1. Cateromarket
  2. Dieta Montignaca

Dieta Montignaca – czym jest, główne zasady

Metoda Montignaca jest koncepcją dietetyczną bazująca na poglądzie, że tycie nie jest spowodowane spożywaniem nadmiernych ilości kalorii, lecz zbyt wysokim poziomem cukru w organizmie. Głównym celem diety jest utrata kilogramów, ale także ochrona przed cukrzycą i chorobami układu sercowo-naczyniowego.

Michel Montignac, autor diety, zauważył, że ilość spożywanych kalorii ma relatywnie niewielki wpływ na naszą wagę. Ważniejsza od samej ilości jest jakość spożywanych kalorii oraz odpowiednie łączenie węglowodanów, białek i tłuszczów. Najbardziej kontrowersyjnym pokarmem są węglowodany, które mogą bardzo gwałtownie podnieść poziom cukru we krwi. Część cukrów trafia do naszego mózgu i mięśni, ale cała reszta, odkłada się finalnie w komórkach tłuszczowych.

Ponieważ nie można całkowicie wyeliminować węglowodanów z naszej diety, kluczem jest wybieranie węglowodanów o tzw. niskim indeksie glikemicznym, czyli takich które dłużej się trawią i nie powodują gwałtownego skoku cukru zaraz po posiłku. Im niższy “cukier” tym mniejsza szansa, że po dostarczeniu go do mózgu i mięśni, zostanie zbędny zapas dla komórek tłuszczowych.

Montignac podzielił produkty na 3 grupy – te z niskim , średnim i wysokim indeksem glikemicznym (IG). Niektórzy zwolennicy diety upraszczają ten podział do dwóch grup – węglowodany dobre (o poziomie IG poniżej 60) oraz węglowodany złe (o poziomie IG powyżej 60). Im niższy poziom IG, tym większa korzyść w procesie odchudzania.

Istotną kwestią w diecie Montignaca jest także odpowiednie łączenie produktów. Nie należy łączyć białek z węglowodanami. Za to wszystko można łączyć z warzywami.

Kaloryczność diety ma dosyć niewielkie znaczenie. Nie chodzi o to aby jeść mniej, ponieważ ideą diety nie jest głodówka. Należy jeść tyle aby nie czuć głodu, ale za każdym razem należy odpowiednio dobierać pokarmy.