Dieta pude艂kowa FODMAP

Dieta pude艂kowa FODMAP
Dieta FODMAP zosta艂a stworzona przez grup臋 naukowc贸w z australijskiego Monash University jako lek w celu 艂agodzenia objaw贸w zespo艂u jelita dra偶liwego ( z ang. IBS, Irritable Bowel Syndrome). Coraz cz臋艣ciej mo偶emy znale藕膰 j膮 w ofercie catering贸w dietetycznych, poniewa偶 IBS to choroba, kt贸ra dotyka spor膮 cz臋艣膰 wsp贸艂czesnego spo艂ecze艅stwa.

Cateringi dietetyczne oferuj膮ce diet臋 Fodmap

Fodmap
Happy Diet
4.51
Pozosta艂e diety
FODMAP
Smart Diet
4.14

FODMAP, czyli uwaga na w臋glowodany

M贸wi膮c o diecie FODMAP warto na pocz膮tku wyja艣ni膰 co oznacza samo sformu艂owanie 鈥瀎odmap鈥, poniewa偶 pod tym skr贸tem kryje si臋 ca艂a filozofia diety. Ot贸偶 z diety pude艂kowej osoby chorej nale偶y wyeliminowa膰 Fermentuj膮ce Oligo-, Di i Monosacharydy oraz Alkohole Polihydroksylowe, czyli 艂atwo fermentuj膮ce w臋glowodany i alkohole polihydroksylowe. Zalicz si臋 do nich:
Jest to grupa w臋glowodan贸w, kt贸re charakteryzuj膮 si臋 wysokim ci艣nieniem osmotycznym, s艂ab膮 wch艂anialno艣ci膮 oraz du偶膮 zdolno艣ci膮 do fermentacji. Dzi臋ki temu s膮 one idealn膮 po偶ywka dla bakterii znajduj膮cych si臋 w jelicie grubym. W efekcie, w naszych jelitach produkowany jest dwutlenek w臋gla i metan, co mo偶e prowadzi膰 do b贸lu brzucha, wzd臋膰, a tak偶e naprzemiennie 鈥 biegunki i zatwardzenia. Sprowadza si臋 to tego, 偶e spo偶ycie wy偶ej wymienionych cukr贸w mo偶e nasila膰 objawy zespo艂u jelita dra偶liwego. W贸wczas wszystkim chorym zaleca si臋 wprowadzenie diety o niskiej zawarto艣ci FODMAP (tzw. low fodmap).

Dieta Fodmap w praktyce

Tw贸rcy diety podkre艣laj膮, 偶e nie nale偶y stosowa膰 jej przez ca艂e 偶ycie. Tak naprawd臋 jej celem jest sprawdzenie indywidualnej tolerancji organizmu na produkty zawieraj膮ce FODMAP. Dlatego sk艂ada si臋 ona z dw贸ch etap贸w.
Dieta low FODMAP w pierwszym etapie wymaga od nas wyeliminowania produkt贸w obfituj膮cych w FODMAP. Przyk艂adami takich produkt贸w s膮 by膰 wybrane warzywa i owoce (m.in. cebula, czosnek, koper w艂oski, karczochy, broku艂y, jab艂ka, gruszki, brzoskwinie, 艣liwki, wi艣nie, czere艣nie), mleko skondensowane, ser twarogowy, nasiona ro艣lin str膮czkowych, orzechy nerkowca i pistacje, zbo偶a, syrop z agawy, mi贸d czy syrop glukozowo-fruktozowy. Bardzo wa偶ne jest przy tym dok艂adne zapoznanie si臋 z etykiet膮 danego produktu, aby sprawdzi膰 czy nie jest on 藕r贸d艂em, np. s艂odzik贸w czy syropu glukozowo-fruktozowego. A co zaliczamy do produkt贸w, kt贸re zawieraj膮 niewielk膮 ilo艣膰 FODMAP i mog膮 pojawi膰 si臋 w jad艂ospisie stosowanym w pierwszych 6-8 tygodniach?
Wybrane produkty o niskiej zawarto艣ci FODMAP to:
Poni偶sze przyk艂adowe menu pochodzi z cateringu dietetycznego w oparciu o diet臋 2000 kcal. Orientacyjny rozk艂ad makrosk艂adnik贸w: bia艂ka (15-20%), w臋glowodany (50-60%), t艂uszcze (25-30%).

Low fodmap - przyk艂adowy jad艂ospis

艢niadanie
Hummus paprykowy z warzywami
II 艣niadanie
Smoothie cytrusowe na mleku kokosowym bez laktozy
Obiad
Puree z batat贸w z gulaszem z dzika z warzywami
Podwieczorek
Dietetyczne brownie bez glutenu z domow膮 konfitur膮
Kolacja
Tarta z tu艅czykiem
Dieta low FODMAP mo偶e pom贸c w z艂agodzeniu nieprzyjemnych dolegliwo艣ci jakie towarzysz膮 wszystkim chorym na zesp贸艂 jelita dra偶liwego, czyli przede wszystkim wstydliwych wzd臋膰 i biegunek. Dla niekt贸rych os贸b pierwszy etap stosowania low fodmap mo偶e okaza膰 si臋 ci臋偶ki, poniewa偶 fodmap - jak ka偶da dieta eliminacyjna - zak艂ada wykluczenie do艣膰 sporej ilo艣ci produkt贸w, kt贸re z ca艂膮 pewno艣ci膮 by艂y powszechnie stosowane w naszej kuchni. Pami臋tajmy jednak, 偶e jest to okres przej艣ciowy i w miar臋 indywidualnej tolerancji, low FODMAP mo偶e zosta膰 rozszerzona o produkty niezalecane na pocz膮tku jej stosowania.

Dieta fodmap - catering

Przyczyny powstawania zespo艂u jelita nadwra偶liwego (IBS) nie zosta艂y do ko艅ca poznane. Przypuszcza si臋 jednak, 偶e du偶膮 rol臋 mo偶e odgrywa膰 tu stres lub przetworzona 偶ywno艣膰, kt贸r膮 jeste艣my otoczeni. Dlatego IBS diagnozuje si臋 u coraz wi臋kszej liczby os贸b. Zwi膮zane mo偶e by膰 to ze wsp贸艂czesnym stylem 偶ycia, kt贸ry niejednokrotnie wi膮偶e si臋 z wieloma sytuacjami stresowymi i szybkim tempem 偶ycia. W zwi膮zku z rosn膮cym zapotrzebowaniem na diet臋 FODMAP, pojawia si臋 ona w ofercie wybranych catering贸w dietetycznych. Nie jest jednak tak popularna jak chocia偶by dieta wegetaria艅ska, bezglutenowa, bezlaktozowa czy paleo. Je艣li patrz膮c na restrykcje jakie pojawiaj膮 si臋 na pierwszym etapie stosowania diety, wydaje nam si臋, 偶e mo偶e by膰 ona monotonna i niesmaczna to jeste艣my w b艂臋dzie. Cateringi dietetyczne, w kt贸rych pojawia si臋 tego typu dieta mog膮 zaoferowa膰 nam, mi臋dzy innymi: r贸偶nego rodzaju zupy (np. krem z dyni na bazie mleczka kokosowego), jaglanki (np. na mleku kokosowym), omlety owsiane z dodatkiem owoc贸w, pasty jajeczne z r贸偶nymi dodatkami (np. kie艂kami, ryb膮), domowy kisiel owocowy, r贸偶norodne sa艂atki (np. z dodatkiem nasion sezamu, oliwkami, warzywami). Wybieraj膮c profesjonalny catering dietetyczny, wybieramy nie tylko zdrowe, ale tak偶e zr贸偶nicowane i zbilansowane menu, pe艂ne nietuzinkowych sk艂adnik贸w i po艂膮cze艅 smakowych, kt贸rych sami nie mieliby艣my czasu przygotowa膰 w domu.
Ta dieta jest dla Ciebie?
Za艂贸偶 konto przed pierwszym zam贸wieniem i ciesz si臋 rabatami dla naszych najlepszych Klient贸w!
Gwarancja najni偶szej ceny
Ceny na Cateromarket.pl s膮 takie same jak bezpo艣rednio na stronie cateringu. Nie ma obawy, 偶e przep艂acisz.
Bezpiecze艅stwo zakup贸w
Dbamy o Twoj膮 prywatno艣膰 w sieci i o Twoje pieni膮dze, dlatego chronimy Twoje dane osobowe. Do obs艂ugi p艂atno艣ci online korzystamy z najbezpieczniejszego operatora p艂atno艣ci 鈥 PayU.