Dieta pude艂kowa paleo

Dieta pude艂kowa paleo
Dieta paleo to nie jest typowa dieta oferowana przez cateringi dietetyczne. Paleo nie narzuca nam restrykcyjnych ogranicze艅 ilo艣ciowych i nie ka偶e liczy膰 kalorii 鈥 te stanowi膮 bardziej form臋 pogl膮dow膮. Jedyne ograniczenia jakie mamy to ograniczenia jako艣ciowe, zwi膮zane z eliminacj膮 niekt贸rych produkt贸w. No w艂a艣nie, ju偶 sama nazwa diety pude艂kowej Paleo m贸wi nam czego mo偶emy si臋 po niej spodziewa膰. Dieta paleolityczna (bo taka jest jej pe艂na nazwa) potocznie nazywana jest diet膮 epoki kamienia 艂upanego lub diet膮 cz艂owieka prehistorycznego. W ko艅cu przed wiekami ludzie 偶yli i 偶ywili si臋 zupe艂nie inaczej ni偶 teraz.
Przez ponad 2 miliony lat ludzie pierwotni zajmowali si臋 zbieractwem i polowaniami. Nie znali zb贸偶, pseudo-zb贸偶 (gryka, amarantus, komosa ry偶owa, nasiona chia), bulw uprawnych czy ro艣lin str膮czkowych, kt贸re pojawi艂y si臋 w menu Homo Sapiens 鈥瀦aledwie鈥 10 000 lat temu. Nie znali tak偶e sztucznych dodatk贸w do 偶ywno艣ci, konserwant贸w, polepszaczy, spulchniaczy czy innych powszechnie dzi艣 stosowanych przemys艂owych metody obr贸bki 偶ywno艣ci, kt贸re s膮 znane dopiero od kilkudziesi臋ciu lat, a kt贸re s膮 uznawane za g艂贸wnego podejrzanego chor贸b cywilizacyjnych.
Z racji tego, 偶e przygotowanie w艂a艣ciwego i zr贸偶nicowanego jad艂ospisu dla diety Paleo wymaga odpowiedniej wiedzy dietetycznej oraz niema艂o czasu, coraz wi臋cej os贸b decyduje si臋 na zam贸wienie diety pude艂kowej Paleo z dowozem do domu.

Cateringi dietetyczne oferuj膮ce diet臋 Paleo

Paleo
Rukola
4.84
Paleo
CateringDieta.pl
4.90
Ekspert dietetyczny Cateromarket
Nie wiesz czy dieta Paleo jest odpowiednia dla Ciebie?
Nasz poradnik pomo偶e Ci podj膮膰 decyzj臋!
Paleo
Fitness Catering
4.84
Paleo
diet4u
4.86
Paleo
Warszawski Wikt
5.00
Paleo
Fit Cooker
5.00
Paleo
Look Fit
4.56
Pozosta艂e diety
Paleo
Daily5
5.00
Paleo
BoxKitchen
5.00
Paleo
Fit Mix
4.90
Paleo +
Dietykieta
4.89
Paleo
Dieta na 5
4.88
Paleo
Fit by Nature
4.88
Paleo
Healthy Day
4.83
Paleo
Smaktywni.pl
4.83
Paleo
Ku藕nia Zdrowia
4.75
Paleo
艢wiat Diet
4.65
Paleo
FitEat.co
4.54
Paleo
OptiDiet
4.42
Paleo
Paleo Catering 24
4.40
Paleo
cooKING
4.37
Protok贸艂 Autoimmunologiczny
Jarmu偶
4.33
Paleo dla kobiet
Box 4 Fit
4.17
Paleo dla m臋偶czyzn
Box 4 Fit
4.17
Paleo Samuraj
Box 4 Fit
4.17
Paleo
Bia艂ko Eat Fit
4.11
Paleo
Healthy Food Restaurant & Catering
4.02
PaleoMaster
Masterdieta.pl
3.77

Dieta paleo - wszystko co musisz wiedzie膰

Dieta paleo to co艣 wi臋cej, ni偶 tylko spis porad, jak si臋 od偶ywia膰 i czego nale偶y unika膰. To oczywiste, bior膮c pod uwag臋, 偶e m贸wimy o sposobie od偶ywiania naszych bardzo dalekich przodk贸w. Naturalnie nikt nie zak艂ada spania w ziemiankach czy polowania na zwierzyn臋, ale chodzi o sam fakt, 偶eby nie spo偶ywa膰 produkt贸w w jakikolwiek spos贸b przetworzonych, do kt贸rych organizm ludzki nie jest ewolucyjnie przystosowany. Do tego dochodzi jeszcze element filozoficzny, kt贸ry sprawia, 偶e 偶ycie staje si臋 prostsze w momencie, kiedy z niekt贸rych jego element贸w rezygnujemy.
Zmniejszenie potrzeb konsumpcjonistycznych nie musi jednak oznacza膰, 偶e pozbywamy si臋 tak偶e przyjemno艣ci p艂yn膮cej z jedzenia. Cateringi dietetyczne Paleo przygotowywane przez profesjonalist贸w s膮 bowiem tak skonstruowane, 偶eby dawa艂y nie tylko satysfakcj臋 w wymiarze 偶yciowym, ale jednocze艣nie pozwala艂y na tworzenie potraw o wyj膮tkowym, a nawet niespotykanym dzi艣 smaku. Przestawiaj膮c sw贸j spos贸b 偶ycia na taki, kt贸ry to偶samy jest z ide膮 paleo, mo偶na zyska膰 tak偶e dodatkowe, nieoczywiste korzy艣ci. W艣r贸d nich nale偶y wymieni膰 zdrowszy sen, pi臋kniejsz膮 sk贸r臋, mocniejsze w艂osy i wi臋cej si艂 witalnych do dzia艂ania. Sama eliminacja niekt贸rych produkt贸w z diety oraz ograniczenie korzystania z chemikali贸w, przybli偶y nas do bardziej naturalnego 偶ycia.
O ile przygotowanie tego wszystkiego samodzielnie mo偶e wymaga膰 wielu po艣wi臋ce艅, to zam贸wienie gotowej diety pude艂kowej Paleo pozwala si臋 cieszy膰 wszystkimi zaletami diety Paleo bez najmniejszego wysi艂ku.

Jad艂ospis w diecie pude艂kowej Paleo

Najcz臋stsze pytania jakie si臋 pojawiaj膮 brzmi膮 co je艣膰 na diecie paleo? Jakie produkty s膮 paleo, a kt贸rych nale偶y unika膰?
Zasady diety Paleo s膮 jasne. Przede wszystkim trzeba skupi膰 si臋 na produktach, kt贸re s膮 naturalne i nieprzetworzone. Po prostu - trzeba wyeliminowa膰 wszystko to, czego przed wiekami cz艂owiek pierwotny nie spo偶ywa艂 i dzi臋ki temu nie chorowa艂 na cukrzyc臋, insulinooporno艣膰, nadci艣nienie, wysoki cholesterol czy zawa艂y serca. A do tej listy, wg zasad i menu Paleo, zaliczaj膮 si臋: wszelkie zbo偶a zawieraj膮ce gluten, zbo偶a i pseudo-zbo偶a bezglutenowe, w tym wszystkie rodzaje kasz oraz ry偶, ro艣liny str膮czkowe (cho膰 niekt贸re 藕r贸d艂a dopuszczaj膮 w diecie fasolk臋 szparagow膮, soczewic臋 czy zielony groszek), cukier i s艂odziki, produkty rafinowane, mleko, produkty mleczne oraz wszystkie jego przetwory tj. jogurty, ma艣lanki, sery (mleko w diecie pojawi艂o si臋 - podobnie jak zbo偶a - 鈥瀦aledwie鈥 10 000 lat temu i do dzisiaj nie jest jasne z jakiego powodu cz艂owiek jest jedynym ssakiem na ziemi, kt贸ry wychodz膮c z okresu dzieci臋cego nie rezygnuje z mleka, i co wi臋cej - spo偶ywa mleko osobnik贸w spoza swojego gatunku).
Natomiast do sk艂adnik贸w dozwolonych w diecie pude艂kowej paleo mo偶emy zaliczy膰: warzywa, owoce, orzechy i nasiona, jajka, grzyby oraz mi臋so (w tym ryby i owoce morza). Przy czym 鈥 co podkre艣lamy ponownie - nale偶y pami臋ta膰, 偶e jedn膮 z g艂贸wnych zasad diety Paleo jest to, aby wszystkie te sk艂adniki powinny by膰 pochodzenia organicznego, a mi臋so z zielonych pastwisk i zagr贸d gdzie zwierz臋ta s膮 raczej naturalnie wypasane, ani偶eli hodowane.

Przyk艂adowy jad艂ospis w cateringu Paleo

(3 lub 4 posi艂ki dziennie)
艢niadanie
Pieczona dynia z jajkiem i awokado, ma艂a gar艣膰 orzech贸w w艂oskich, mix owoc贸w (np. pomara艅cza, grapefruit, kiwi);
Obiad
Duszona wo艂owina z dyni膮, broku艂em i kalafiorem, sur贸wka z kapusty peki艅skiej, p艂atki migda艂owe;
Przek膮ska (opcjonalnie)
Owocowe smoothie na mleku kokosowym;
Kolacja
Mix sa艂at z 艂ososiem jurajskim, cykori膮, kalarep膮, pomidorami koktajlowymi z dressingiem zio艂owym

Zestawienie produkt贸w spo偶ywczych dozwolonych w diecie Paleo

Paleo

Samuraj

AIP

Ketogeniczna

Mi臋so, ryby, owoce morza

+

+

+

+

Warzywa

Psiankowate  (pomidory, papryka, bak艂a偶an)

+

+

+

Krzy偶owe (broku艂, kalafior, brukselka, kapusta, rzepa, kalarepa)

+

+

* Tylko dobrze ugotowane, nie jemy surowych

+

Pozosta艂e

+

+

+

+

Owoce

Le艣ne (jagody, borówki, truskawki, maliny, je偶yny, porzeczki)

+

+

+

* W niewielkich ilo艣ciach

Pozosta艂e

+

+

* W bardzo niewielkich ilo艣ciach

Jaja

呕ó艂tko

+

+

* Tylko je艣li dobrze tolerowane; w niewielkich ilo艣ciach

+

Bia艂ko

+

+

+

Nabia艂 (mleko, sery, przetwory mleczne)

+

Grzyby

+

+

+

+

Orzechy, nasiona, pestki

+

+

+

Zbo偶a glutenowe (pszenica, j臋czmie艅, 偶yto)

Pseudo-zbo偶a i zbo偶a bezglutenowe (np. ry偶, kukurydza, gryka, proso, komosa ry偶owa, amarantus)

+

Bulwy

Ziemniaki

+

Bataty

+

+

+

Topinambur

+

+

+

Pochrzyn

+

+

+

Podroby

+

+

+

+

Kiszonki

+

+

+

+

Ro艣liny str膮czkowe

Fasola

* W niewielkich ilo艣ciach

Fasolka szparagowa

+

+

* W niewielkich ilo艣ciach

Soja

* W niewielkich ilo艣ciach

Orzeszki ziemne

* W niewielkich ilo艣ciach

Soczewica

* W niewielkich ilo艣ciach

* W niewielkich ilo艣ciach

* W niewielkich ilo艣ciach

Ciecierzyca

* W niewielkich ilo艣ciach

* W niewielkich ilo艣ciach

* W niewielkich ilo艣ciach

Groszek

+

+

* W niewielkich ilo艣ciach

Przyprawy, zio艂a

Psiankowate (pieprz, papryka, any偶, gorczyca)

+

+

+

Pozosta艂e

+

+

+

+

Alkohol

Kawa

+

Herbata

Czarna

+

+

+

Zielona

+

+

+

Czerwona

+

+

+

Owocowa

+

+

+

+

Zio艂owa

+

+

+

+

Cukier

Miód

* W niewielkich ilo艣ciach

* W niewielkich ilo艣ciach

* W bardzo niewielkich ilo艣ciach

Odmiany diety Paleo

Dieta paleo sta艂a si臋 w ostatnim czasie tak popularna, 偶e doczeka艂a si臋 r贸偶nych wariacji na sw贸j temat. Dwie najpopularniejsze z nich to tzw. dieta samuraja oraz protok贸艂 autoimmunologiczny (AIP).
Dieta Samuraja (nazywana tak偶e diet膮 paleo dla sportowc贸w) zosta艂a opracowana przez japo艅skiego dietetyka i trenera sportowego - Nate Miyaki, kt贸ry zauwa偶y艂, 偶e radykalne ograniczenie w臋glowodan贸w wyst臋puj膮ce w diecie paleo - cho膰 mo偶e przyczyni膰 si臋 do poprawy zdrowia - to mo偶e by膰 problematyczne w osi膮gni臋ciu perfekcyjnej kondycji fizycznej i poprawy wynik贸w u sportowc贸w i os贸b bardzo aktywnych fizycznie. Nate Miyaki jest jednak zdecydowanym przeciwnikiem przetworzonego jedzenia i dlatego bardzo starannie okre艣la jakie rodzaje w臋glowodan贸w mo偶na w艂膮czy膰 do diety aby wypracowa膰 kompromis pomi臋dzy zdrowiem, a dobr膮 kondycj膮 i wynikami. Dieta samuraja zezwala na wzbogacenie diety paleo o bezglutenowe zbo偶a i pseudo-zbo偶a, a tak偶e bulwy.
Protok贸艂 autoimmunologiczny (z ang. auto-immune protocol) to wyj膮tkowo restrykcyjna wersja diety paleo przeznaczona tylko dla os贸b cierpi膮cych na choroby autoimmunologiczne, takie jak: Hashimoto i inne choroby tarczycy, choroba Le艣niowskiego-Crohna, wrzodziej膮ce zapalenie jelita grubego, celiakia, 艂uszczyca, bielactwo, cukrzyca typu I, stwardnienie rozsiane i wiele innych o pod艂o偶u autoimmunologicznym. Za艂o偶eniem diety jest wyeliminowanie absolutnie wszystkich kontrowersyjnych produkt贸w, kt贸re mog膮 negatywnie oddzia艂ywa膰 na nasze jelita, a dok艂adniej m贸wi膮c - produkt贸w kt贸re mog膮 uszkadza膰 i rozszczelni膰 jelita chorego organizmu. A jak wiadomo, wi臋kszo艣膰 chor贸b autoimmunologicznych bierze sw贸j pocz膮tek w艂a艣nie tam.
Dieta autoimmunologiczna nakazuje ca艂kowite wykluczenie zb贸偶, pseudo-zb贸偶, cukru i s艂odzik贸w, jajek, nabia艂u, ro艣lin str膮czkowych, orzech贸w i nasion, warzyw psiankowatych (tj. ziemniaki, pomidory, papryka, bak艂a偶an, pieprz), tak偶e kawy i alkoholu.

Zalety diety pude艂kowej Paleo

Cz臋sto mo偶na spotka膰 si臋 z pytaniem, czy dieta paleo jest zdrowa? Na potwierdzenie tego faktu przeprowadzono badania naukowe o diecie paleo, gdzie udowodniono, i偶 nie ma obaw przed stosowaniem jad艂ospisu, kt贸ry jest o ni膮 oparty. Co ciekawe, coraz wi臋cej lekarzy i dietetyk贸w klinicznych, kt贸rzy pocz膮tkowo mieli bardzo sceptyczne nastawienie do Paleo, rekomenduj膮 swoim pacjentom (zw艂aszcza diabetykom czy ci艣nieniowcom) przej艣cie na diety niskow臋glowodanowe. Trzeba jednak pami臋ta膰 o tym, 偶e taka dieta b臋dzie wymaga艂a wyeliminowania niekt贸rych produkt贸w z jad艂ospisu, a co za tym idzie, organizm mo偶e potrzebowa膰 od kilku dni do nawet kilku tygodni aby oswoi膰 si臋 z nowym jad艂ospisem (nie 艂atwo jest si臋 uniezale偶ni膰 od cukru!). W mi臋dzyczasie mo偶e dochodzi膰 nawet do tzw. kryzys贸w ozdrowie艅czych. Ale to dobry znak.
Badania naukowe o diecie paleo potwierdzi艂y, 偶e osoby z niej korzystaj膮ce maj膮 wi臋ksz膮 tolerancj臋 na glukoz臋, lepsze wyniki krwi i cholesterolu, zwi臋kszone libido oraz lepiej wychodzi艂o im zrzucenie wagi. A do tego dochodzi czynnik psychologiczny w postaci zwi臋kszonej samooceny i wi臋kszej rado艣ci z 偶ycia.
Dieta Paleo to typowa dieta niskow臋glowodanowa, w kt贸rej jedyne w臋glowodany pochodz膮 z warzyw i owoc贸w. Oznacza to znacz膮co mniejsz膮 poda偶 cukr贸w do naszego organizmu. A jak powszechnie wiadomo to w艂a艣nie nadmiar cukr贸w w organizmie, odk艂ada si臋 w postaci tkanki t艂uszczowej. To nie t艂uszcz tworzy tkank臋 t艂uszczow膮, tylko cukry. Samo fakt przej艣cia na diet臋 pude艂kow膮 Paleo najcz臋艣ciej wi膮偶e si臋 z systematyczn膮 utrat膮 kilogram贸w i mniejszymi obwodami. Ile mo偶na schudn膮膰 na diecie paleo? To oczywi艣cie sprawa indywidualna, natomiast bardzo powszechnie obserwujemy systematyczny spadek masy cia艂a o 1,5-2kg co miesi膮c. Co wa偶ne, korzystanie z cateringu dietetycznego Paleo zapewnia skuteczne odchudzanie bez efektu jojo.

Wady diety Paleo

Trzeba jednak zaznaczy膰, 偶e jak ka偶da dieta, tak偶e i ta, ma swoje wady. Przede wszystkim wymaga ogromnej samodyscypliny i uwagi. Nie tak 艂atwo bowiem odzwyczai膰 nasz organizm od przetworzonych produkt贸w, kt贸rymi si臋 karmili艣my przez co najmniej kilkana艣cie ostatnich lat. Bardzo 艂atwo ulec pokusie (g艂贸wnie w pierwszych tygodniach stosowania diety) i si臋gn膮膰 po batonika lub chipsy.
Z racji tego, i偶 podstaw臋 diety Paleo stanowi膮 dobrej jako艣ci mi臋so, warzywa i owoce oraz zdrowe t艂uszcze, dieta pude艂kowa Paleo jest zazwyczaj dro偶sza od standardowych diet w cateringu dietetycznym. Prawda jest taka, 偶e najta艅sze produkty spo偶ywcze (ry偶e, kasze, makarony) to w艂a艣nie w臋glowodany, kt贸re s膮 w diecie zakazane.
W rzadkich przypadkach eliminacja niekt贸rych sk艂adnik贸w sprawia, 偶e w organizmie mog膮 pojawi膰 si臋 u niekt贸rych os贸b niedobory wapnia czy magnezu oraz 偶elaza, kt贸re nale偶y uzupe艂nia膰 dobrej jako艣ci suplementami. Dlatego tak wa偶ne jest to, 偶eby odpowiednio si臋 do takiej diety przygotowa膰. Mo偶na to zrobi膰 samemu lub z pomoc膮 dietetyka, ale najlepiej odda膰 si臋 w r臋ce profesjonalnych catering贸w dietetycznych.
Plusy
  • poprawia kondycj臋
  • lepsze wyniki krwi (cukier i cholesterol)
Minusy
  • kosztowna w przygotowaniu
  • brak 艣niada艅 na s艂odko
Ta dieta jest dla Ciebie?
Za艂贸偶 konto przed pierwszym zam贸wieniem i ciesz si臋 rabatami dla naszych najlepszych Klient贸w!
Gwarancja najni偶szej ceny
Ceny na Cateromarket.pl s膮 takie same jak bezpo艣rednio na stronie cateringu. Nie ma obawy, 偶e przep艂acisz.
Bezpiecze艅stwo zakup贸w
Dbamy o Twoj膮 prywatno艣膰 w sieci i o Twoje pieni膮dze, dlatego chronimy Twoje dane osobowe. Do obs艂ugi p艂atno艣ci online korzystamy z najbezpieczniejszego operatora p艂atno艣ci 鈥 PayU.