Dieta pude艂kowa dla dzieci

Dieta pude艂kowa dla dzieci
Polskie dzieci s膮 w Europie niechlubnym liderem, gdy chodzi o ich nadwag臋 i oty艂o艣膰. W grupie 8-latk贸w nawet jedna trzecia dzieci z powodu nieodpowiednio dobranej diety i braku ruchu cierpi z powodu nadmiaru kilogram贸w. Wi臋kszo艣膰 z nich b臋dzie boryka膰 si臋 z nadwag膮 tak偶e w doros艂ym 偶yciu, a wraz z ni膮 z cywilizacyjnymi chorobami, np. z cukrzyc膮 czy z b贸lem kr臋gos艂upa. Ka偶dy, kto ma dziecko, powinien dok艂adnie przyjrze膰 si臋 jego wadze i diecie, bo odchudzenie malucha bywa trudne i czasoch艂onne. Tymczasem zmiana codziennych nawyk贸w 偶ywieniowych, mo偶e na zawsze odmieni膰 los dziecka z nadmiarem kilogram贸w. Je艣li nie masz pewno艣ci jak si臋 zabra膰 za zdrowe od偶ywianie dziecka, nie przejmuj si臋. Catering dietetyczny dla dzieci zrobi za Ciebie ca艂膮 robot臋.

Cateringi dietetyczne oferuj膮ce diet臋 dla dzieci

Mama Dieta Rodzinna
Dietific
4.96
Junior Dieta Rodzinna
Dietific
4.96
Ekspert dietetyczny Cateromarket
Nie wiesz czy dieta dla dzieci jest odpowiednia dla Ciebie?
Nasz poradnik pomo偶e Ci podj膮膰 decyzj臋!
Dla kobiet w ci膮偶y
SuViBox
4.44
2be Mama
Catering2Be
4.80
2be Junior
Catering2Be
4.80
Mama
Zdrowy Smak
4.75
Junior
Look Fit
4.57
Pozosta艂e diety
Fit Mama
Fit and eat
5.00
Mums plan
Marago Fit
5.00
Dla kobiet w ci膮偶y i matek karmi膮cych
My Space Catering
5.00
Pro Mama
Smakoszewo
5.00
Dla kobiet w ci膮偶y
Get Fit
4.98
Mama
Fit Mix
4.90
Fit Mama
Fit by Nature
4.88
Mama
Mr & Mrs Fit
4.88
Mama Standard
Goodie Foodie
4.88
Mama Wege+Ryby
Goodie Foodie
4.88
Dla Malucha
Smaktywni.pl
4.83
MomCare
Fitcare
4.80
Mama
Torebka w Cukierce
4.77
Dla kobiet w ci膮偶y
Slow Chef
4.74
Fit Mama
Be Fit Catering
4.67
Dla kobiet w ci膮偶y i matek karmi膮cych
Fitway
4.58
Kids menu
FitEat.co
4.55
Fit Mama
Eat Fit
4.54
Kids
Eat Fit
4.54
Dziecko
Kredens Smaku
4.51
Dla kobiet karmi膮cych
Fresh dieta
4.50
Dla kobiet w ci膮偶y
Fresh dieta
4.50

Dlaczego polskie dzieci maj膮 nadwag臋?

Polska nie jest wyj膮tkiem, bo na ca艂ym 艣wiecie od pocz膮tku lat 70. ubieg艂ego wieku tendencja do tycia w艣r贸d doros艂ych i dzieci regularnie si臋 zwi臋ksza. Najpierw by艂o to o 15% wi臋cej dzieci w 1998 roku, po kolejnych 8 latach 20% dzieci mia艂o nadwag臋 lub by艂o oty艂e, a w 2016 roku ju偶 25% dzieci nie mia艂o wagi prawid艂owej. Prognozy s膮 wr臋cz zatrwa偶aj膮ce, bo szacuje si臋, 偶e a偶 30% dzieci i nastolatk贸w b臋dzie oty艂ych lub b臋dzie mia艂o nadwag臋 w 2025 roku.
Oty艂o艣膰 czy nadwaga nie jest zauwa偶alna jedynie w艣r贸d dzieci w wieku szkolnym, ale nawet u niemowl膮t czy trzylatk贸w, ale na odchudzanie przede wszystkim decyduj膮 si臋 nastolatki. Zapewne dlatego, 偶e zwi臋ksza si臋 ich 艣wiadomo艣膰 w艂asnego cia艂a, a tak偶e krytyczna ocena r贸wie艣nik贸w. 艁atwiej jednak od pocz膮tku dba膰 o prawid艂ow膮 diet臋 dziecka, ni偶 to dziecko odchudzi膰 i zmieni膰 jego z艂e nawyki 偶ywieniowe. Wielu rodzic贸w pope艂nia podobne b艂臋dy, kt贸re doprowadzaj膮 do tego, 偶e ich dzieci nie tylko s膮 w kiepskiej kondycji fizycznej, czuj膮 si臋 gorzej w grupie r贸wie艣niczej, ale tak偶e cz臋艣ciej choruj膮. Nieprawid艂owa dieta nie tylko prowadzi do nadwagi czy oty艂o艣ci, ale tak偶e zaburza gospodark臋 hormonaln膮, funkcjonowanie narz膮d贸w wewn臋trznych (np. w膮troby, trzustki) i nie dostarcza odpowiedniej porcji niezb臋dnych witamin i minera艂贸w.

Piramida 偶ywienia dla dzieci i nastolatk贸w

Tak samo, jak doros艂ych, tak i dzieci dotyczy piramida 偶ywienia, o kt贸rej mo偶na us艂ysze膰 ju偶 w pierwszych klasach szko艂y podstawowej. Na prostym rysunku w kszta艂cie tr贸jk膮ta umieszczono sk艂adniki posi艂k贸w. U podstawy tr贸jk膮ta s膮 te, kt贸re dziecko musi zjada膰 w najwi臋kszej ilo艣ci i s膮 to przede wszystkim produkty zbo偶owe pochodz膮ce z pe艂nego ziarna, np. ry偶e, kasze, makarony z m膮ki z pe艂nego przemia艂u, chleb wielozbo偶owy, p艂atki musli. To one dostarczaj膮 w臋glowodan贸w z艂o偶onych, kt贸re odpowiadaj膮 za uczucie syto艣ci i dostarczaj膮 b艂onnika, kt贸ry reguluje prac臋 uk艂adu pokarmowego. U podstawy s膮 te偶 t艂uszcze ro艣linne, kt贸re mi臋dzy innymi reguluj膮 poziom cholesterolu i poprawiaj膮 wch艂anianie wielu cennych witamin, np. witaminy D.
Na drugim poziomie znajduj膮 si臋 warzywa i owoce, kt贸re w diecie dziecka powinny znale藕膰 si臋 a偶 w 5 posi艂kach. O ile samemu jest trudno o to zadba膰, o tyle zdrowa dieta serwowana przez catering dietetyczny bez problemu jest w stanie przygotowa膰 i przemyci膰 do diety dziecka wszystko co jest niezb臋dne do jego prawid艂owego rozwoju. Sk艂adniki te s膮 niskokaloryczne (warzywa), s艂odkie (owoce), wi臋c mo偶na z nich tworzy膰 kolorowe, smaczne sa艂atki i napoje pe艂ne witamin i minera艂贸w, a nasze dzieci nawet nie zauwa偶膮 ile tego jest w codziennym menu. Trzeci poziom to orzechy i ro艣liny str膮czkowe, kt贸re opr贸cz witamin i minera艂贸w zawieraj膮 艂atwo przyswajalne bia艂ko, mi臋dzy innymi sk艂adnik mi臋艣ni. Poziom czwarty to ryby, chudy dr贸b i jaja. Powinny na talerzu znale藕膰 si臋 raz dziennie, poniewa偶 zawieraj膮 kwasy omega-3, kt贸re korzystnie wp艂ywaj膮 na przyk艂ad na funkcjonowanie m贸zgu.
Produkty mleczne to poziom pi膮ty. Polecane s膮 dzieciom przede wszystkim ze wzgl臋du na wysoki poziom wapnia. Ostatni poziom to czerwone mi臋so, mas艂o, bia艂e pieczywo, bia艂y ry偶, s艂odycze, czyli sk艂adniki, kt贸re na talerzu dziecko powinno widzie膰 jak najrzadziej.

Czego nie mo偶e zabrakn膮膰 w diecie dziecka?

Powy偶sza piramida bardzo u艂atwia samodzielne komponowanie posi艂k贸w dla dzieci. Ale teoria to jedno, a praktyka to drugie. Warto pami臋ta膰, 偶e w diecie dziecka nie mo偶e zabrakn膮膰 wielu konkretnych witamin i sk艂adnik贸w mineralnych, wa偶nych szczeg贸lnie dla rozwoju dziecka. Przyk艂adem mo偶e by膰 witamina C, kt贸ra mi臋dzy innymi wzmacnia odporno艣膰. Przyswajanie witaminy C jest lepsze, gdy maluch ma odpowiedni膮 ilo艣膰 偶elaza we krwi, a razem z kwasem foliowym (z zielonych warzyw), zapobiega niedokrwisto艣ci. Bogate w witamin臋 C s膮 cytrusy, owoce jagodowe i kiszonki, mi臋dzy innymi kapusta, a tak偶e warzywa zielone czy papryka, kt贸re regularnie s膮 serwowane przez catering dietetyczny.
W diecie musz膮 znale藕膰 si臋 te偶 藕r贸d艂a wapnia i witaminy D, kt贸re s膮 niezb臋dne do mineralizacji ko艣ci, zachowania napi臋cia mi臋艣niowego i szczelno艣ci naczy艅 krwiono艣nych. St膮d te偶 dzieci powinny si臋ga膰 po produkty mleczne: mleko, najlepiej 艣wie偶e lub pasteryzowane, kefiry, jogurty, serki. Rodzice o tym wiedz膮, ale zazwyczaj podaj膮 produkty mocno s艂odzone, co sprzyja tyciu dzieci.
Catering podaje dzieciom tak偶e t艂uste ryby, tran, w膮tr贸bk臋, podroby, jaja. Gdy chodzi o 偶elazo, powinno by膰 ono pochodzenia zwierz臋cego, bo znajduje si臋 w chudym mi臋sie i rybach, ale tak偶e z warzyw: ro艣lin str膮czkowych i nasion orzech贸w. Z kolei b艂onnik pokarmowy nie buduje tkanek organizmu, ale usprawnia jego dzia艂anie, przede wszystkim jelit. Dzieci, kt贸re maj膮 tendencje do zapar膰 i niskie tempo przemiany materii (o czym warto poinformowa膰 dietetyka w cateringu), musz膮 zjada膰 otr臋by pszenne, p艂atki owsiane, surowe warzywa i owoce.
Planuj膮c zbilansowan膮 diet臋 dla dziecka, dietetyk uwzgl臋dnia dziennie 15-20% bia艂ka pochodzenia zwierz臋cego i z ro艣lin. Pe艂nowarto艣ciowe bia艂ko jest w jajkach, mi臋sie, rybach, przetworach z mleka. T艂uszczy w diecie dziecka nie mo偶e by膰 wi臋cej ni偶 30%. Dzieciom nale偶y serwowa膰 chude mi臋so, dr贸b, 偶贸艂tko. W臋glowodany daj膮 zastrzyk energii, ale to od ich nadmiaru najcz臋艣ciej tyj膮 dzieci, kt贸re lubi膮 s艂odki smak. W臋glowodany powinny stanowi膰 50鈥55% dziennej porcji kalorii i pochodzi膰 przede wszystkim z warzyw, owoc贸w oraz produkt贸w zbo偶owych: pe艂noziarnistego pieczywa, dzikiego ry偶u, makaronu z m膮ki razowej.

Jak odchudzi膰 dziecko?

Je艣li rodzice zaniedbali edukacj臋 dziecka w zakresie odpowiedniego 偶ywienia, a maluch wyra藕nie ma zbyt wysok膮 wag臋, trzeba reagowa膰 b艂yskawicznie, wprowadzaj膮c powa偶ne zmiany w 偶yciu ca艂ej rodziny. Cz臋sto problem oty艂o艣ci nie dotyczy tylko malucha, ale te偶 mamy, taty czy dziadk贸w, bo nawyki wynosi si臋 z domu. Bywa te偶 tak, 偶e dziecko najpierw jest niejadkiem, sp臋dza p贸艂 dnia nad talerzem i nie tknie warzyw, owoc贸w lub chudego mi臋sa, wtedy zaczyna si臋 jego namawianie na kolejny k臋s, przekupywanie albo podawanie mu produkt贸w, kt贸re najbardziej lubi. S臋k w tym, 偶e dziecko ch臋tniej zje par贸wk臋, burgera, dro偶d偶贸wk臋 i batonika ni偶 pe艂nowarto艣ciowy obiad. S艂odycze te偶 nie mog膮 by膰 nigdy form膮 nagrody albo pocieszania. Zmiana nawyk贸w zajmie sporo czasu i wymaga wysi艂ku, ale jest niezb臋dna dla dobra dziecka. Je艣li chcemy przyspieszy膰 ten proces, w贸wczas odpowiednim wyj艣ciem jest zbilansowana dieta pude艂kowa.

Zbilansowana dieta

Prawid艂owa kaloryczno艣膰 posi艂k贸w dla dzieci, kt贸re si臋 odchudzaj膮, to maksymalnie 2300 kcal dla dziewcz膮t w wieku 10-15 lat i maksymalnie 2600 kcal dla ch艂opc贸w w wieku 10-15 lat. T臋 liczb臋 kalorii nale偶y roz艂o偶y膰 na 5 posi艂k贸w. To dlatego dieta pude艂kowa dla dzieci najcz臋艣ciej sk艂ada si臋 w艂a艣nie z 5 r贸偶norodnych da艅.

Przyk艂adowy jad艂ospis

艢niadanie
Chleb gryczany w艂asnego wypieku, domowy pasztet drobiowy z warzywami, kie艂ki broku艂a, papryka czerwona
II 艣niadanie
Nale艣nik pe艂noziarnisty z musem owocowym
Obiad
Indyk pieczony w korzennej marynacie z jab艂kami, frytki warzywne z dipem jogurtowo-bazyliowym
Podwieczorek
Fit sernik z karmelem z daktyli
Kolacja
Lasagne z mi臋sem wo艂owym z sosem bolognese i bukietem sur贸wek

B艂臋dy rodzic贸w

Opr贸cz tego, 偶e rodzice zbyt cz臋sto nagradzaj膮 dzieci s艂odyczami lub chipsami, powinni oni zwr贸ci膰 uwag臋 tak偶e na to, co dziecko pije na co dzie艅. Ka偶dy sok lub nap贸j zawiera kalorie, kt贸re trzeba uwzgl臋dni膰 w bilansie kalorycznym dziecka. Do picia wi臋c nale偶y podawa膰 dziecku wod臋. Je艣li jej nie lubi, mo偶e by膰 to woda z plasterkiem pomara艅czy lub cytryny, z gar艣ci膮 owoc贸w jagodowych albo herbatka owocowa bez cukru. Pomi臋dzy pi臋cioma posi艂kami pociecha nie mo偶e podjada膰 owoc贸w, suchark贸w, paluszk贸w ani innych produkt贸w, kt贸re nie s膮 sk艂adnikiem pe艂nowarto艣ciowego posi艂ku. Rodzice, kt贸rzy czuj膮 si臋 zagubieni we wszystkich wskaz贸wkach dotycz膮cych zdrowego 偶ywienia, s膮 zbyt zapracowani, by przyrz膮dza膰 pe艂nowarto艣ciowe posi艂ki odchudzaj膮ce dla dzieci, mog膮 bez obaw skorzysta膰 z odchudzaj膮cej diety pude艂kowej dla dzieci oferowanej w ramach profesjonalnego cateringu dietetycznego. B臋dzie ona optymalnie zbilansowana, smaczna, przygotowana z my艣l膮 o potrzebach m艂odzie偶y szkolnej.
Ta dieta jest dla Ciebie?
Za艂贸偶 konto przed pierwszym zam贸wieniem i ciesz si臋 rabatami dla naszych najlepszych Klient贸w!
Gwarancja najni偶szej ceny
Ceny na Cateromarket.pl s膮 takie same jak bezpo艣rednio na stronie cateringu. Nie ma obawy, 偶e przep艂acisz.
Bezpiecze艅stwo zakup贸w
Dbamy o Twoj膮 prywatno艣膰 w sieci i o Twoje pieni膮dze, dlatego chronimy Twoje dane osobowe. Do obs艂ugi p艂atno艣ci online korzystamy z najbezpieczniejszego operatora p艂atno艣ci 鈥 PayU.