1. Cateromarket
  2. Dieta zupowa

Dieta zupowa

W dzisiejszym 艣wiecie niemal ka偶dy chcia艂by mie膰 pi臋kn膮 i zgrabn膮 sylwetk臋, ale chodz膮c ulicami miast mo偶emy zaobserwowa膰, 偶e bardzo du偶a cz臋艣膰 spo艂ecze艅stwa zmaga si臋 z nadwag膮 i oty艂o艣ci膮. Permanentny brak czasu, 偶ycie w stresie oraz powszechna dost臋pno艣膰 szybkiego jedzenia sprawia, 偶e trudno jest nam dba膰 o lini臋. Popularno艣膰 zyskuj膮 coraz to nowsze metody na utrat臋 kilogram贸w, z kt贸rych nie wszystkie s膮 w艂a艣ciw膮 drog膮. Dieta o bardzo niskiej kaloryczno艣ci albo eliminuj膮ca z jad艂ospisu bardzo wiele pokarm贸w potrafi doprowadzi膰 do wi臋kszych szk贸d ni偶 po偶ytku. 呕eby chudn膮膰 trzeba je艣膰, a spo偶ywane pokarmy powinny by膰 lekkostrawne, od偶ywcze i zr贸偶nicowane. Zatem jak w m膮dry, bezpieczny, a przy tym zdrowy spos贸b straci膰 na wadze zb臋dne kilogramy? Rozwi膮zanie mo偶e stanowi膰 dieta zupowa.


Czym jest dieta zupowa?

Dieta zupowa jest sposobem od偶ywania opartym w pierwszej fazie na jedzeniu tylko od偶ywczych zup. Coraz wi臋cej os贸b przekonuje si臋 do tzw. soupingu, poniewa偶 na diecie zupowej nie odczuwa g艂odu. Z racji tego, 偶e jemy tylko zupy, nale偶y spo偶ywa膰 je dziennie w 5 albo nawet w 6 porcjach. W ten spos贸b przez ca艂y dzie艅 jeste艣my syci. Zupy, je艣li s膮 odpowiednio przygotowane, poprawiaj膮 metabolizm, oczyszczaj膮 organizm z toksyn i w konsekwencji doprowadzaj膮 do polepszenia stanu zdrowia i utraty wagi. Efekty diety zupowej potrafi膮 by膰 naprawd臋 imponuj膮ce i co wa偶ne, zw艂aszcza dla niecierpliwych 鈥 b艂yskawiczne. W pierwszym tygodniu mo偶na schudn膮膰 nawet kilka kilogram贸w. Gdy mamy du偶膮 nadwy偶k臋 wagi, pierwsze szybkie efekty powinny zach臋ci膰 nas do kontynuowania diety, a偶 do momentu osi膮gni臋cia za艂o偶onego na pocz膮tku planu. Oczywi艣cie, to ile zrzucimy zale偶ne jest od naszej wagi wyj艣ciowej. Jednak bez wzgl臋du czy chodzi nam o 5 kg czy o 40 kg, mo偶emy 艣mia艂o stosowa膰 tego typu rozwi膮zanie. Diet膮 zupow膮 zainteresowa膰 si臋 powinny osoby z chorobami gard艂a, z problemami 偶o艂膮dkowymi oraz osoby nosz膮ce aparat ortodontyczny, cierpi膮ce na afty czy odbywaj膮ce leczenie protetyczne. Z kolei przeciwwskazaniami do jej stosowania s膮: choroby zwi膮zane z tarczyc膮 oraz ci膮偶a.

Podczas diety wa偶ne jest, aby jedzone zupy nie by艂y monotonne, bo za ich pomoc膮 musimy dostarczy膰 do organizmu wszystkie niezb臋dne do funkcjonowania sk艂adniki od偶ywcze. Ma to szczeg贸lne znaczenie, gdy stosujemy j膮 przez d艂u偶szy czas. Diety zupowe mog膮 by膰 jednodniowe 鈥 to tak zwany detoks, kt贸ry mo偶emy zastosowa膰 po wi臋kszym przejedzeniu, na przyk艂ad po 艣wi臋tach czy urlopie, a mog膮 trwa膰 miesi膮cami. Po osi膮gni臋ciu wymarzonej wagi nastaje etap stabilizacji, polegaj膮cy na powolnym wprowadzaniu do dziennego menu da艅 sta艂ych. Dzi臋ki temu organizm ma czas, by przyzwyczai膰 si臋 do nowej sytuacji i nie doprowadzi膰 do efektu jo-jo.

Czym jest dieta zupowa

Zasady diety zupowej

Zasady diety zupowej

Zatem jak powinna wygl膮da膰 taka dieta? Przede wszystkim musi by膰 r贸偶norodna i kolorowa. Ugotowana zupa nie mo偶e by膰 zbyt g臋sta ani za wodnista. Przyjmuje si臋, 偶e po艂owa to sk艂adniki sta艂e, a po艂owa p艂yn. Kolejna istotna sprawa - gotowanie zup od podstaw. Nie wyr臋czamy si臋 gotowymi bulionami, kostkami roso艂owymi ani nie stosujemy przypraw-gotowc贸w typu maggi. Ca艂y smak czerpiemy z warzyw i esencjonalnych zi贸艂 powoli tworz膮c aromatyczny bulion. Osoby obawiaj膮ce si臋, 偶e jest to proces zbyt czasoch艂onny mog膮 jednego dnia przygotowa膰 sobie du偶y gar wywaru, podzieli膰 go na mniejsze porcje i zamrozi膰. Dzi臋ki temu w spos贸b szybki mamy ju偶 lwi膮 cz臋艣膰 pracy wykonan膮. Ponadto warzywa w zupie nie powinny by膰 gotowane do mi臋kko艣ci, najlepiej zostawi膰 je p贸艂twarde (al dente).

Decyduj膮c si臋 na diet臋 zupow膮 d艂u偶sz膮 ni偶 jeden dzie艅 musimy przygotowa膰 co najmniej 3 rodzaje zup, kt贸re b臋d膮 zawiera艂y rozmaite warzywa, dodatki i przyprawy. Tak, jak na co dzie艅 planujemy posi艂ki, tak i dieta zupowa wymaga jad艂ospisu. Rano najlepiej jest zjada膰 bardziej syc膮ce zupy, kt贸re zapewni膮 naszemu organizmowi wi臋ksz膮 dawk臋 kalorii, a na wiecz贸r zostawiajmy wersje l偶ejsze.

Dok艂adaj膮c do zupy kasz臋 b膮d藕 br膮zowy ry偶 (na diecie rezygnujemy z bia艂ego ry偶u i makaronu) wzbogacamy j膮 w w臋glowodany z艂o偶one. Z kolei chude mi臋so, ryby i ro艣liny str膮czkowe zapewniaj膮 poda偶 bia艂ka. W okresie jesiennym i zimowym warto korzysta膰 z rozgrzewaj膮cych przypraw, takich jak: chilli, cynamon, imbir, kolendra czy pieprz cayenne. Nie zapominajmy tak偶e o t艂uszczu, kt贸ry w ka偶dej diecie jest niezb臋dny. Oczywi艣cie mowa tu o dobrej jako艣ci oliwie z oliwek b膮d藕 艂y偶eczce mas艂a.

Dobrym pomys艂em jest tak偶e dodawanie do zup pestek, np. s艂onecznika czy dyni oraz orzech贸w. To 藕r贸d艂o witamin z grupy B i nienasyconych kwas贸w omega. Najlepiej dodawa膰 je ju偶 do zupy na talerzu, czyli przed samym spo偶yciem. Podobnie sprawa przedstawia si臋 z sol膮. Nie stosujmy jej podczas przyrz膮dzania posi艂ku. Ilo艣膰 u偶ytych warzyw, a do tego szeroka gama zi贸艂 suszonych i 艣wie偶ych jakich mo偶emy u偶y膰 sprawia, 偶e s贸l w zupie albo w og贸le nie jest potrzebna, albo w bardzo ma艂ej ilo艣ci.

Zupa potrafi by膰 naprawd臋 zdrowa dla cia艂a, ale pod pewnymi warunkami, czyli: gotowana jest od podstaw, nie u偶ywamy do jej przygotowania kostek ani 偶adnych wspomagaczy smaku oraz zapominamy o zasma偶ce i t艂ustej 艣mietanie.


Zalety i wady diet zupowych

Odpowiednio zaplanowana dieta zupowa zbiera pozytywne opinie w艣r贸d os贸b, kt贸re z niej korzystaj膮 oraz staje si臋 coraz popularniejsza. Wynika to mi臋dzy innymi z faktu, 偶e zupa to tradycyjna polska potrawa. Wiele os贸b ma obawy przed pr贸bowaniem czego艣 nowego. S艂ysz膮c o dietach opartych na kuchni 艣r贸dziemnomorskiej czy azjatyckiej nie podejmujemy si臋 nawet ich przygotowania, bo sk艂adniki potrzebne do przygotowania da艅 s膮 dla nas nowe, nieznane i cz臋sto te偶 trudno dost臋pne. A zupa jest tym co dobrze znamy i jest rozwi膮zaniem na ka偶d膮 kiesze艅. Produkty potrzebne do jej ugotowania kupimy w sklepach lub na targowiskach w ka偶dej, nawet najmniejszej, miejscowo艣ci. Co wi臋cej, jest prosta w przygotowaniu, a ilo艣膰 dost臋pnych przepis贸w na diet臋 zupow膮 jest tak du偶a, 偶e ka偶dy znajdzie co艣 dla siebie. Nie musimy si臋 martwi膰, 偶e smaki szybko nam si臋 znudz膮, bo wystarczy, 偶e wymienimy b膮d藕 dodamy jaki艣 sk艂adnik albo inaczej przyprawimy i otrzymamy zupe艂nie inny smak. To daje wiele mo偶liwo艣ci, a brak monotonno艣ci sprawia, 偶e 艂atwiej jest nam wytrwa膰 na diecie. Kolejny plus jest taki, 偶e zup臋 mo偶emy ze sob膮 wsz臋dzie wzi膮膰. Przelewamy odpowiedni膮 porcj臋 w s艂oik i zabieramy ze sob膮 do pracy czy w tras臋.

Jednym z najcz臋艣ciej s艂yszanych zarzut贸w jest ten skierowany na czasoch艂onno艣膰 przygotowania posi艂k贸w, bo ugotowanie esencjonalnej zupy wymaga nieco cierpliwo艣ci. S膮 jednak sposoby, by ten czas skr贸ci膰. Przede wszystkim, jak zosta艂o to ju偶 zaznaczone, mo偶na przygotowa膰 sobie wi臋ksz膮 ilo艣膰 wywaru za jednym razem. Poza tym gotuj膮c na dany dzie艅 np. 3 zupy, nie gotujemy ich na jedn膮 porcj臋. Ka偶d膮 zup臋 przygotowujemy na kilka dni. Wa偶na zasada jest aby taka, 偶e codziennie nie odgrzewamy ca艂ego garnka. Dana zupa stoi w lod贸wce, a do odgrzania odlewamy tylko jedn膮 porcj臋, przez co przed艂u偶amy czas bezpieczny do spo偶ycia.

Zalety i wady diet zupowych

Jeszcze innym rozwi膮zaniem idealnym dla os贸b, kt贸re ani nie lubi膮 gotowa膰, ani nie maj膮 na to w og贸le czasu, jest zam贸wienie diety zupowej z dostaw膮 do domu. W贸wczas otrzymujemy pe艂nowarto艣ciowe zupy, kt贸re zosta艂y skomponowane przez profesjonalnych kucharzy i technolog贸w 偶ywienia. Firmy, takie jak Zdrowa Zupa zajmuj膮ce si臋 dietami zupowymi maj膮 w swych ofertach bardzo r贸偶norodne zupy, dzi臋ki czemu ka偶dego dnia mo偶emy spo偶ywa膰 po 5 r贸偶nych rodzaj贸w. Zyskujemy tak偶e pewno艣膰, 偶e u偶yte do przygotowania sk艂adniki s膮 najlepszej jako艣ci. Ponadto w tego typu s艂oikach nie ma laktozy, glutenu, cukru, polepszaczy smaku ani konserwant贸w. Dostawa ich nie odbywa si臋 codziennie tylko raz w tygodniu, a to dlatego, 偶e zupy poddawane s膮 pasteryzacji i mo偶na je bezpiecznie przechowywa膰 w domu bez obawy, 偶e si臋 zepsuj膮. Pasteryzacja pomaga zachowa膰 艣wie偶o艣膰 i witaminy zawarte w daniu. Wegetarianie i weganie r贸wnie偶 mog膮 korzysta膰 z tego typu ofert, bo zup skierowanych do nich nie brakuje. Przy eliminacji z diety produkt贸w pochodzenia zwierz臋cego bardzo 艂atwo mo偶na doprowadzi膰 do niedobor贸w niekt贸rych sk艂adnik贸w od偶ywczych, a korzystaj膮c z us艂ug profesjonalnych firm nie musimy si臋 o to obawia膰.

Znajd藕 idealnie dopasowan膮 diet臋 zupow膮