Dieta pude艂kowa Wega艅ska

Dieta pude艂kowa Wega艅ska
W potocznym rozumieniu oznacza niejedzenie mi臋sa i wszelkich produkt贸w pochodzenia zwierz臋cego. Jednak w swojej istocie kryje si臋 za tym znacznie wi臋cej. W wielu przypadkach, weganizm 艂膮czy si臋 z okre艣lonym stylem 偶ycia, wi臋ksz膮 wra偶liwo艣ci膮 na 偶ycie i cierpienie wszystkich 偶ywych stworze艅 i jasno sprecyzowanym 艣wiatopogl膮dem. S膮 jednak i tacy, kt贸rzy traktuj膮 weganizm mniej duchowo - jako spos贸b na d艂ugie i zdrowe 偶ycie dzi臋ki zdrowej diecie ro艣linnej.
Wyb贸r w艂asnego stylu od偶ywiania mo偶e wynika膰 z wielu pobudek. Jedn膮 z nich jest troska o w艂asne zdrowie i zmniejszenie do minimum ryzyka zapadni臋cia na jedn膮 z powa偶nych chor贸b cywilizacyjnych. Korzystn膮, chocia偶 trudn膮 drog膮 do tego celu, mo偶e by膰 dieta wega艅ski catering dietetyczny. Na czym on polega, jakie s膮 jego dobre i z艂e strony oraz jak bezpiecznie przej艣膰 na weganizm? O tym piszemy poni偶ej.

Cateringi dietetyczne oferuj膮ce diet臋 wega艅sk膮

Wega艅ska
Wygodnadieta.pl
4.88
Wega艅ska
Rukola
4.81
Ekspert dietetyczny Cateromarket
Nie wiesz czy dieta Wega艅ska jest odpowiednia dla Ciebie?
Nasz poradnik pomo偶e Ci podj膮膰 decyzj臋!
Vegan
Fitness Catering
4.77
Wega艅ska
LightDiet
4.89
Wegan
Wysmakowani
4.82
Vegan
Zdrowy Smak
4.74
Vegan
Prze艂om w od偶ywianiu
4.86
Dieta Vegan
Diety 呕ycia
4.96
Dieta biurowa wega艅ska
Diety 呕ycia
4.96
Wega艅ska
Catering Pomelo
4.47
Wegan
Maczfit
4.50
Wega艅ska
Dieta Premium
4.87
Vegan
Happy Diet
4.51
Vegan
Fit Apetit
4.70
Zieleniak
Zdrowie i pude艂ka
4.99
Ro艣linna
Black Monkey Cooks
4.82
Wega艅ska
Kuku艂a Healthy Food
4.68
Wega艅ska
Mi贸d Malina
4.72
WEGAN PROJECT
Tasty Project
4.24
Wegan
Fitpapu
5.00
Pozosta艂e diety
Wega艅ska
Fitello
4.98
Wega艅ska
Spoko Box
4.71
Wega艅ska
Daily5
5.00
Vegan
Dieta plus Sport
5.00
Wega艅ska
Eat Fit Piaseczno
5.00
Vegan
Jacob Tastes
5.00
Vegan
Mad Meals
5.00
Wega艅ska
Art'Impression Box Catering
5.00
WegeMania
Akademia Smak贸w
4.99
Wega艅ska
Fit Owsiana
4.99

Dieta wega艅ska - wszystko co musisz wiedzie膰

W czasach rozwoju dietetyki i powszechnego dost臋pu do informacji, naturalnym zjawiskiem jest coraz wi臋ksze dbanie o zdrowie i eliminacja pewnych sk艂adnik贸w z diety. Coraz wi臋cej os贸b rezygnuje z cz臋艣ci, lub nawet ze wszystkich produkt贸w odzwierz臋cych, t艂umacz膮c si臋 lepszym zdrowiem, etycznym sposobem 偶ywienia i ekologi膮. Czy dieta wega艅ska jest ca艂kowicie zdrowa i bezpieczna?

Stanowisko naukowc贸w jest jednoznaczne, nie musimy w 偶aden spos贸b obawia膰 si臋 wega艅skich posi艂k贸w - weganizm jest w pe艂ni bezpieczny. Wiele towarzystw naukowych i Instytucji jest zgodna co do bezpiecze艅stwa stosowania diet wegetaria艅skich, w tym wega艅skiej. Polemice nie podlega r贸wnie偶 wiek, a jedynie poprawno艣膰 bilansowania codziennego jad艂ospisu. Ameryka艅skie Stowarzyszenie Dietetyk贸w informuje, 偶e diety ro艣linne nie stanowi膮 zagro偶enia zdrowotnego nawet u ma艂ych dzieci, kobiet w ci膮偶y i os贸b starszych. Poprawnie zbilansowane, mog膮 stanowi膰 profilaktyk臋 chor贸b cywilizacyjnych, takich jak, choroby uk艂adu sercowo-naczyniowego, cukrzyca typu II, oty艂o艣膰, a nawet niekt贸re choroby nowotworowe.

Jak bilansowa膰 jad艂ospis wega艅ski

Najlepiej zbilansowana dieta, to oczywi艣cie ta od dietetyka. A takow膮 zapewnia profesjonalny catering dietetyczny. Specjalista jest w stanie okre艣li膰 mo偶liwe niedobory, zwyczaje 偶ywieniowe, preferencje smakowe i po艂膮czy膰 wszystkie elementy w zdrow膮 i smaczn膮 ca艂o艣膰. Korzystaj膮c z programu do uk艂adania diet, dietetyk bilansuje menu wed艂ug wytycznych przyj臋tych przez stanowiska ekspert贸w.
Jad艂ospis wega艅ski wydaje si臋 by膰 dla niekt贸rych ubogi. Zw艂aszcza tradycyjnym mi臋so偶ercom trudno sobie wyobrazi膰 dobry, syc膮cy posi艂ek bez porcji mi臋sa lub chocia偶by kilku jajek czy kawa艂ka sera. W rzeczywisto艣ci natura sama zatroszczy艂a si臋 o rozmaito艣膰, bo przecie偶 produkty pochodzenia ro艣linnego stanowi膮 nie tylko baz臋 wi臋kszo艣ci da艅, ale zalicza si臋 do nich r贸wnie偶 wszystkie przyprawy i aromatyczne zio艂a. Wiele da艅, kt贸re wyst臋puj膮 w tradycyjnej diecie mo偶e by膰 z zaskakuj膮c膮 艂atwo艣ci膮 zaadaptowanych na potrzeby weganizmu. Przyk艂adem s膮 chocia偶by pierogi z kapust膮, warzywno-grzybowy bigos, pizza czy makaron z sosem pomidorowym.
Co stanowi zatem podstaw臋 cateringu wega艅skiego? Najwa偶niejsz膮 grup膮 produkt贸w 偶ywieniowych s膮 zbo偶a, pseudo-zbo偶a i bulwy uprawne, kt贸re dostarczaj膮 organizmowi makro- i mikroelement贸w oraz energii do codziennego funkcjonowania. Uzupe艂nieniem tej grupy s膮 owoce i warzywa, bogate w antyoksydanty, witaminy, minera艂y i cenne pierwiastki 艣ladowe. Z kolei jako alternatyw臋 dla bia艂ek i t艂uszcz贸w zwierz臋cych wykorzystuje si臋 ro艣liny str膮czkowe i oleiste, grzyby, orzechy, nasiona i pestki oraz algi i glony morskie. W niekt贸rych 鈥瀊ardziej liberalnych鈥 艣rodowiskach wega艅skich dopuszcza si臋 te偶 w diecie mi贸d, jednak偶e ma on pochodzenie odzwierz臋ce i nie powinien by膰 przez prawdziwych wegan stosowany.
Dieta wega艅ska jest systematycznie wzbogacana przez nowe produkty, kt贸re pojawiaj膮 si臋 w sklepach. Mo偶na w nich znale藕膰 wega艅skie odpowiedniki r贸偶nych gatunk贸w ser贸w (cheddar, parmezan, feta, mozzarella, w臋dzony, do smarowania, do pizzy), kwa艣nej 艣mietany, pasztet贸w, w臋dlin, tzatziki, majonezu i sos贸w, a tak偶e coraz to nowe mas艂a orzechowe i wiele innych produkt贸w. Ich coraz wi臋ksza ilo艣膰 jest przyk艂adem zr贸偶nicowania smak贸w kuchni wega艅skiej. Dodaj膮c do tego mo偶liwo艣ci przyrz膮dzania niesko艅czonej liczby potraw pod wzgl臋dem urozmaicenia, kuchnia wegan nie ust臋puje tradycyjnej.

Dieta wega艅ska 1500 kcal - przyk艂adowe menu

艢niadanie
Fasolowa pasta z tymiankiem podana z frytkami z marchewki i pieczywem na zakwasie
II 艣niadanie
Placuszki z dyni z kruszonymi orzeszkami, 艣wie偶e owoce
Obiad
Kotlety z batata z kasz膮 bulgur i sur贸wk膮 z kiszonej kapusty
Podwieczorek
Tofurnik - czyli zamiennik sernika
Kolacja
Dahl z soczewic膮 i bak艂a偶anem

Wyr贸wnywanie niedobor贸w 偶ywieniowych

Jednym z zarzut贸w, z jakim spotyka si臋 weganin po przej艣ciu na diet臋 jest ograniczenie ilo艣ci i rodzaju niezb臋dnych substancji i sk艂adnik贸w od偶ywczych dostarczanych organizmowi w posi艂kach. Na pierwszym planie znajduje si臋 niedob贸r bia艂ka, tak wa偶nego dla proces贸w regeneracji i funkcjonowania zdrowego organizmu. Niekt贸rzy twierdz膮, 偶e jedynie bia艂ko zwierz臋ce zawiera komplet aminokwas贸w, kt贸re s膮 potrzebne organizmowi. Zast臋powanie go ubo偶szej jako艣ci bia艂kiem ro艣linnym mo偶e powodowa膰 niedobory niekt贸rych zwi膮zk贸w. To prawda, dlatego nale偶y 艂膮czy膰 w jednym posi艂ku r贸偶ne wega艅skie 藕r贸d艂a bia艂ek, tak by uzupe艂nia艂y si臋 ze sob膮 aminokwasami.
Na drugim miejscu stoj膮: witamina B12 oraz nienasycone kwasy t艂uszczowe omega-3, tak wa偶ne dla wielu proces贸w fizjologicznych. Wega艅ski catering doskonale radzi sobie z tym problemem, stosuj膮c r贸偶ne po艂膮czenia sk艂adnik贸w i zalecaj膮c wprowadzanie dodatkowej suplementacji. Przyk艂adem produktu o du偶ej zawarto艣ci witaminy B12 s膮 dro偶d偶e. Olej rzepakowy czy lniany s膮 bogate w kwasy t艂uszczowe. Kwas alfa-linolenowy zawieraj膮 te偶 orzechy oraz nasiona chia.
W zwi膮zku z tym, 偶e w tym dieta wega艅ska eliminuje nabia艂 i wszystkie produkty mleczne, mo偶liwym skutkiem jest niedob贸r wapnia. 呕eby uchroni膰 si臋 przed tymi problemami, nale偶y wybiera膰 napoje ro艣linne fortyfikowane wapniem (tzw. mleka ro艣linne), je艣膰 tofu, nasiona chia, migda艂y i wzbogaca膰 potrawy suszon膮 bazyli膮, lub makiem. Cho膰 brzmi to wszystko niezwykle skomplikowanie, dietetyk w firmie cateringowej my艣li o tym wszystkim za Ciebie.
Problemem wegan jest te偶 mniej efektywne przyswajanie 偶elaza zawartego w produktach ro艣linnych. Dlatego jako dodatek do diety zaleca si臋 stosowanie suplement贸w z witamin膮 C, jednocze艣nie ograniczaj膮c spo偶ycie kawy, herbaty czy kakao.

Zalety weganizmu

Dieta ro艣linna ma wiele zalet, w艣r贸d kt贸rych przewa偶aj膮 bardzo korzystne efekty zdrowotne oraz odchudzaj膮ce. W艣r贸d jej najwa偶niejszych atut贸w mo偶na wymieni膰:

Jak przej艣膰 na weganizm - dieta pude艂kowa

Dieta wega艅ska mo偶e by膰 zdrowa i bardzo korzystna dla organizmu pod warunkiem, 偶e jest prawid艂owo skomponowana i nie brakuje w niej najwa偶niejszych sk艂adnik贸w od偶ywczych. Ponadto nie jest zalecane gwa艂towne przej艣cie na ten spos贸b od偶ywiania (z dnia na dzie艅) ze wzgl臋du na konieczno艣膰 przestawienia organizmu w inny tryb funkcjonowania. Najlepszym i najbezpieczniejszym sposobem jest systematyczne odstawianie kolejnych produkt贸w. Je艣li chcesz spr贸bowa膰 smak贸w wega艅skich, a nie masz do艣wiadczenia i nie wiesz, jak w艂a艣ciwie komponowa膰 posi艂ki 鈥 pomo偶e Ci w tym dieta pude艂kowa. Dania przygotowane przez specjalist贸w w dziedzinie 偶ywienia z pewno艣ci膮 dostarcz膮 organizmowi wszystkiego, czego potrzebuje. To prosty spos贸b na zapoznanie si臋 z nowymi smakami, sk艂adnikami czy potrawami, kt贸re z czasem na sta艂e wejd膮 do Twojego menu. Wega艅ska dieta pude艂kowa to dobry pocz膮tek, aby pozna膰 jad艂ospis i przekona膰 si臋, czy jest to dobry wyb贸r dla Ciebie.
Ta dieta jest dla Ciebie?
Za艂贸偶 konto przed pierwszym zam贸wieniem i ciesz si臋 rabatami dla naszych najlepszych Klient贸w!
Gwarancja najni偶szej ceny
Ceny na Cateromarket.pl s膮 takie same jak bezpo艣rednio na stronie cateringu. Nie ma obawy, 偶e przep艂acisz.
Bezpiecze艅stwo zakup贸w
Dbamy o Twoj膮 prywatno艣膰 w sieci i o Twoje pieni膮dze, dlatego chronimy Twoje dane osobowe. Do obs艂ugi p艂atno艣ci online korzystamy z najbezpieczniejszego operatora p艂atno艣ci 鈥 PayU.