1. Cateromarket
  2. Dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa

Pszenna bu艂eczka na 艣niadanie,zag臋szczanam膮k膮 zupa czy kotlet schabowy w panierce na obiad - czy da si臋 z tego zrezygnowa膰? Cho膰 mo偶e brzmie膰 to 艣miesznie, zbo偶a od lat kr贸luj膮 w polskiej kuchni, a wytworzone na ich bazie produkty zdaj膮 si臋 by膰 podstaw膮 偶ywienia wielu os贸b. Nie ma dla nich jednak miejsca w diecie bezglutenowej - sposobie 偶ywienia, kt贸ry ostatnimi laty znacznie zyska艂 na popularno艣ci. Przez ten czas ze spo偶ycia glutenu zrezygnowa艂y miliony os贸b na ca艂ym 艣wiecie i tysi膮ce w Polsce. Mimo wszystko dietetycy i naukowcy od lat spieraj膮 si臋 o s艂uszno艣膰 wykluczania glutenu z diety w przypadkach gdy nie zachodzi ku temu absolutna medyczna konieczno艣膰.

Sprawd藕my zatem co tak naprawd臋 kryje w sobie idea diety bez glutenu i przez kogo powinna by膰 ona stosowana.


Nieprzyjmowanie glutenu - nowa moda czy faktyczne zagro偶enie?

"Przecie偶 od lat jemy pszenic臋 i nigdy nic nikomu nie szkodzi艂o, to po prostu moda". Powy偶sze zdanie to g艂os wielu os贸b, widz膮cych w diecie bez glutenu bunt m艂odych ludzi, chc膮cych je艣膰 inaczej ni偶 ich mamy czy babcie. Takie zaszufladkowanie jest jednak zupe艂nie b艂臋dne i mo偶e si臋 okaza膰 bardzo krzywdz膮ce. Kto powinien zrezygnowa膰 z glutenu? Czy dieta bezglutenowa mo偶e by膰 stosowana przez osoby nie maj膮ce zdrowotnych przeciwwskaza艅 do spo偶ywania tego rodzaju bia艂ka?


Wskazania zdrowotne

Dieta bezglutenowa, cho膰 bywa obiektem drwin, to jest diet膮 lecznicz膮 i zarazem jedynym lekarstwem dla os贸b choruj膮cych na celiaki臋 lub cierpi膮cych z powodu alergii, b膮d藕 nietolerancji na gluten.

Zdecydowanym wskazaniem do przej艣cia na dania bezglutenowe jest celiakia, inaczej zwana chorob膮 trzewn膮. Najlepszym (i niestety jedynym) lekarstwem dla os贸b cierpi膮cych na to schorzenie, jest ca艂kowite zrezygnowanie z pokarm贸w zawieraj膮cych gluten, czyli bia艂ko znajduj膮ce si臋 w pszenicy i jej wszystkich odmianach, 偶ycie, j臋czmieniu oraz owsie*

Gluten spo偶yty przez osoby chore, nawet w 艣ladowych ilo艣ciach, dzia艂a w ich organizmie toksycznie i niszczy tzw. kosmki jelitowe, kt贸re odpowiadaj膮 za wch艂anianie do organizmu sk艂adnik贸w od偶ywczych. Gdy wch艂anianie pokarm贸w jest zaburzone, osoby chore nie dostarczaj膮 swojemu organizmowi niezb臋dnych do prawid艂owego funkcjonowania witamin, minera艂贸w i mikroelement贸w, co prowadzi z czasem do powa偶nych niedobor贸w i objaw贸w klinicznych na czele z nowotworem jelita cienkiego, bezp艂odno艣ci膮 czy niedorozwojem. Jakby tego by艂o ma艂o, chorzy na co dzie艅 odczuwaj膮 b贸le brzucha, b贸le staw贸w, wzd臋cia po艂膮czone z biegunkami i/lub zaparciami, a tak偶e r贸偶ne zaburzenia neurologiczne i ci膮g艂e zm臋czenie.

Dieta bezglutenowa  - wskazania zdrowotne
Certyfikat Menu bez glutenu

Uwaga - osoby choruj膮ce na celiaki臋 powinny korzysta膰 tylko i wy艂膮cznie z produkt贸w spo偶ywczych lub firm cateringowych posiadaj膮cych oficjalny certyfikat Polskiego Stowarzyszenia Os贸b z Celiaki膮 i na Diecie Bezglutenowej (certyfikat Menu bez glutenu 庐). Tylko w贸wczas mamy 100% pewno艣膰, 偶e dania s膮 przyrz膮dzane nie tylko z bezpiecznych, bezglutenowych sk艂adnik贸w, ale tak偶e w bezpieczny spos贸b (np. osobne naczynia, osobne deski do krojenia).

Kolejn膮 dolegliwo艣ci膮 gluteno-zale偶n膮 jest alergia na gluten, zazwyczaj pod postaci膮 nietolerancji pszenicy. Gluten jest jednym z najpopularniejszych alergen贸w. Uczulenie mo偶e dotyczy膰 te偶 innych bia艂ek zawartych w zbo偶ach (np. gliadyny), dlatego zaleca si臋 wykluczenie ich ze swojego jad艂ospisu. W przeciwie艅stwie do wcze艣niej opisanego schorzenia, alergia nie wymaga a偶 tak restrykcyjnego podej艣cia do diety przez ca艂e 偶ycie. Trzeba jednak uwa偶a膰, poniewa偶 zbagatelizowane uczulenie mo偶e skutkowa膰 nieprzyjemnymi objawami sk贸rnymi, zaburzeniami pracy uk艂adu pokarmowego i oddechowego, a nawet wstrz膮sem anafilaktycznym. Jedn膮 z odmian alergii, objawiaj膮c膮 si臋 wyst臋powaniem na sk贸rze rumienia i p臋cherzy, jest choroba Duhringa, nazywana potocznie sk贸rn膮 odmian膮 celiakii.

Niekt贸re osoby bole艣nie odczuwaj膮 za偶ywanie glutenu mimo braku alergii czy celiakii. Dolegliwo艣膰 ta, nazywana nadwra偶liwo艣ci膮 lub nietolerancj膮 na gluten, objawia si臋 m.in. b贸lami brzucha, g艂owy, uczuciem nieust臋puj膮cego zm臋czenia czy wzd臋ciami.


Wp艂yw diety bezglutenowej na organizm osoby zdrowej

Wszystkie wspomniane wy偶ej dolegliwo艣ci dotykaj膮 jedynie kliku procent populacji. Co natomiast powiedzie膰 o osobach, kt贸re mimo braku wskaza艅 zdrowotnych zdecydowa艂y si臋 na potrawy bezglutenowe? Liczba przeciwnik贸w glutenu zacz臋艂a lawinowo rosn膮膰 jakie艣 8 lat temu, kiedy australijski gastrolog Peter Gibson opublikowa艂 wyniki bada艅 na temat niekorzystnego wp艂ywu glutenu na organizm cz艂owieka. W czym tkwi fenomen diety bezglutenowej i czy naprawd臋 jest tak korzystna?

Ze wzgl臋du na przymusowe zredukowanie ilo艣ci spo偶ywanych w臋glowodan贸w, osoby stosuj膮ce diet臋 bezglutenow膮 maj膮 tendencj臋 do gubienia kilogram贸w przez co dieta zyskuje na popularno艣ci u os贸b zdrowych, chc膮cych pozby膰 si臋 nadmiaru kilogram贸w. 呕ywienie bezglutenowe mo偶e mie膰 tak偶e korzystny wp艂yw na og贸lne samopoczucie. Przeprowadzone badania i opinie os贸b stosuj膮cych ten rodzaj odchudzania wyra藕nie 艣wiadcz膮 o tym, 偶e rezygnacja z niekt贸rych produkt贸w pomog艂a im poczu膰 si臋 bardziej lekko, a odczuwany wcze艣niej stres i permanentne zm臋czenie znacz膮co os艂ab艂y.

Usuni臋cie glutenu ze swojego jad艂ospisu wi膮偶e si臋 jednak z rezygnacj膮 z produkt贸w bogatych w wiele innych sk艂adnik贸w od偶ywczych. Podchodz膮c do sprawy nieprofesjonalnie, mo偶na sobie tylko zaszkodzi膰. Niedob贸r witamin czy minera艂贸w mo偶e bardzo 藕le odbi膰 si臋 na zdrowiu. Dlatego wa偶ne jest skonsultowanie si臋 z dietetykiem, kt贸ry nie tylko skomponuje diet臋, ale te偶 sprawdzi, jaki jej rodzaj b臋dzie odpowiedni dla danego organizmu.

Dieta bezglutenowa - czy jest dobra dla zdrowych

Gluten free, czyli kt贸re produkty naprawd臋 nie zawieraj膮 glutenu?

Nierzadko zdarza si臋, 偶e produkty z natury niezawieraj膮ce glutenu lub te oznaczone jako bezglutenowe mimo wszystko takie nie s膮. Z uwagi na swoje korzystne w艂a艣ciwo艣ci (nadaje spr臋偶ysto艣膰 i elastyczno艣膰, ma zdolno艣膰 wi膮zania wody z t艂uszczami, jest doskona艂ym wype艂niaczem, stabilizatorem i no艣nikiem smaku) gluten jest masowo wykorzystywany w przemy艣le spo偶ywczym i mo偶na go znale藕膰 w produktach pozornie nie zwi膮zanych ze zbo偶ami, tj.: w臋dliny, kie艂basy i par贸wki, konserwy, mro偶onki, jogurty, sosy, s艂odycze, chipsy, gumy do 偶ucia, przyprawy, proszki do pieczenia, kolorowe alkohole.

Cho膰 mo偶e wydawa膰 si臋 to uci膮偶liwe, osoby decyduj膮ce si臋 na diet臋 pozbawion膮 glutenu powinny bacznie zwraca膰 uwag臋 na sk艂ad wypisany na etykiecie. Ufa膰 mo偶na produktom oznaczanym licencjonowanym logo przekre艣lonego k艂osa. Na szcz臋艣cie korzystaj膮c z us艂ug w艂a艣ciwego cateringu dietetycznego nie trzeba sobie zaprz膮ta膰 tym g艂owy.

Kt贸re produkty nie zawieraj膮 glutenu

Znajd藕 idealnie dopasowan膮 diet臋 bezglutenow膮

Do produkt贸w dozwolonych na diecie bezglutenowej nale偶膮: zbo偶a i pseudo-zbo偶a bezglutenowe (gryka, ry偶, kukurydza, proso, amarantus, quinoa), wszystkie warzywa, owoce, naturalna kawa, czyste wysokoprocentowe alkohole, wino i cydr jab艂kowy, nieprzetworzone mi臋so, ryby, jaja, nieprzetworzone bia艂e i 偶贸艂te sery, mleka, jogurty naturalne, kefiry, mas艂o, margaryna, olej ro艣linny, oliwa z oliwek czy mi贸d. Z wymienionych sk艂adnik贸w i powsta艂ych z nich produkt贸w (m膮ki, kasze - jaglana i gryczana), bez problemu skomponowa膰 mo偶na smaczne i ciekawe dania.

* Nale偶y przy tym uwa偶a膰 na owies, kt贸ry z natury nie zawiera glutenu, jednak bardzo ci臋偶ko jest dosta膰 w Polsce 鈥瀋zyst膮鈥 wersj臋 owsa ze wzgl臋du na zanieczyszczenie w zak艂adach produkcyjnych, kt贸re 鈥瀗a jednej ta艣mie鈥 przetwarzaj膮 owies i wszystkie pozosta艂e zbo偶a.


Produkty, kt贸rych zdecydowanie trzeba unika膰

Gluten to nieod艂膮czny element zb贸偶 takich jak pszenica, 偶yto i j臋czmie艅. Oparta na nich kuchnia jest wi臋c ca艂kowicie do wyeliminowania. M膮ki, chleby, makarony czy s艂odycze wytworzone ze wspomnianych zb贸偶 nale偶y zast膮pi膰 bezglutenowymi zamiennikami. Cho膰 to tylko kilka gatunk贸w zb贸偶, bywaj膮 dodatkiem wielu produkt贸w zaskakuj膮cych produkt贸w, nawet takich jak w臋dliny, jogurty, majonezy, suszone owoce, kawy rozpuszczalne czy gumy do 偶ucia. Zapoznaj膮c si臋 ze sk艂adem danego produktu trzeba zwr贸ci膰 uwag臋, czy nie zawiera np. s艂odu j臋czmiennego i b艂onnika pszennego. Uwa偶a膰 nale偶y te偶 na sk艂adniki, kt贸re mog膮, ale nie musz膮 by膰 bezglutenowe: bia艂ka ro艣linne, skrobi臋 czy gum臋 ro艣linn膮.

Dieta bezglutenowa - czego unika膰?

Schudnij szybko i zdrowo!

Jednym z powod贸w, dla kt贸rych niejeden postanowi艂 przej艣膰 na diet臋 bezglutenow膮, jest jej korzystny wp艂yw na samopoczucie i mo偶liwo艣膰 zrzucenia zb臋dnych kilogram贸w w kr贸tkim czasie, o czym wspomnieli艣my ju偶 powy偶ej.


Plusy diety bezglutenowej

Cho膰 niekoniecznie sam gluten powoduje przyrost masy cia艂a, o tyle produkty, w kt贸rych wyst臋puje, s膮 dosy膰 kaloryczne i "ci臋偶kie", a w polskiej tradycji - r贸wnie偶 bardzo popularne. Pieczywo, kluski, makarony, ciastka, p膮czki - wszystkie te produkty tucz膮. 呕ywienie bezglutenowe jest wi臋c skuteczne g艂贸wnie dlatego, 偶e wyklucza produkty odrzucone w wi臋kszo艣ci diet odchudzaj膮cych na rzecz zdrowszych i l偶ejszych artyku艂贸w spo偶ywczych.

Dodatkowo, osoby nie spo偶ywaj膮ce glutenu zwykle bardzo starannie dobieraj膮 produkty, a dania bezglutenowe s膮 przygotowywane ze sk艂adnik贸w maj膮cych cz臋sto ni偶szy indeks glikemiczny. Dieta ta niejako zmusza do otwarcia si臋 na nowe metody i smaki. Zamiana m膮ki pszennej na kukurydzian膮, makaronu z pszenicy durum na ry偶 czy kasz臋, a ciastek na s艂odkie owoce i warzywa to wymaganie nie tylko diety bezglutenowej. To dobre zwyczaje 偶ywieniowe, zalecane w wielu rodzajach diet eliminacyjnych.

Aby dieta bezglutenowa by艂a skuteczna, a nie rujnuj膮ca, musi by膰 starannie dobrana. Niekt贸re popularne produkty glutenowe bogate s膮 w b艂onnik, kwas foliowy czy witaminy z grupy B, dlatego koniecznym jest dodanie do diety innych zawieraj膮cych je artyku艂贸w spo偶ywczych. Pod okiem specjalist贸w, tj. dietetyka i zawodowych kucharzy, mo偶na skomponowa膰 naprawd臋 warto艣ciow膮 i urozmaicon膮 diet臋 bezglutenow膮.

Korzy艣ci diety bezglutenowej

Minusy szybkiego chudni臋cia - jak ich unikn膮膰?

Bardzo cz臋sto szybkie efekty odchudzania s膮 nast臋pstwem stosowania bardzo restrykcyjnych diet eliminacyjnych. Niestety, wracaj膮c do poprzedniego sposobu 偶ywienia i w艂膮czaj膮c do swojego jad艂ospisu wcze艣niej usuni臋te produkty, mo偶na spodziewa膰 si臋 znienawidzonego efektu jo-jo. W diecie bezglutenowej, kt贸rej podstaw膮 jest w艂a艣nie wyeliminowanie cz臋艣ci pokarm贸w, niezwykle wa偶ne jest zachowanie r贸wnowagi. Jak to robi膰?

1. Jedz zdrowo, a nie ma艂o.
2. Jedz regularnie, sta艂膮 liczb臋 posi艂k贸w o podobnych porach.
3. Dostosuj wielko艣膰 posi艂k贸w do potrzeb swojego organizmu.
4. Unikaj nadmiernego spo偶ycia cukr贸w prostych i niezdrowych 藕r贸de艂 t艂uszczu. Ogranicz s贸l.
5. Jedz produkty z ka偶dej grupy, w tym du偶o bezglutenowych zamiennik贸w zbo偶owych, owoc贸w i warzyw bogatych w b艂onnik i witaminy.

Wady diety bezglutenowej

Powy偶sze punkty ci臋偶ko osi膮gn膮膰 samemu. Brzmi膮 jednak jak przepis na dobry catering pude艂kowy! Poni偶ej przedstawiono szerok膮 ofert臋 diet bezglutenowych, kt贸re nie obci膮偶膮 organizmu, ale pomog膮 zredukowa膰 tkank臋 t艂uszczow膮, a nawet poprawi膮 nastr贸j!

Znajd藕 idealnie dopasowan膮 diet臋 bezglutenow膮