1. Cateromarket
  2. Dieta antycholesterolowa

Dieta antycholesterolowa – jak obniżyć cholesterol

Cholesterol traktowany jest przez lekarzy i pacjentów jak wróg publiczny numer jeden. Wskazuje się go jako jedną z głównych przyczyn m.in. chorób serca czy udaru mózgu. Faktem jest, że wysoki poziom cholesterolu jest sygnałem, że w organizmie dzieje się coś niedobrego. Natychmiastową odpowiedzią z naszej strony powinna być zmiana diety oraz zwiększenie aktywności fizycznej.

Jakkolwiek by to nie zabrzmiało, cholesterol jest dobry i potrzebny dla zdrowia człowieka i nie należy się go przesadnie bać. A najlepszym dowodem na to, że jest on potrzebny, jest to że organizm sam go wytwarza. Jeśli za mało dostarczymy cholesterolu w diecie, organizm sam wytworzy większe ilości. Cholesterol jest bowiem niezbędny do wytwarzania witaminy D oraz hormonów, a także do prawidłowej pracy mózgu. Niewiele osób zdaje sobie także sprawę, że zbyt niski poziom cholesterolu może być bardziej szkodliwy niż jego nadmiar, szczególnie u kobiet.

Wokół cholesterolu narosło wiele mitów, często bardzo krzywdzących. Jednym z nich jest pogląd, że ma on wpływ na powstanie tzw. blaszki miażdżycowej, która zatyka tętnice, a to z kolei prowadzi do zawału serca lub udaru mózgu. Budulcem blaszki jest wapń i nie ma to z cholesterolem za wiele wspólnego.

Niemniej jednak wysoki cholesterol, to sygnał od naszego organizmu, że coś się dzieje niedobrego i należy poszukać źródła problemu. W międzyczasie należy zadbać o naturalny, zdrowy poziom cholesterolu. W tym celu najlepiej zastosować odpowiednią dietę, bogatą w ryby, zioła, błonnik i witaminy (głównie witaminę C). Mało kto wie, że warto jeść także żółtka jajek. Wskazana może być okazjonalna lampka czerwonego wina.