Na czym polega dieta indywidualna w cateringu?
Spersonalizowana dieta pudełkowa to coraz powszechniejszy ukłon, którym właściciele firm cateringowych witają nowych, wymagających klientów. Oczekiwanym i nikogo niezaskakującym standardem na rynku są diety wykluczające mięso, laktozę czy gluten. Wykluczenia produktów ze względów zdrowotnych bądź światopoglądowych już dawno stały się normą. Rok 2021 wydaje się być jednak początkiem większych zmian – pełnej personalizacji cateringu dietetycznego. Czy słowo „personalizacja” stanie się w cateringu dietetycznym nową normą?
Bycie „wybrednym” (wymagającym) jest w dzisiejszych czasach jak najbardziej na miejscu. Skoro płacimy niemałe pieniądze, to mamy prawo oczekiwać usługi, która spełnia nasze wszystkie zachcianki i upodobania. Firmy cateringowe zaczęły dostrzegać potrzebę wyróżniania się na tle konkurencji poprzez zaawansowaną personalizację swojej oferty. Obserwujemy obecnie dwa podejścia w tworzeniu indywidualnych diet pudełkowych.
Personalizacja makroskładników
Personalizacja smaków, wykluczenia produktów
Coraz więcej firm pozwala na stworzenie diety dopasowanej indywidualnie poprzez eliminację z jadłospisu wybranych przez klienta produktów lub grup produktów. Dieta standardowa, ale bez czerwonego mięsa. Dieta wegetariańska, ale bez strączków. Dieta dla mam karmiących, ale bez pomidorów i kokosa. Nie chodzi już tylko o alergie i nietolerancje pokarmowe – coraz więcej firm chce zaspokajać indywidualne preferencje smakowe swoich klientów.
Nowa fala personalizacji pozwala użytkownikom wpływać nie tylko na ostateczny skład posiłków, ale także na ich formę. Czy II śniadania mają być w formie płynnej (smoothie, zupa), czy stałej (np. sałatka, fit brownie)? Czy śniadania mają być na słodko (węglowodanowe, np. owsianka z owocami), czy na słono (białkowo-tłuszczowe, np. jajecznica z awokado, serem feta i warzywami)? Klienci dostają potężne narzędzie do customizacji, dzięki któremu 10 osób może zamówić w jednej firmie 10 diet wegetariańskich w wariancie 1800 kcal, a każda z nich będzie kompletnie inna.
Czy zatem oferta wszystkich firm cateringowych będzie zmierzać w tym kierunku? Niekoniecznie. Spersonalizowany catering dietetyczny jest bardzo wymagający logistycznie, operacyjnie i kosztowo. Nie każda firma będzie mogła sobie pozwolić na wprowadzenie diety indywidualnej do swojego menu, ale trend ten na pewno będzie się dalej rozwijać.