Dieta pude艂kowa ketogeniczna

Dieta pude艂kowa ketogeniczna
Dieta ketogeniczna w cateringu dietetycznym oznacza restrykcyjny spos贸b 偶ywienia, kt贸rego historyczne pocz膮tki datujemy na lata 20. XX wieku. Pocz膮tkowo stosowana jako remedium na choroby neurologiczne (m.in. padaczk臋), z czasem zyska艂a miano bardzo skutecznej diety odchudzaj膮cej. G艂贸wnym za艂o偶eniem diety jest to, 偶e nie mniej ni偶 80% spo偶ywanej energii powinno pochodzi膰 z t艂uszcz贸w, a pozosta艂a cz臋艣膰 - z bia艂ka (ok. 15% kalorii) oraz w臋glowodan贸w pochodz膮cych wy艂膮cznie z warzyw i owoc贸w (ok. 5%, ale nie wi臋cej ni偶 50 gram dziennie). Pude艂kowa dieta keto stanowi odwr贸cenie tradycyjnych proporcji sk艂adnik贸w pokarmowych znanych z piramidy zdrowego 偶ywienia. G艂贸wnym paliwem energetycznym w tradycyjnych dietach s膮 w臋glowodany. W momencie, gdy ich ilo艣膰 znacz膮co spada, organizm poszukuje zast臋pczego materia艂u energetycznego, kt贸rym s膮 - w przypadku diety ketogennej - t艂uszcze.
Na skutek utleniania t艂uszczu w w膮trobie, dochodzi do powstania tzw. cia艂 ketonowych takich, jak kwas acetylooctowy, aceton czy kwas betahydroksymas艂owy. Gdy st臋偶enie cia艂 ketonowych w krwiobiegu jest wy偶sze ni偶 st臋偶enie glukozy, w贸wczas organizm wchodzi w tzw. stan ketozy. Przy sumiennym przestrzeganiu zasad diety ketogenicznej powinno si臋 to wydarzy膰 w ci膮gu kilku tygodni stosowania diety. Stan ketozy polega na tym, 偶e w zwi膮zku z niedoborami glukozy (czyli cukr贸w, czyli w臋glowodan贸w) organizm uczy si臋 pozyskiwa膰 energi臋 z alternatywnych 藕r贸de艂, kt贸rych w danej chwili ma pod dostatkiem. Dzi臋ki temu organizm zaczyna spala膰 nie tylko t艂uszcze pochodz膮ce z pokarm贸w, ale z czasem tak偶e t艂uszcze nagromadzone w naszej dotychczasowej tkance t艂uszczowej. Jemy t艂uszcze po to aby spala膰 nasz w艂asny, zalegaj膮cy t艂uszcz! Tak w艂a艣nie dzia艂a dieta ketogenna.

Cateringi dietetyczne oferuj膮ce diet臋 ketogeniczn膮

Ketogeniczna
Rukola
4.83
Ketogeniczna
Fitness Catering
4.84
Ekspert dietetyczny Cateromarket
Nie wiesz czy dieta Ketogeniczna jest odpowiednia dla Ciebie?
Nasz poradnik pomo偶e Ci podj膮膰 decyzj臋!
Ketogeniczna
SuViBox
4.44
Ketogenna
Fit Apetit
4.72
Ketogeniczna
Fit Przysta艅
4.27
Ketogeniczna
Created with Love
4.91
Keto
diet4u
4.86
Ketogeniczna
Spoko Box
4.77
Ketoplan S
WJEM
4.97
Ketoplan M
WJEM
4.97
Ketoplan L
WJEM
4.97
KetoDieta
Happy Diet
4.61
Ketogeniczna
Kapitan Cook
4.59
Ketogeniczna
Pure & Fresh
4.74
Ketogeniczna
Kuku艂a Healthy Food
4.85
Ketogeniczna
Fit food
4.83
Ketogeniczna
Fit Cooker
5.00
Keto Woman
Fit Woman Catering
4.03
Pozosta艂e diety
Dieta ketogeniczna
Daily5
5.00
Ketogeniczna
Dieta plus Sport
5.00
Ketogeniczna
BoxKitchen
5.00
Ketogeniczna
Warszawski Wikt
5.00
Keto
Nutridieta
4.96
Ketogenny Cios
Fit by Nature
4.88
Bia艂kowo - t艂uszczowa
Enjoy the food
4.81
Ketogeniczna
Ku藕nia Zdrowia
4.75
Keto+
Fit&More
4.52
Ketogenna
Dieta Eco
4.49
Bia艂kowo-t艂uszczowa
Eat 2 Be Fit
4.30

Dieta ketogeniczna - jad艂ospis i zasady

Zanim przejdziemy na diet臋 niskow臋glowodanow膮, musimy sobie uzmys艂owi膰, 偶e jest to jedna z najtrudniejszych diet. Zar贸wno w smacznym i zbilansowanym przygotowaniu, ale tak偶e - a mo偶e przede wszystkim - w wytrwaniu i samodyscyplinie. Przechodz膮c na catering dietetyczny w wersji keto nale偶y pami臋ta膰 o g艂贸wnej zasadzie, czyli radykalnym ograniczeniu w臋glowodan贸w w diecie. Oznacza to, w wi臋kszo艣ci przypadk贸w, pocz膮tkowy szok, wynikaj膮cy z wywr贸cenia naszych nawyk贸w 偶ywieniowych o 180 stopni. Szczeg贸lnie trudne pocz膮tki czekaj膮 mi艂o艣nik贸w 艣niada艅 na s艂odko. Dotychczasowa owsianka zostanie w cateringu dietetycznym zast膮piona jajkami z awokado lub past膮 z makreli z warzywami. Czyli co dok艂adnie ka偶e nam je艣膰 keto dieta? Na czym on polega?
Dieta ketogeniczna opiera si臋 przede wszystkim na produktach mi臋snych (m.in. kark贸wka, boczek, 偶eberka, golonka, udka z kurczaka ze sk贸r膮, udziec indyczy, podroby, a tak偶e t艂uste ryby - np. 艂oso艣, makrela, 艣led藕, halibut), produktach odzwierz臋cych (m.in. jaja, t艂usty nabia艂, sery 偶贸艂te, mas艂o, smalec), zdrowych t艂uszczach ro艣linnych (oliwa z oliwek, olej lniany, olej kokosowy, awokado, orzechy, pestki i ziarna) oraz warzywach, grzybach i w mniejszym stopniu owocach. Z owoc贸w dopuszczalne s膮 w zasadzie wy艂膮cznie owoce le艣ne (jagody, bor贸wki, truskawki, maliny, je偶yny, porzeczki), poniewa偶 zawieraj膮 najmniej cukr贸w, czyli nie przyczyniaj膮 si臋 do wybicia organizmu ze stanu ketozy i powrotu tkanki t艂uszczowej. Du偶膮 popularno艣ci膮 w艣r贸d os贸b stosuj膮cych diet臋 t艂uszczowa cieszy si臋 tak zwana kawa kuloodporna (z ang.: bulletproof coffee), czyli czarna kawa z dodatkiem oleju kokosowego i mas艂a, kt贸ra mo偶e zast膮pi膰 (lub uzupe艂ni膰 jeden z posi艂k贸w - zazwyczaj 艣niadanie). Niezwykle wa偶na w diecie ketonowej jest r贸wnie偶 kwestia nawadniania. Przyjmuje si臋, 偶e ilo艣膰 wody jak膮 powinni艣my dostarczy膰 naszemu organizmowi powinna by膰 nie mniejsza ni偶 2,5 litra ka偶dego dnia. Zwi臋kszone spo偶ycie wody ma za zadanie nie dopu艣ci膰 do utraty cukru we krwi (nie nale偶y myli膰 poziomu cukru we krwi ze spo偶ywanym cukrem w pokarmach), a tym samym unikn膮膰 hipoglikemii.

Przyk艂adowe menu w diecie ketogenicznej

(3 lub 4 posi艂ki / dzie艅):
艢niadanie
Kawa kuloodporna
II 艣niadanie
Twaro偶ek pe艂not艂usty z w臋dzonym 艂ososiem, jajkiem na twardo, awokado i orzechami w艂oskimi
Obiad
呕eberka pieczone w r臋kawie z rozmarynem, warzywa sma偶one na t艂uszczu g臋sim, szpinak
Kolacja
Halibut w sosie 艣mietanowo-kurkowym na puree kalafiorowym, sur贸wka z kiszonej kapusty

Zestawienie produkt贸w spo偶ywczych dozwolonych w diecie ketogenicznej

Paleo

Samuraj

AIP

Ketogeniczna

Mi臋so, ryby, owoce morza

+

+

+

+

Warzywa

Psiankowate  (pomidory, papryka, bak艂a偶an)

+

+

+

Krzy偶owe (broku艂, kalafior, brukselka, kapusta, rzepa, kalarepa)

+

+

* Tylko dobrze ugotowane, nie jemy surowych

+

Pozosta艂e

+

+

+

+

Owoce

Le艣ne (jagody, borówki, truskawki, maliny, je偶yny, porzeczki)

+

+

+

* W niewielkich ilo艣ciach

Pozosta艂e

+

+

* W bardzo niewielkich ilo艣ciach

Jaja

呕ó艂tko

+

+

* Tylko je艣li dobrze tolerowane; w niewielkich ilo艣ciach

+

Bia艂ko

+

+

+

Nabia艂 (mleko, sery, przetwory mleczne)

+

Grzyby

+

+

+

+

Orzechy, nasiona, pestki

+

+

+

Zbo偶a glutenowe (pszenica, j臋czmie艅, 偶yto)

Pseudo-zbo偶a i zbo偶a bezglutenowe (np. ry偶, kukurydza, gryka, proso, komosa ry偶owa, amarantus)

+

Bulwy

Ziemniaki

+

Bataty

+

+

+

Topinambur

+

+

+

Pochrzyn

+

+

+

Podroby

+

+

+

+

Kiszonki

+

+

+

+

Ro艣liny str膮czkowe

Fasola

* W niewielkich ilo艣ciach

Fasolka szparagowa

+

+

* W niewielkich ilo艣ciach

Soja

* W niewielkich ilo艣ciach

Orzeszki ziemne

* W niewielkich ilo艣ciach

Soczewica

* W niewielkich ilo艣ciach

* W niewielkich ilo艣ciach

* W niewielkich ilo艣ciach

Ciecierzyca

* W niewielkich ilo艣ciach

* W niewielkich ilo艣ciach

* W niewielkich ilo艣ciach

Groszek

+

+

* W niewielkich ilo艣ciach

Przyprawy, zio艂a

Psiankowate (pieprz, papryka, any偶, gorczyca)

+

+

+

Pozosta艂e

+

+

+

+

Alkohol

Kawa

+

Herbata

Czarna

+

+

+

Zielona

+

+

+

Czerwona

+

+

+

Owocowa

+

+

+

+

Zio艂owa

+

+

+

+

Cukier

Miód

* W niewielkich ilo艣ciach

* W niewielkich ilo艣ciach

* W bardzo niewielkich ilo艣ciach

Zalety i wady

Do g艂贸wnych zalet diety ketogenicznej zaliczy膰 trzeba jej spektakularne efekty w redukcji masy cia艂a, wzrost naturalnie wyst臋puj膮cych w organizmie antyoksydant贸w, kt贸rych g艂贸wnym zadaniem jest ochrona przed wolnymi rodnikami, obni偶enie st臋偶enia glukozy we krwi, poprawa pracy m贸zgu i pozbycie si臋 tzw. 鈥瀖g艂y umys艂owej鈥 (z ang. brain fog). Dieta ketogeniczna stosowana jest tak偶e pomocniczo w leczeniu padaczki lekoopornej, zespo艂u Draveta, zespo艂u Retta, cukrzycy oraz niekt贸rych rodzaj贸w nowotwor贸w.
Jad艂ospis ten nie jest jednak pozbawiony wad. Dieta ketonowa, wg jej przeciwnik贸w, prowadzi do utraty wody oraz bia艂ek strukturalnych, a tak偶e spadku masy mi臋艣niowej. Ich zdaniem, dieta ketogenna stosowana przez d艂u偶szy czas ogranicza mo偶liwo艣ci wysi艂kowe u sportowc贸w, znacz膮co utrudniaj膮c im osi膮gni臋cie sportowego celu, mo偶e powodowa膰 zakwaszenie, zaburzenia 艂aknienia i od偶ywiania, zwi臋kszone oddawanie moczu oraz zm臋czenie i pogorszenie samopoczucia, znane tak偶e jako "keto grypa". Ze wzgl臋du na znikomy udzia艂 w臋glowodan贸w (w tym pe艂noziarnistych produkt贸w zbo偶owych), dieta mo偶e u niekt贸rych os贸b by膰 przyczyn膮 niedobor贸w witamin i minera艂贸w, st膮d wielu dietetyk贸w zaleca jednocze艣nie stosowanie dobrze dobranej, indywidualnej suplementacji. Sporo os贸b uznaje diet臋 ketogeniczn膮 za kosztown膮 (najta艅szym sk艂adnikiem diety s膮 zawsze w臋glowodany, kt贸rej tutaj s膮 wykluczone) oraz czasoch艂onn膮 i trudn膮 w samodzielnym przygotowaniu. W ostatnim przypadku, problem jest skutecznie rozwi膮zywany przez catering dietetyczny.

Dieta ketogeniczna - jak zacz膮膰, dla kogo?

Najrozs膮dniejszym krokiem w przypadku rozpocz臋cia nowej diety i zmiany sposobu od偶ywiania powinna by膰 zawsze konsultacja lekarza lub dietetyka klinicznego. Dokonywanie powa偶nych zmian bez odpowiedniego przygotowania i bez bada艅, mo偶e doprowadzi膰 do wyst膮pienia niepo偶膮danych skutk贸w ubocznych. Bezwzgl臋dnym przeciwwskazaniem do stosowania diety niskow臋glowodanowej s膮 wrodzone zaburzenia metaboliczne takie, jak deficyt karnityny, I i II transferazy karnitynopalmitynowej, karboksylazy pirogronianowej oraz karboksylazy pirogronianowej, a tak偶e zaburzenia B-oksydacji kwas贸w t艂uszczowych. Dieta ketogeniczna nie jest wskazana u os贸b borykaj膮cych si臋 ze schorzeniami w膮troby, kamic膮 nerek oraz dr贸g 偶贸艂ciowych, cukrzyc膮 czy hipoglikemi膮 o nieznanej przyczynie. Dieta keto nie powinna by膰 tak偶e stosowana przez osoby z refluksem 偶o艂膮dkowo-jelitowym.
Gdy mamy ju偶 pewno艣膰, 偶e lista przeciwwskaza艅 nas nie dotyczy, mo偶emy zacz膮膰 przygotowania. Pierwszym krokiem przed zam贸wieniem cateringu dietetycznego powinno by膰 odstawienie wszystkich przetworzonych produkt贸w ze swojej domowej diety i stopniowe przyzwyczajanie organizmu do nowego 偶ycia. Chipsy, krakersy, s艂odkie przek膮ski, fast-foody i inne podejrzane produkty spo偶ywcze powinny jak najszybciej zosta膰 zast膮pione przez prawdziwe jedzenie bez "E" w sk艂adzie. Kolejnym krokiem powinna by膰 stopniowa redukcja w臋glowodan贸w. Zamiast ziemniak贸w, ry偶u czy kasz, wybierz do obiadu podw贸jn膮 porcj臋 warzyw. Odstaw produkty odt艂uszczone typu light. W ich miejsce nie b贸j si臋 u偶ywa膰 ich t艂ustych odpowiednik贸w. Nie b贸j si臋 t艂uszczu, od dzisiaj jest on Twoim przyjacielem. Dla niekt贸rych os贸b, dobrym etapem przej艣ciowym jest czasowe przej艣cie na diet臋 Paleo, kt贸ra tak偶e nale偶y do grupy diet niskow臋glowodanowych. Jednak w swoich za艂o偶eniach jest znacznie mniej radykalna i dopuszcza w swoim jad艂ospisie w臋glowodany w postaci niekt贸rych bulw (np. bataty, topinambur, pochrzyn).
Ta dieta jest dla Ciebie?
Za艂贸偶 konto przed pierwszym zam贸wieniem i ciesz si臋 rabatami dla naszych najlepszych Klient贸w!
Gwarancja najni偶szej ceny
Ceny na Cateromarket.pl s膮 takie same jak bezpo艣rednio na stronie cateringu. Nie ma obawy, 偶e przep艂acisz.
Bezpiecze艅stwo zakup贸w
Dbamy o Twoj膮 prywatno艣膰 w sieci i o Twoje pieni膮dze, dlatego chronimy Twoje dane osobowe. Do obs艂ugi p艂atno艣ci online korzystamy z najbezpieczniejszego operatora p艂atno艣ci 鈥 PayU.