bulion mięsno-warzywny
14.10.2021 | Odżywianie

Dieta bulionowa: na czym polega i czy warto ją stosować?

Jak donoszą media, Kim Kardashian, Mark Wahlberg, Salma Hayek, Gwyneth Paltrow i Halle Berry, podobnie jak wiele innych gwiazd z pierwszych stron gazet, stosowali dietę bulionową. To najnowszy trend żywieniowy, który szturmem podbił Hollywood. Sprawdź, jak ją stosować i w czym może Ci pomóc!

Na czym polega dieta bulionowa?

Wspomnianą dietę opracowała dr Kellyann Petrucci, certyfikowana konsultantka ds. żywienia i współautorka książek o zdrowym stylu życia. Należy ją stosować przez 21 dni. Jeśli jednak chcesz zrzucić jeszcze kilka kilogramów, możesz przedłużyć dietę. 

 

To wzmacniająca, niskowęglowodanowa dieta bez cukru, która łączy filozofię paleo z przerywanym postem. Przechodząc na taki sposób odżywiania, przez 5 dni stosujesz dietę paleo, a przez kolejne 2 dni pościsz. 

Jak stosować dietę opartą na bulionach?

W czasie postu spożywasz 300-500 kalorii w postaci bulionu kostnego lub bulionu z jedną przekąską. Możesz wtedy wypić 3-6 szklanek bulionu kostnego, z których każda liczy 6-12 gramów białka. Pij też dużo wody i herbaty ziołowej, by oszukać głód.

Wybierz 2 dni, które nie następują po sobie i oddziel je przynajmniej 1-2 dniami bez postu. Pamiętaj, by w tym czasie nie ćwiczyć. Postaraj się też, by Twój harmonogram nie był zbyt napięty. 

 

Przez pozostałe 5 dni powinieneś pić 1-3 szklanek bulionu kostnego. Ponadto możesz wzbogacić swoją dietę o:

 

  • ryby, drób i wołowinę,
  • zielone warzywa liściaste (boćwina, szpinak, sałata, jarmuż),
  • warzywa nieskrobiowe (bakłażan, brokuły, kalafior, cukinia, papryka),
  • zdrowe tłuszcze (orzechy makadamia, awokado i oliwa z oliwek).

Czego nie jeść?

Decydując się na ten sposób odżywiania, powinieneś wykreślić nabiał, cukier, zboża, alkohol i rośliny strączkowe ze swojego jadłospisu. Unikaj również rafinowanych węglowodanów, sztucznych słodzików, napojów gazowanych i olejów roślinnych (sojowego, krokoszowego, rzepakowego i winogronowego). Trzymaj się też z dala od przetworzonej żywności i ziemniaków, z wyjątkiem batatów. 

 

Powyższa lista nawiązuje do diety paleo. Być może nie będziesz musiał rezygnować ze wszystkich produktów. Unikaj pokarmów, które mogą wywołać stan zapalny, a nie dostarczają niezbędnych składników odżywczych.

Dieta bulionowa – zalety 

Bulion kostny składa się w 90 proc. z kolagenu, dzięki czemu wpływa pozytywnie na skórę, włosy i paznokcie. Ponadto dostarcza mnóstwo chondroityny, glicyny i glukozaminy, które łagodzą stan zapalny i ból stawów. Wspomniana potrawa jest też naturalnym źródłem elektrolitów i minerałów. Skutecznie zaspokaja zapotrzebowanie organizmu na potas, sód, magnez, chlorki i fosfor. 

 

Dieta bulionowa nie tylko przyczynia się do utraty wagi, lecz także nawadnia organizm i zapewnia uczucie sytości na dłużej. Sekret tkwi w wolno gotowanym wywarze, zawierającym białko i kolagen, który po kilkugodzinnym procesie zamienia się w żelatynę. Skutecznie zaspokaja uczucie głodu, a tym samym zmniejsza ryzyko podjadania

 

Prezentowany model odżywiania poprawia perystaltykę jelit. Dodatkowo regeneruje błonę śluzową przewodu pokarmowego, tym samym zapobiega problemom trawiennym.

 

wywary stosowane w diecie bulionowej

Jakie zagrożenia niesie ze sobą dieta bulionowa?

Eksperci przypominają, że dieta bulionowa nie jest dla każdego. Nie powinny jej stosować osoby, które w przeszłości zmagały się z zaburzenia odżywiania. Dodatkowo nie zaleca się jej kobietom w ciąży, diabetykom i osobom cierpiącym na choroby układu pokarmowego. Pamiętaj, by przed rozpoczęciem jakiejkolwiek diety, zasięgnąć opinii lekarza. 

 

Wspomniany sposób odżywiania może ze względu na swoją niską kaloryczność wywołać nieprzyjemne skutki uboczne, takie jak bóle i zawroty głowy czy zmęczenie. Dieta jest bardzo monotonna, dlatego może się szybko znudzić. Ponadto niektóre osoby skarżą się na zaparcia, wynikające ze zbyt niskiej ilości błonnika. Ze wspomnianej diety należy bowiem wykreślić zboża i rośliny strączkowe, a także ograniczyć spożycie owoców. 

Przykładowe menu diety bulionowej

Dzień bez postu – jadłospis

 

Śniadanie: frittata z cukinią i ziołami

Przekąska: 1 szklanka bulionu kostnego

Lunch: sałatka z awokado, krewetkami, koprem włoskim i mango

Przekąska: 1 szklanka bulionu kostnego

Obiad: grillowany kurczak z ananasem

Kolacja: 1 szklanka bulionu kostnego

Sprawdzony przepis na bulion kostny

Składniki:

  • 1,5 kg kości (drobiowych lub wołowych),
  • 3 l wody,
  • sól.

Najpierw wlej wodę do wolnowaru lub dużego garnka, a następnie wrzuć kości. Teraz doprowadź bulion do wrzenia. Zmniejsz płomień i gotuj wywar na wolnym ogniu przez 12-24 godziny. Zdejmij garnek z kuchenki. Poczekaj 10-15 minut, a następnie odcedź wywar. Możesz go przelać do kilku mniejszych pojemników.

 

Warstwę tłuszczu możesz usunąć lub zostawić w zależności od preferencji. Jeśli chcesz poprawić smak bulionu, dodaj do niego przyprawy, warzywa i zioła. Pamiętaj, by to zrobić w ciągu 3 ostatnich godzin wolnego gotowania. Dzięki temu nie musisz się martwić, że warzywa zamienią się w papkę. 

 

Dieta i post obciążają organizm, podobnie jak problemy rodzinne, stres w pracy czy intensywny trening. Twoje ciało nie poradzi sobie ze wszystkimi stresorami, w związku z tym zmianę nawyków żywieniowych pozostaw na spokojniejszy okres. Dzięki temu łatwiej wytrwasz na diecie bulionowej.



Źródła:

https://www.nuja.pl/blog/116_dieta-bulionowa-na-czym-polega 

https://www.ndtv.com/health/weight-loss-tips-bone-broth-diet-how-it-works-know-other-health-benefits-2071468

https://bluebirdprovisions.co/blogs/news/bone-broth-diet

https://parade.com/1180622/emilyshiffer/bone-broth-diet/

https://www.kettleandfire.com/pages/the-bone-broth-diet

https://odzywianie.hellozdrowie.pl/uwielbiana-przez-gwyneth-paltrow-salme-hayek-i-halle-berry-co-o-diecie-bulionowej-sadzi-naturopatka/

Autor

Znajdź idealnie dopasowaną dietę pudełkową

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.