Dieta pude艂kowa bez laktozy

Dieta pude艂kowa bez laktozy
Nietolerancja laktozy, czyli cukru zawartego w mleku, jest jedn膮 z najcz臋艣ciej wyst臋puj膮cych nietolerancji pokarmowych. Wg szacunk贸w naukowc贸w, dotyka od kilkunastu do nawet kilkudziesi臋ciu procent spo艂ecze艅stwa. Dochodzi do niej w sytuacji, kiedy w organizmie cz艂owieka brakuje laktazy - enzymu koniecznego do rozk艂adu laktozy. Na szcz臋艣cie z pomoc膮 przychodz膮 firmy cateringowe, kt贸re dostrzegaj膮c du偶e zainteresowanie produktami "lactose free", wprowadzi艂y do swojej oferty catering dietetyczny bez laktozy.

Firmy cateringowe oferuj膮ce diet臋 bez laktozy

Bezlaktozowa
Wygodnadieta.pl
4.87
Bez glutenu i laktozy
Wygodnadieta.pl
4.87
Ekspert dietetyczny Cateromarket
Nie wiesz czy dieta bez laktozy jest odpowiednia dla Ciebie?
Nasz poradnik pomo偶e Ci podj膮膰 decyzj臋!
Bez glutenu i bez nabia艂u
Wygodnadieta.pl
4.87
Bez nabia艂u
Wygodnadieta.pl
4.87
Milk & Gluten Free
Dietific
4.96
Lacto Free
Dietific
4.96
Lactose Free
LightBox
4.87
Bez laktozy
LightDiet
4.89
Bez glutenu i laktozy
LightDiet
4.89
Bez nabia艂u
LightDiet
4.89
Bez glutenu i nabia艂u
LightDiet
4.89
Bezlaktozowa
Rukola
4.84
Bezglutenowa bez laktozy
Rukola
4.84
Bez laktozy i glutenu
Schudnij ze smakiem
4.95
Bez laktozy
Schudnij ze smakiem
4.95
Standard bez laktozy
Prze艂om w od偶ywianiu
4.86
Wege bez laktozy
Prze艂om w od偶ywianiu
4.86
Bezmleczna & bezglutenowa
Fitness Catering
4.84
Bez laktozy i glutenu
CateringDieta.pl
4.90
Kuracja Flexi
Zdrowa Zupa
4.96
Kuracja Wegetaria艅ska
Zdrowa Zupa
4.96
Bez glutenu i bez nabia艂u
SuViBox
4.44
Gluten & Dairy Free
Fit Apetit
4.72
Lactose Free
Created with Love
4.91
Lactose & Gluten Free
Created with Love
4.91
Bez laktozy
Dieta Premium
4.88
Bez glutenu i bez laktozy
Dieta Premium
4.88
Bez nabia艂u
Dieta Premium
4.88
Pozosta艂e diety
Bez glutenu i laktozy
Fitello
4.98
Bez glutenu i laktozy bez ryb
Fitello
4.98

Czym jest nietolerancja laktozy?

Laktoza, nazywana te偶 cukrem mlecznym, jest jednym ze sk艂adnik贸w produkt贸w mlecznych, w tym mleka. Jako w臋glowodan z艂o偶ony, laktoza rozk艂adana jest przez enzym o bardzo podobnej nazwie - laktaz臋, a nast臋pnie wch艂aniana przez organizm w postaci glukozy i galaktozy. Niedob贸r tego enzymu powoduje, 偶e laktoza, zamiast g艂adko i przyjemnie trawi膰 si臋 w jelicie cienkim, ulega rozk艂adowi dopiero w jelicie grubym przez flor臋 bakteryjn膮. Te zaburzenia trawienia powoduj膮 liczne skutki uboczne i cz臋sto wstydliwe dolegliwo艣ci towarzyskie (wzd臋cia, przelewanie, nudno艣ci, uczucia napi臋cia, wiatry, b贸le brzucha, biegunki), okre艣lane jako nietolerancja laktozy. Ich si艂a zale偶y od stopnia niedob贸r laktazy u danej osoby. Przyczyn膮 nietolerancji laktozy s膮 zazwyczaj 2 zjawiska:

Laktoza vs nabia艂

Cz臋sto spotykanym niedoprecyzowaniem dietetycznym jest synonimiczne nazywanie dw贸ch podobnych diet eliminacyjnych. A to b艂膮d. Eliminacja laktozy (cukru mlecznego) nie zawsze wymaga ca艂kowitej eliminacji mleka i jego przetwor贸w. Nieprzyjemne reakcje po spo偶yciu laktozy maj膮 inny patomechanizm, ni偶 te zwi膮zane z alergi膮 Ig-E zale偶n膮 na nabia艂. W tym drugim przypadku konieczna b臋dzie eliminacja nie tylko mleka z laktoz膮, ale r贸wnie偶 przetwor贸w mlecznych, zawieraj膮cych ma艂e ilo艣ci tego dwucukru.

Leczenie nietolerancji laktozy

Najskuteczniejszym sposobem radzenia sobie z nietolerancj膮 laktozy jest dietoterapia. Catering bez laktozy pomaga zawsze, niezale偶nie od tego czy przyczyn膮 naszych dolegliwo艣ci jest niedob贸r w organizmie laktazy czy te偶 hipolaktazja. Jednak w przypadku 艂agodnego przebiegu choroby i sporadycznie wyst臋puj膮cych dolegliwo艣ci ca艂kiem nie藕le dzia艂a farmakologiczne leczenie dora藕ne poprzez przyjmowanie tabletek zawieraj膮cych laktaz臋, kt贸rej organizm nie jest w stanie sam wyprodukowa膰. Za偶ywa si臋 je przed bezpo艣rednim spo偶yciem pokarmu sk艂adaj膮cego si臋 z nabia艂u. U艂atwiaj膮 one trawienie mleka i zmniejszaj膮 dolegliwo艣ci ze strony uk艂adu pokarmowego.
Ciekawostka - regulacje prawne pozwalaj膮 deklarowa膰 producentom brak laktozy na produktach spo偶ywczych w przypadku ilo艣ci nie przekraczaj膮cej: 10 mg/100 g produktu.

Kto powinien stosowa膰 diet臋 bez laktozy?

Poza przypadkami opisanymi powy偶ej zaleca si臋 aby laktoz臋 ze swojej diety wyeliminowa艂y tak偶e:

Dieta przy nietolerancji laktozy 鈥 zasady

Dieta przy nietolerancji laktozy ma charakter eliminacyjny i s艂u偶y leczeniu towarzysz膮cych jej objaw贸w. Mo偶e by膰 stosowana zar贸wno przez doros艂ych, jak r贸wnie偶 dzieci, w tym niemowl臋ta i noworodki, kt贸rych organizm nie trawi cukru mlecznego. U os贸b z wrodzonym niedoborem laktazy konieczne jest bezwzgl臋dne stosowanie diety bezlaktozowej przez ca艂e 偶ycie. W ich przypadku, spo偶ycie nawet niewielkiej ilo艣ci cukru mlecznego, mo偶e powodowa膰 nasilenie objaw贸w, a w skrajnych przypadkach stwarza膰 zagro偶enie dla 偶ycia. Osoby z nabytym niedoborem laktazy zazwyczaj toleruj膮 niewielkie ilo艣ci cukru mlecznego. Jednorazowo spo偶y膰 mog膮 oko艂o 5-10 g laktozy. Dlatego w przypadku 艂agodnych i sporadycznych dolegliwo艣ci ze strony uk艂adu pokarmowego dopuszcza si臋 przetwory mleczne, w kt贸rych fermentacja mlekowa dokona艂a cz臋艣ciowego rozk艂adu tego dwucukru. W szczeg贸lno艣ci s膮 to:
Uwaga! Nale偶y si臋 wystrzega膰 produkt贸w z dodatkiem mleka w proszku - te znajduje si臋 nawet w w臋dlinach i produktach mi臋snych. Takie produkty b臋d膮 mia艂y dodatkow膮 ilo艣膰 laktozy (niestrawionej przez bakterie, podczas fermentacji). Podobnie rzecz ma si臋 z niekt贸rymi lekami - niekt贸re syropy czy polewy (os艂ony) tabletek zawieraj膮 w sobie laktoz臋.

Wyr贸wnywanie niedobor贸w po eliminacji nabia艂u

Nale偶y pami臋ta膰, 偶e mleko wraz z produktami mlecznymi stanowi膮 warto艣ciowe 藕r贸d艂o bia艂ka, wapnia i witamin B2 i D. Eliminacja laktozy z diety mo偶e prowadzi膰 do niebezpiecznych niedobor贸w. By ich unikn膮膰, nale偶y wybra膰 dla siebie pe艂nowarto艣ciow膮 diet臋 pude艂kow膮 bez laktozy, dostarczaj膮c膮 cenne witaminy i minera艂y poprzez inne, bezpieczne produkty. Ka偶dy catering zatrudnia profesjonalnego dietetyka, kt贸ry wie jak odpowiednio bilansowa膰 diet臋, tak aby by艂a ona zar贸wno w pe艂ni bezpieczna dla zdrowia, jak i smaczna oraz urozmaicona. Niedobory bia艂ka z mleka cateringi dietetyczne wyr贸wnuj膮 dzi臋ki spo偶yciu drobiu, jaj i nasion ro艣lin str膮czkowych. 艢wietnym zast臋pnikiem mleka krowiego jest pe艂ne bia艂ka mleko sojowe. W wap艅 bogate s膮 mi臋dzy innymi: jarmu偶, fasola, otr臋by pszenne, kasze - gryczana i j臋czmienna. Dobrym 藕r贸d艂em witaminy B2 jest wspomniane ju偶 mleko sojowe, a tak偶e groszek zielony, kapusta w艂oska, brukselka i szpinak. Z kolei witamin臋 D uzupe艂ni膰 mo偶na wybieraj膮c diet臋 bazuj膮c膮 na t艂ustych rybach morskich.

Przyk艂adowy jad艂ospis - catering bez laktozy 2000 kcal

艢niadanie
Waniliowy pudding ry偶owy na mleku kokosowym z karmelizowan膮 gruszk膮 i orzechami pinowymi
II 艣niadanie
Sa艂atka z pieczonym batatem, awokado, granatem w sosie truflowym
Obiad
Grillowana pier艣 z kurczaka zagrodowego na komosie ry偶owej z sur贸wk膮 w sosie tymiankowym
Podwieczorek
Zupa krem z burak贸w z warzywami pieczonymi w kurkumie
Kolacja
Nale艣niki razowe z farszem szpinakowym i hummusem z sals膮 z mango, czerwonej cebulki i 艣wie偶膮 kolendr膮
Ta dieta jest dla Ciebie?
Za艂贸偶 konto przed pierwszym zam贸wieniem i ciesz si臋 rabatami dla naszych najlepszych Klient贸w!
Gwarancja najni偶szej ceny
Ceny na Cateromarket.pl s膮 takie same jak bezpo艣rednio na stronie cateringu. Nie ma obawy, 偶e przep艂acisz.
Bezpiecze艅stwo zakup贸w
Dbamy o Twoj膮 prywatno艣膰 w sieci i o Twoje pieni膮dze, dlatego chronimy Twoje dane osobowe. Do obs艂ugi p艂atno艣ci online korzystamy z najbezpieczniejszego operatora p艂atno艣ci 鈥 PayU.