1. Cateromarket
  2. Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna, okre艣lana r贸wnie偶 diet膮 ketogenn膮, diet膮 ketonow膮, diet膮 t艂uszczow膮 lub rzadziej diet膮 niskow臋glowodanow膮, cieszy si臋 w ostatnim czasie bardzo du偶膮 popularno艣ci膮. Jakie s膮 jej g艂贸wne zasady? Jakich efekt贸w mo偶na si臋 spodziewa膰 po przej艣ciu na diet臋 skrajnie niskow臋glowodanow膮?


Keto dieta - co to takiego?

Dieta ketogeniczna jest restrykcyjnym sposobem 偶ywienia, kt贸ry powsta艂 w latach 20. XX wieku. Zak艂ada ona, 偶e oko艂o 80% energii pochodzi膰 powinno ze spo偶ywanych w diecie t艂uszcz贸w, a pozosta艂a cz臋艣膰 - z bia艂ka (ok. 15%) oraz w臋glowodan贸w pochodz膮cych wy艂膮cznie z warzyw i owoc贸w (ok. 5%). Dieta keto stanowi odwr贸cenie tradycyjnych proporcji sk艂adnik贸w pokarmowych znanych z piramidy zdrowego 偶ywienia. G艂贸wnym paliwem energetycznym w tradycyjnych dietach s膮 w臋glowodany. W momencie, gdy ich ilo艣膰 znacz膮co spada, organizm poszukuje zast臋pczego materia艂u energetycznego, kt贸rym s膮 - w przypadku diety ketogennej - t艂uszcze. Na skutek ich utleniania w w膮trobie dochodzi do powstania cia艂 ketonowych takich, jak kwas acetylooctowy, aceton czy kwas betahydroksymas艂owy. B臋d膮c na diecie keto, organizm przechodzi po pewnym czasie w tzw. stan ketozy. Stan ketozy polega na tym, 偶e w zwi膮zku z niedoborami glukozy (czyli cukr贸w, czyli w臋glowodan贸w) organizm uczy si臋 pozyskiwa膰 energi臋 z alternatywnych 藕r贸de艂, kt贸rych jest pod dostatkiem w organizmie. Dzi臋ki temu organizm zaczyna spala膰 nie tylko t艂uszcze pochodz膮ce z pokarm贸w, ale z czasem tak偶e t艂uszcze nagromadzone we w艂asnych tkankach t艂uszczowych. Jemy t艂uszcze po to aby spala膰 nasz w艂asny, zalegaj膮cy t艂uszcz!


Dieta niskow臋glowodanowa i jej rodzaje

Stosowanie diety niskow臋glowodanowej/t艂uszczowej wymaga wyeliminowania z diety produkt贸w takich jak s艂odycze, wszelkie s艂odziki, s艂odzone napoje, ry偶, makarony, kasze, pieczywo czy owoce o wysokiej zawarto艣ci cukr贸w. Jak zacz膮膰 diet臋 ketogeniczn膮? Zak艂ada ona spo偶ycie 3 (max. 4) posi艂k贸w dziennie, z kt贸rych ka偶dy posiada膰 powinien zbli偶on膮 zawarto艣膰 od偶ywcz膮. Tego typu jad艂ospis bardzo cz臋sto stosowany jest u pacjent贸w z padaczk膮 lekooporn膮. Pozwala on bowiem na redukcj臋 cz臋stotliwo艣ci atak贸w i z艂agodzenie ich przebieg贸w.

Dieta keto to r贸wnie偶 popularny spos贸b od偶ywiania w艣r贸d sportowc贸w. Wykorzystywana jest ona na przyk艂ad w okresie redukcji w rozmaitych sportach wytrzyma艂o艣ciowych takich, jak chocia偶by kolarstwo. Dieta t艂uszczowa nie jest natomiast zalecana u os贸b trenuj膮cych sporty beztlenowe.

Wyr贸偶nia si臋 2 rodzaje diety ketonowej. Pierwsza z nich opiera si臋 o d艂ugo艂a艅cuchowe tr贸jglicerydy. Stosunek spo偶ycia t艂uszczu oraz bia艂ka do w臋glowodan贸w wynosi tutaj 4:1 lub 3:1. Wprowadzenie tego typu diety ketogenicznej wymaga regularnego monitorowania poziomu cia艂 ketonowych. Stosuje si臋 j膮 okresowo przez oko艂o 2-3 lata. Drugim rodzajem diety keto jest wersja opieraj膮ca si臋 o tr贸jglicerydy MCT. Jej cech膮 charakterystyczn膮 jest wy偶sze spo偶ycie w臋glowodan贸w oraz bia艂ka.


Dieta ketogeniczna - jad艂ospis

Co je艣膰 na diecie ketogenicznej? Przechodz膮c na tego typu jad艂ospis, pami臋ta膰 nale偶y o kilku podstawowych zasadach. Unika膰 powinno si臋 tutaj cukr贸w prostych. Z diety wyeliminowa膰 nale偶y s艂odkie napoje (tak gazowane, jak i niegazowane), s艂odycze (czekolad臋, lody, ciastka, wafelki) oraz alkohole takie, jak piwo oraz kolorowe drinki. Kluczow膮 kwesti臋 odgrywaj膮 dobre 藕r贸d艂a t艂uszczu oraz mi臋sa. Osoby na diecie keto wypija膰 powinny du偶e ilo艣ci wody (tak gazowanej, jak i niegazowanej) i dba膰 o odkwaszenie organizmu. Niezb臋dne b臋d膮 r贸wnie偶 regularne wizyty u dietetyka oraz badania. Pomi臋dzy posi艂kami dopuszczalne jest picie kawy czarnej lub z dodatkiem mleka czy 艣mietanki. Du偶膮 popularno艣ci膮 w艣r贸d os贸b stosuj膮cych diet臋 t艂uszczowa jest tak zwana kawa kuloodporna (z ang.: bulletproof coffee), czyli czarna kawa z dodatkiem oleju kokosowego i mas艂a, kt贸ra mo偶e zast膮pi膰 (lub uzupe艂ni膰 jeden z posi艂k贸w). W przepisach w diecie niskow臋glowodanowej bardzo cz臋sto spotka膰 mo偶na si臋 z jajkami oraz sa艂atkami w r贸偶nej postaci. W roli obiadu najcz臋艣ciej wyst臋puje mi臋so z dodatkiem warzyw.

Jak wygl膮da przyk艂adowy jad艂ospis na diecie t艂uszczowej?

Na 艣niadanie zje艣膰 mo偶na na przyk艂ad jajecznic臋 z 3 jajek oraz szynki lub boczku usma偶on膮 na oleju kokosowym b膮d藕 ma艣le klarowanym. Do tego warto wypi膰 szklank臋 gorzkiej herbaty.

Drugim 艣niadaniem mo偶e by膰 koktajl, w sk艂ad kt贸rego wchodzi膰 b臋dzie jarmu偶, awokado oraz owoce le艣ne. Do tego ma艂a gar艣膰 orzech贸w w艂oskich lub brazylijskich.

Dobrym pomys艂em na obiad w diecie ketogenicznej jest leczo z kie艂bas膮 i warzywami takimi jak cebula, cukinia, pomidor oraz pieczarki. Popi膰 powinno si臋 go wod膮 z dodatkiem cytryny.

W roli kolacji wyst膮pi膰 mo偶e natomiast sa艂atka z 艂ososiem, og贸rkiem, awokado obficie zakropiona oliwa z oliwek lub olejem lnianym.


Zalety i wady diety t艂uszczowej

Do g艂贸wnych zalet diety keto zaliczy膰 mo偶na redukcj臋 masy cia艂a, wzrost naturalnie wyst臋puj膮cych w organizmie antyoksydant贸w, kt贸rych g艂贸wnym zadaniem jest ochrona przed wolnymi rodnikami, obni偶enie st臋偶enia glukozy we krwi, poprawa pracy m贸zgu i pozbycie si臋 tzw. 鈥瀖g艂y umys艂owej鈥 (z ang. brain fog). Diet臋 keto stosuj臋 si臋 tak偶e pomocniczo w leczeniu padaczki, cukrzycy oraz niekt贸rych rodzaj贸w nowotwor贸w.

Jad艂ospis ten nie jest jednak pozbawiony wad. Jej przeciwnicy podkre艣laj膮, i偶 prowadzi ona do utraty wody oraz bia艂ek strukturalnych, a tak偶e spadku masy mi臋艣niowej. Ich zdaniem, keto dieta stosowana przez d艂u偶szy czas skutkowa膰 mo偶e wyniszczeniem organizmu. Inne jej wady to ograniczenie mo偶liwo艣ci wysi艂kowych, zakwaszenie, zaburzenia 艂aknienia, zwi臋kszone oddawanie moczu oraz pogorszenie samopoczucia. Tego typu jad艂ospis prowadzi膰 mo偶e tak偶e to niedobor贸w witaminowych, problem贸w z wypr贸偶nianiem si臋 zwi膮zanych z nisk膮 poda偶膮 bia艂ka oraz obni偶enia odporno艣ci. Sporo os贸b uznaje diet臋 ketogeniczn膮 za kosztown膮 oraz czasoch艂onn膮 i trudn膮 w samodzielnym przygotowaniu.


Przeciwwskazania do diety ketonowej

Bezwzgl臋dnym przeciwskazaniem do stosowania diety niskow臋glowodanowej s膮 wrodzone zaburzenia metaboliczne takie, jak deficyt karnityny, I i II transferazy karnitynopalmitynowej, karboksylazy pirogronianowej oraz karboksylazy pirogronianowej, a tak偶e zaburzenia B-oksydacji kwas贸w t艂uszczowych. Jad艂ospis tego typu nie jest wskazany u pacjent贸w borykaj膮cych si臋 ze schorzeniami w膮troby, kamic膮 nerek oraz dr贸g 偶贸艂ciowych, cukrzyc膮 czy hipoglikemi膮 o nieznanej przyczynie. Z diety keto zrezygnowa膰 powinny tak偶e osoby z refluksem 偶o艂膮dkowo-jelitowym.

Ze wzgl臋du na wzrost popularno艣ci diety ketogenicznej, coraz wi臋cej firm specjalizuj膮cych si臋 w dostarczaniu cateringu dietetycznego w艂膮cza tego typu jad艂ospis do swojej oferty. Za pomoc膮 naszej wyszukiwarki mo偶esz z 艂atwo艣ci膮 znale藕膰 takie diety w swoim mie艣cie.

Znajd藕 idealnie dopasowan膮 diet臋 ketogeniczn膮