1. Cateromarket
  2. Dieta dla sportowca

Dieta dla sportowca

Na sukces sportowy wp┼éywa wiele czynnik├│w. Oczywi┼Ťcie bardzo wa┼╝ny jest codzienny trening, dyscyplina, koncentracja, odpowiednia motywacja, wyznaczanie sobie kolejnych cel├│w i d─ů┼╝enie do ich realizacji. Jednak przy tym wszystkim nale┼╝y zadba─ç r├│wnie┼╝ o w┼éa┼Ťciw─ů diet─Ö, kiedy zawodowo uprawia si─Ö sport. Nie jest ┼╝adn─ů tajemnic─ů, ┼╝e organizm sportowca jest w stanie znie┼Ť─ç naprawd─Ö maksymalne obci─ů┼╝enia treningowe, ale pod warunkiem, ┼╝e dostarczy mu si─Ö odpowiedni─ů dawk─Ö kalorii. Warto doda─ç, ┼╝e w┼éa┼Ťciwie zbilansowana dieta wp┼éywa na efektywno┼Ť─ç treningu, a nawet pozwala osi─ůga─ç lepsze wyniki.

Osoby, kt├│re zdecydowa┼éy si─Ö zawodowo uprawia─ç sport, aby osi─ůga─ç dobre wyniki sportowe zobowi─ůzane s─ů do przestrzegania odpowiedniej diety. W tym miejscu nale┼╝y podkre┼Ťli─ç, ┼╝e nie ma jednego rodzaju diety dla sportowca. To jak─ů diet─Ö nale┼╝y wybra─ç tak naprawd─Ö determinuje konkretna dyscyplina sportowa. Inn─ů dawk─Ö kalorii potrzebuje pi┼ékarz, siatkarz, skoczek narciarski, kolarz, lekkoatleta, czy p┼éywak. Ponadto jest jeszcze szereg innych czynnik├│w, kt├│re nale┼╝y wzi─ů─ç pod uwag─Ö wybieraj─ůc diet─Ö, m.in. mas─Ö cia┼éa, intensywno┼Ť─ç ─çwicze┼ä, d┼éugo┼Ť─ç i cz─Östotliwo┼Ť─ç trening├│w, proces wzrastania, indywidualne zapotrzebowanie na kalorie oraz ewentualne problemy z tolerancj─ů pewnych produkt├│w, co wi─ů┼╝e si─Ö z szeroko poj─Ötymi alergiami pokarmowymi. Najwa┼╝niejsz─ů kwesti─ů jest w┼éa┼Ťciwe zaplanowanie r├│wnowagi pomi─Ödzy energi─ů przyjmowan─ů, a t─ů wydatkowan─ů. Zachowanie bilansu pozytywnie wp┼éywa m.in. na kondycj─Ö, wytrzyma┼éo┼Ť─ç, rozw├│j fizyczny oraz pozwala osi─ůga─ç du┼╝o lepsze wyniki.


Dieta piłkarza

Pi┼éka no┼╝na na pierwszy rzut oka wydaje si─Ö nieskomplikowan─ů dyscyplin─ů sportow─ů. Nie ka┼╝dy jednak zdaje sobie spraw─Ö, ┼╝e podczas jednego meczu pi┼ékarz mo┼╝e podejmowa─ç blisko od 1000 do 1500 r├│┼╝nych rodzaj├│w aktywno┼Ťci, pokonuj─ůc przy tym od 8 do 12 km. Dlatego tak wa┼╝ne jest, aby w diecie pi┼ékarzy pojawi┼éa si─Ö odpowiednia ilo┼Ť─ç w─Öglowodan├│w, dostosowanych do okresu wysi┼ékowego, jak r├│wnie┼╝ w czasie wysi┼éku i po jego zako┼äczeniu. Ponadto nale┼╝y w odpowiednich ilo┼Ťciach dostarczy─ç organizmowi bia┼éko i t┼éuszcze. Nale┼╝y zadba─ç r├│wnie┼╝ o w┼éa┼Ťciwe nawodnienie, suplementacj─Ö i dostarczenie odpowiedniej ilo┼Ť─ç antyoksydant├│w, kt├│re wspomog─ů proces regeneracji mi─Ö┼Ťniowej. ┼Üwietnie sprawdz─ů si─Ö m.in. owoce i warzywa sezonowe.


Dieta biegacza

Bieganie wcale nie jest takie proste, jak mog┼éoby si─Ö wydawa─ç. Przed intensywnym treningiem nale┼╝y zadba─ç o odpowiedni─ů rozgrzewk─Ö, aby nie nabawi─ç si─Ö ┼╝adnej kontuzji. Z kolei dieta jest kluczowym elementem ka┼╝dego planu treningowego. Nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e w zale┼╝no┼Ťci od tego, co sportowiec zje, o jakiej porze wp┼éywa na jego kondycj─Ö, wydolno┼Ť─ç i wytrzyma┼éo┼Ť─ç. Dla biegacza bardzo wa┼╝ne jest, aby w jego diecie znalaz┼éy si─Ö w─Öglowodany, kt├│re zawarte s─ů w pe┼énoziarnistych produktach tj. pieczywo razowe, kasze, ry┼╝ br─ůzowy, makarony razowe, a tak┼╝e warzywa i owoce. Nale┼╝y zadba─ç r├│wnie┼╝ o odpowiednie nawodnienie, a przy d┼éu┼╝szych treningach wskazane s─ů p┼éyny izotoniczne. Natomiast po wysi┼éku fizycznym wa┼╝ne, aby spo┼╝y─ç posi┼éek, pozwalaj─ůcy zregenerowa─ç si─Ö organizmowi. Zalecane s─ů w─Öglowodany oraz bia┼éko. Ich ilo┼Ť─ç uzale┼╝niona jest od intensywno┼Ťci treningu oraz obci─ů┼╝e┼ä.


Dieta dla lekkoatlety

Lekkoatletyka cechuje si─Ö tym, ┼╝e wyr├│┼╝nia si─Ö w jej ramach wiele dyscyplin sportowych, kt├│re charakteryzuj─ů si─Ö r├│┼╝n─ů wytrzyma┼éo┼Ťciow─ů. Dieta sportowc├│w uprawiaj─ůcych lekkoatletyk─Ö powinna by─ç urozmaicona, ale du┼╝y nacisk powinien by─ç k┼éadziony na odpowiednie spo┼╝ycie w─Öglowodan├│w oraz bia┼éka. To w┼éa┼Ťnie one zapewniaj─ů prawid┼éow─ů regeneracj─Ö w┼é├│kien mi─Ö┼Ťniowych i wp┼éywaj─ů na przebieg wszelkich proces├│w energetycznych.


Dieta na podnoszenie ci─Ö┼╝ar├│w

Podnoszenie ci─Ö┼╝ar├│w to dyscyplina, kt├│ra wymaga od sportowca du┼╝ej wytrzyma┼éo┼Ťci, si┼éy i szybko┼Ťci. Ju┼╝ podczas samych trening├│w zawodniczki oraz zawodnicy wykonuj─ů bardzo intensywn─ů prac─Ö mi─Ö┼Ťniow─ů. ─ćwiczenia charakteryzuj─ů si─Ö tym, ┼╝e trwaj─ů kilka sekund, a mimo to potrzeba du┼╝o energii, aby je wykona─ç. Dlatego tak wa┼╝ne, aby sportowcy utrzymywali wysoki poziom kreatyny w tkance mi─Ö┼Ťniowej, kt├│ra warunkuje prawid┼éowy tok przemian energetycznych w kr├│tkim czasie. Dieta dla os├│b podnosz─ůcych ci─Ö┼╝ary musi opiera─ç si─Ö na zwi─Ökszonej ilo┼Ťci w─Öglowodan├│w, bia┼éka, a tak┼╝e dostarczenie organizmowi substancji o dzia┼éaniu antykatabolicznym.


Dieta kolarza

Kolarstwo to dyscyplina sportu, kt├│ra przyci─ůga rzesze fan├│w na ca┼éym ┼Ťwiecie. Kto, cho─ç raz nie ogl─ůda┼é wy┼Ťcigu Tour de Pologne czy Tour de France. Dieta kolarska, obok treningu i regeneracji jest jednym z najwa┼╝niejszych czynnik├│w, kt├│re wp┼éywaj─ů na osi─ůgni─Öcie mo┼╝liwie najlepszych czas├│w podczas przekraczania mety. Nikomu nie trzeba m├│wi─ç, ┼╝e kolarstwo to sport, kt├│ry wymaga od sportowca ogromnej wytrzyma┼éo┼Ťci, kiedy podczas wy┼Ťcigu przeje┼╝d┼╝a si─Ö kilkaset kilometr├│w. ┼Ümia┼éo mo┼╝na stwierdzi─ç, ┼╝e to najbardziej wymagaj─ůca dyscyplina pod wzgl─Ödem energetycznym. Dietetycy zgodnie podkre┼Ťlaj─ů, ┼╝e w zbilansowanej diecie w przybli┼╝eniu na 1 g bia┼éka powinien przypada─ç 1 g t┼éuszczu i 4 g w─Öglowodan├│w, kt├│rych poziom optymalnie mie┼Ťci si─Ö w zakresie: 600-800 g/dob─Ö. W tym przypadku nieoceniona jest praca dietetyka, kt├│ry przygotuje odpowiednio zbilansowane posi┼éki, kt├│re nale┼╝y spo┼╝y─ç przed wysi┼ékiem, a tak┼╝e po wysi┼éku oraz podpowie, czym wspomaga─ç si─Ö podczas treningu lub samego wy┼Ťcigu.


Dieta gimnastyka

W przypadku gimnastyki podobnie jak i lekkoatletyki, dieta uzale┼╝niona jest od rodzaju konkurencji gimnastycznej. Sportowcy, aby osi─ůgn─ů─ç dobre wyniki musz─ů du┼╝o pracowa─ç nad si┼é─ů, wytrzyma┼éo┼Ťci─ů, czy koordynacj─ů ruchow─ů. Zaleca si─Ö diet─Ö sk┼éadaj─ůc─ů si─Ö z 5 posi┼ék├│w, ale lekkich. Wskazane jest spo┼╝ywa─ç du┼╝o warzyw i owoc├│w - w tym przypadku najlepiej surowych lub gotowanych. Do tego warto, aby osoby uprawiaj─ůce gimnastyk─Ö w swojej diecie mia┼éy posi┼éki pe┼énoziarniste oraz mlecze, bogate w bia┼éko, kt├│re pozytywnie wp┼éywa na budow─Ö mi─Ö┼Ťni.


Dieta w sportach walki

Sporty walki to grupa dyscyplin, kt├│ra charakteryzuje si─Ö si┼é─ů i szybko┼Ťci─ů. Zawodnicy powinni by─ç silni, szybcy, wytrzymali oraz musz─ů wypracowa─ç gibko┼Ť─ç. To w┼éa┼Ťnie te cztery elementy wp┼éywaj─ů na ko┼äcowy wynik. Posi┼éki w du┼╝ej mierze powinny sk┼éada─ç si─Ö z w─Öglowodan├│w z┼éo┼╝onych, m.in. ry┼╝y, kasz, komosy ry┼╝owej, batat├│w oraz bia┼éka i odpowiedniej ilo┼Ťci t┼éuszcz├│w, kt├│re umo┼╝liwi─ů przeprowadzenie d┼éugiego i intensywnego treningu.


Dieta dla sportowca na cateromarket.pl

Podczas zawodowego uprawiania sportu, jak zosta┼éo to powiedziane we wst─Öpie, wa┼╝ny jest trening, systematyczno┼Ť─ç, odpowiedni dob├│r ─çwicze┼ä, ale r├│wnie wa┼╝na jest w┼éa┼Ťciwie zbilansowana dieta. Dostosowanie jad┼éospisu pod k─ůtem danej dyscypliny sportowej nie jest wcale ┼éatwe. Ka┼╝dy sportowiec powinien w ci─ůgu dnia spo┼╝y─ç od 5 do 6 posi┼ék├│w, uwzgl─Ödniaj─ůcy zwi─Ökszone zapotrzebowanie na pe┼énowarto┼Ťciowe bia┼éko oraz w─Öglowodany z┼éo┼╝one.

Po kilkugodzinnym treningu cz─Östo brakuje ju┼╝ si┼é na przygotowanie posi┼ék├│w. Na szcz─Ö┼Ťcie jest wy┼Ťcie z tej sytuacji - catering dietetyczny dla sportowc├│w. Jak znale┼║─ç taki catering? Wystarczy skorzysta─ç z naszej platformy Cateromarket.pl, na kt├│rej znajduj─ů si─Ö szczeg├│┼éowe oferty firm cateringowych z ca┼éej Polski, specjalizuj─ůce si─Ö w przygotowywaniu diety m.in. dla sportowc├│w. To gwarancja ┼Ťwie┼╝ych, urozmaiconych posi┼ék├│w, ale dostosowanych do indywidualnych potrzeb ka┼╝dego sportowca, kt├│ry podczas codziennych ─çwicze┼ä musi zadba─ç o prawid┼éowe od┼╝ywienie organizmu i dostarczenie mu niezb─Ödnej do wysi┼éku energii.

Znajd┼║ idealnie dopasowan─ů diet─Ö sportow─ů