1. Cateromarket
  2. Dieta zupowa

Dieta zupowa

W dzisiejszym świecie niemal każdy chciałby mieć piękną i zgrabną sylwetkę, ale chodząc ulicami miast możemy zaobserwować, że bardzo duża część społeczeństwa zmaga się z nadwagą i otyłością. Permanentny brak czasu, życie w stresie oraz powszechna dostępność szybkiego jedzenia sprawia, że trudno jest nam dbać o linię. Popularność zyskują coraz to nowsze metody na utratę kilogramów, z których nie wszystkie są właściwą drogą. Dieta o bardzo niskiej kaloryczności albo eliminująca z jadłospisu bardzo wiele pokarmów potrafi doprowadzić do większych szkód niż pożytku. Żeby chudnąć trzeba jeść, a spożywane pokarmy powinny być lekkostrawne, odżywcze i zróżnicowane. Zatem jak w mądry, bezpieczny, a przy tym zdrowy sposób stracić na wadze zbędne kilogramy? Rozwiązanie może stanowić dieta zupowa.


Czym jest dieta zupowa?

Dieta zupowa jest sposobem odżywania opartym w pierwszej fazie na jedzeniu tylko odżywczych zup. Coraz więcej osób przekonuje się do tzw. soupingu, ponieważ na diecie zupowej nie odczuwa głodu. Z racji tego, że jemy tylko zupy, należy spożywać je dziennie w 5 albo nawet w 6 porcjach. W ten sposób przez cały dzień jesteśmy syci. Zupy, jeśli są odpowiednio przygotowane, poprawiają metabolizm, oczyszczają organizm z toksyn i w konsekwencji doprowadzają do polepszenia stanu zdrowia i utraty wagi. Efekty diety zupowej potrafią być naprawdę imponujące i co ważne, zwłaszcza dla niecierpliwych – błyskawiczne. W pierwszym tygodniu można schudnąć nawet kilka kilogramów. Gdy mamy dużą nadwyżkę wagi, pierwsze szybkie efekty powinny zachęcić nas do kontynuowania diety, aż do momentu osiągnięcia założonego na początku planu. Oczywiście, to ile zrzucimy zależne jest od naszej wagi wyjściowej. Jednak bez względu czy chodzi nam o 5 kg czy o 40 kg, możemy śmiało stosować tego typu rozwiązanie. Dietą zupową zainteresować się powinny osoby z chorobami gardła, z problemami żołądkowymi oraz osoby noszące aparat ortodontyczny, cierpiące na afty czy odbywające leczenie protetyczne. Z kolei przeciwwskazaniami do jej stosowania są: choroby związane z tarczycą oraz ciąża.

Podczas diety ważne jest, aby jedzone zupy nie były monotonne, bo za ich pomocą musimy dostarczyć do organizmu wszystkie niezbędne do funkcjonowania składniki odżywcze. Ma to szczególne znaczenie, gdy stosujemy ją przez dłuższy czas. Diety zupowe mogą być jednodniowe – to tak zwany detoks, który możemy zastosować po większym przejedzeniu, na przykład po świętach czy urlopie, a mogą trwać miesiącami. Po osiągnięciu wymarzonej wagi nastaje etap stabilizacji, polegający na powolnym wprowadzaniu do dziennego menu dań stałych. Dzięki temu organizm ma czas, by przyzwyczaić się do nowej sytuacji i nie doprowadzić do efektu jo-jo.

Czym jest dieta zupowa

Zasady diety zupowej

Zasady diety zupowej

Zatem jak powinna wyglądać taka dieta? Przede wszystkim musi być różnorodna i kolorowa. Ugotowana zupa nie może być zbyt gęsta ani za wodnista. Przyjmuje się, że połowa to składniki stałe, a połowa płyn. Kolejna istotna sprawa - gotowanie zup od podstaw. Nie wyręczamy się gotowymi bulionami, kostkami rosołowymi ani nie stosujemy przypraw-gotowców typu maggi. Cały smak czerpiemy z warzyw i esencjonalnych ziół powoli tworząc aromatyczny bulion. Osoby obawiające się, że jest to proces zbyt czasochłonny mogą jednego dnia przygotować sobie duży gar wywaru, podzielić go na mniejsze porcje i zamrozić. Dzięki temu w sposób szybki mamy już lwią część pracy wykonaną. Ponadto warzywa w zupie nie powinny być gotowane do miękkości, najlepiej zostawić je półtwarde (al dente).

Decydując się na dietę zupową dłuższą niż jeden dzień musimy przygotować co najmniej 3 rodzaje zup, które będą zawierały rozmaite warzywa, dodatki i przyprawy. Tak, jak na co dzień planujemy posiłki, tak i dieta zupowa wymaga jadłospisu. Rano najlepiej jest zjadać bardziej sycące zupy, które zapewnią naszemu organizmowi większą dawkę kalorii, a na wieczór zostawiajmy wersje lżejsze.

Dokładając do zupy kaszę bądź brązowy ryż (na diecie rezygnujemy z białego ryżu i makaronu) wzbogacamy ją w węglowodany złożone. Z kolei chude mięso, ryby i rośliny strączkowe zapewniają podaż białka. W okresie jesiennym i zimowym warto korzystać z rozgrzewających przypraw, takich jak: chilli, cynamon, imbir, kolendra czy pieprz cayenne. Nie zapominajmy także o tłuszczu, który w każdej diecie jest niezbędny. Oczywiście mowa tu o dobrej jakości oliwie z oliwek bądź łyżeczce masła.

Dobrym pomysłem jest także dodawanie do zup pestek, np. słonecznika czy dyni oraz orzechów. To źródło witamin z grupy B i nienasyconych kwasów omega. Najlepiej dodawać je już do zupy na talerzu, czyli przed samym spożyciem. Podobnie sprawa przedstawia się z solą. Nie stosujmy jej podczas przyrządzania posiłku. Ilość użytych warzyw, a do tego szeroka gama ziół suszonych i świeżych jakich możemy użyć sprawia, że sól w zupie albo w ogóle nie jest potrzebna, albo w bardzo małej ilości.

Zupa potrafi być naprawdę zdrowa dla ciała, ale pod pewnymi warunkami, czyli: gotowana jest od podstaw, nie używamy do jej przygotowania kostek ani żadnych wspomagaczy smaku oraz zapominamy o zasmażce i tłustej śmietanie.


Zalety i wady diet zupowych

Odpowiednio zaplanowana dieta zupowa zbiera pozytywne opinie wśród osób, które z niej korzystają oraz staje się coraz popularniejsza. Wynika to między innymi z faktu, że zupa to tradycyjna polska potrawa. Wiele osób ma obawy przed próbowaniem czegoś nowego. Słysząc o dietach opartych na kuchni śródziemnomorskiej czy azjatyckiej nie podejmujemy się nawet ich przygotowania, bo składniki potrzebne do przygotowania dań są dla nas nowe, nieznane i często też trudno dostępne. A zupa jest tym co dobrze znamy i jest rozwiązaniem na każdą kieszeń. Produkty potrzebne do jej ugotowania kupimy w sklepach lub na targowiskach w każdej, nawet najmniejszej, miejscowości. Co więcej, jest prosta w przygotowaniu, a ilość dostępnych przepisów na dietę zupową jest tak duża, że każdy znajdzie coś dla siebie. Nie musimy się martwić, że smaki szybko nam się znudzą, bo wystarczy, że wymienimy bądź dodamy jakiś składnik albo inaczej przyprawimy i otrzymamy zupełnie inny smak. To daje wiele możliwości, a brak monotonności sprawia, że łatwiej jest nam wytrwać na diecie. Kolejny plus jest taki, że zupę możemy ze sobą wszędzie wziąć. Przelewamy odpowiednią porcję w słoik i zabieramy ze sobą do pracy czy w trasę.

Jednym z najczęściej słyszanych zarzutów jest ten skierowany na czasochłonność przygotowania posiłków, bo ugotowanie esencjonalnej zupy wymaga nieco cierpliwości. Są jednak sposoby, by ten czas skrócić. Przede wszystkim, jak zostało to już zaznaczone, można przygotować sobie większą ilość wywaru za jednym razem. Poza tym gotując na dany dzień np. 3 zupy, nie gotujemy ich na jedną porcję. Każdą zupę przygotowujemy na kilka dni. Ważna zasada jest aby taka, że codziennie nie odgrzewamy całego garnka. Dana zupa stoi w lodówce, a do odgrzania odlewamy tylko jedną porcję, przez co przedłużamy czas bezpieczny do spożycia.

Zalety i wady diet zupowych

Jeszcze innym rozwiązaniem idealnym dla osób, które ani nie lubią gotować, ani nie mają na to w ogóle czasu, jest zamówienie diety zupowej z dostawą do domu. Wówczas otrzymujemy pełnowartościowe zupy, które zostały skomponowane przez profesjonalnych kucharzy i technologów żywienia. Firmy, takie jak Zdrowa Zupa zajmujące się dietami zupowymi mają w swych ofertach bardzo różnorodne zupy, dzięki czemu każdego dnia możemy spożywać po 5 różnych rodzajów. Zyskujemy także pewność, że użyte do przygotowania składniki są najlepszej jakości. Ponadto w tego typu słoikach nie ma laktozy, glutenu, cukru, polepszaczy smaku ani konserwantów. Dostawa ich nie odbywa się codziennie tylko raz w tygodniu, a to dlatego, że zupy poddawane są pasteryzacji i można je bezpiecznie przechowywać w domu bez obawy, że się zepsują. Pasteryzacja pomaga zachować świeżość i witaminy zawarte w daniu. Wegetarianie i weganie również mogą korzystać z tego typu ofert, bo zup skierowanych do nich nie brakuje. Przy eliminacji z diety produktów pochodzenia zwierzęcego bardzo łatwo można doprowadzić do niedoborów niektórych składników odżywczych, a korzystając z usług profesjonalnych firm nie musimy się o to obawiać.

Znajdź idealnie dopasowaną dietę zupową