Kobieta ze zdrowym jedzeniem leży na podłodze
24.03.2021 | Odżywianie, Zdrowie

Co jeść żeby schudnąć

Odnosisz wrażenie, że masz już za sobą wszystkie możliwe rodzaje diety odchudzającej, jednak żadna nie okazała się skuteczna na dłuższą metę? Czas cofnąć się o kilka kroków i poznać podstawy wiedzy dotyczącej tego, co jeść, żeby schudnąć.

Co jeść, żeby schudnąć? Lista produktów

Podstawową zasadą, gdy chcemy schudnąć, jest dostarczanie naszemu organizmowi mniejszej ilości kilokalorii niż wykorzystujemy. Teoretycznie możemy jeść tylko batoniki i doprowadzić do deficytu kalorycznego, jednak nie jest to rodzaj diety odchudzającej, którą dałoby się długo utrzymać. Wszystko dlatego, że jeśli chodzi o odczuwanie głodu i apetytu kaloria kalorii nierówna – niektóre pokarmy będą promować ciągłe spożywanie dużej ilości pokarmu, inne nasycą nas już po zjedzeniu niewielkiej ilości, tym samym sprzyjając chudnięciu. Co w takim razie jeść, żeby schudnąć?

Wybieraj produkty z poniższej listy:

  • warzywa – postaraj się, by zajmowały połowę twojego talerza przy głównych posiłkach,
  • owoce – w ilości 1-2 porcji dziennie,
  • produkty zbożowe – z przewagą tych pełnoziarnistych (takich jak razowe pieczywo, kasze, płatki owsiane, brązowy ryż),
  • produkty o wysokiej zawartości białka: nasiona roślin strączkowych, chude mięso (np. kurczak, indyk), ryby, jaja,
  • chude produkty mleczne (2% tłuszczu albo mniej) i/lub ich roślinne odpowiedniki wzbogacone w wapń, np. napój sojowy,
  • w ograniczonej ilości: produkty roślinne bogate w tłuszcz, takie jak nasiona (np. słonecznika), pestki (np. dyni), orzechy, oleje roślinne.

Dieta odchudzająca dopasowana do Ciebie

Wiedza, co jeść, żeby schudnąć, nie wystarczy, żeby cokolwiek zmienić. Ważniejsze jest to, czy zdobyte informacje zastosujemy w praktyce. Jeśli nastawiamy się na to, że nasz nowy sposób żywienia będzie nam towarzyszył nie przez dni czy tygodnie, a przez długie lata, musimy wdrożyć taki system żywienia, który naprawdę nam odpowiada i nie kojarzy się z katorgą. Jest to jedyna opcja, żeby wyrwać się z pętli ciągłego chudnięcia i następującego szybko po tym tycia.

Dieta odchudzająca powinna być nie tylko odpowiednio dopasowana do potrzeb związanych ze stanem zdrowia, ale i dla nas smaczna. Jeśli chcemy schudnąć, koniecznie trzeba też dostosować kaloryczność tak, by była niższa od naszego zapotrzebowania na energię – najlepiej o około 500 kcal.

Zmiany w diecie warto rozpocząć od wyeliminowania powszechnie spożywanych produktów, które podstępnie dostarczają nam większej ilości kilokalorii (i cukru) niż moglibyśmy się spodziewać.

Jesteś na diecie? Uważaj na te produkty!

Czekolada, cukierki, ciasta i ciasteczka, lody, chipsy – osoby stosujące diety odchudzające wiedzą, że tych produktów lepiej nie uwzględniać zbyt często w jadłospisie. Łatwo natomiast wpaść w pułapkę regularnego spożywania żywności, która wydaje się zdrowa, ale dostarcza dużej ilości składników pokarmowych utrudniających chudnięcie, przede wszystkim cukru.

Płatki śniadaniowe, muesli, granola

Producenci chcą, żebyśmy myśleli o nich jako o bazie śniadania idealnego, jednak w praktyce bardziej adekwatne byłoby traktowanie ich jak… słodyczy. W średniej wielkości misce granoli (100 g produktu) zawarte jest nawet 25 gramów (5 łyżeczek) cukru. Dla porównania w 100 gramach ciasteczek maślanych popularnej firmy znajduje się 19 g (niepełne 4 łyżeczki) cukru (i podobna ilość tłuszczu oraz kilokalorii).

Soki owocowe

Soki owocowe (100%) kojarzą się wielu z nas przede wszystkim ze źródłem dużej ilości witamin. Nie zawsze jednak bierzemy pod uwagę, że tutaj także w pakiecie dostajemy pokaźną dawkę cukrów. Szklanka (250 ml) soku jabłkowego dostarcza nam ich 25-30 g (5-6 łyżeczek).

Dość często zdarza się, że traktowanie „zdrowych” soków owocowych jako podstawowego sposobu na gaszenie pragnienia jest jedną z głównych przyczyn występowania nadwagi u pacjentów. Pijąc 1 litr soku dostarczymy sobie (prawie niezauważalnie) ponad 500 kcal. Zamiast tego moglibyśmy spożyć porządny posiłek, który nasyciłby nas na kilka godzin, albo - bez dużych wyrzeczeń związanych z drastycznymi zmianami w diecie - wypracować deficyt kaloryczny pozwalający nam na zmniejszanie masy ciała o około 0,5 kg tygodniowo.

Cukier nie jest najgorszym możliwym złem i nasza dieta odchudzająca nie będzie od razu zniweczona, jeśli zjemy coś słodkiego. Wybierajmy jednak świadomie. Warto pozbyć się nawyku spożywania dużej ilości cukru w produktach, które wcale nie kojarzą się nam z ulubionym deserem.

Dlaczego w czasie diety warto pić dużo wody?

Elementem diety odchudzającej, o którym nie powinniśmy zapominać, jest zadbanie o odpowiednią podaż i rodzaj spożywanych płynów. Wszyscy chyba już nieraz słyszeliśmy, że warto postawić po prostu na wodę - i to w sporych ilościach. Dlaczego?

Jeden z istotnych (szczególnie z punktu widzenia osoby, która chce schudnąć) powodów wiąże się z wpływem picia wody na apetyt. Pomylenie głodu z pragnieniem przychodzi nam łatwo, a pierwszym impulsem, gdy pojawia się łagodne odwodnienie, często jest poszukiwanie jedzenia. Jeśli w ciągu dnia regularnie będziemy popijać wodę, zapobiegniemy odczuwaniu „głodu” wywołanego deficytem płynów, nie dostarczając organizmowi pokaźnej dawki cukru i kilokalorii, zawartej w wielu innych napojach.

Bibliografia:

  1. Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej (2019) Otyłość.
  2. Dennis E. A., Dengo A. L., Comber D. L. i wsp. (2010) Water consumption increases weight loss during hypocaloric diet intervention in middle-aged and older adults, Obesity (Silver Spring), 18(2): 300-307.
Autor

Znajdź idealnie dopasowaną dietę pudełkową

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.