Pomoc dotycząca hasła
Podaj adres e-mail, który został użyty do założenia Twojego konta w Cateromarket:
Jeśli podany adres e-mail () został użyty do założenia konta w Cateromarket, wysłaliśmy właśnie wiadomość z instrukcjami zmiany hasła.
Dieta warzywno-owocowa
26.02.2018 | Odżywianie, Zdrowie
Dieta warzywno-owocowa wg dr Dąbrowskiej

Zima powoli się kończy i powoli zaczynamy myśleć o jakimś oczyszczaniu na wiosnę. W poszukiwaniu informacji na ten temat, trafiamy na dietę warzywno-owocową dr Dąbrowskiej. Czy taka dieta jest dla każdego? Czy może zaszkodzić? Przekonaj się, czytając artykuł.

Na czym polega dieta dr Dąbrowskiej?

Dr Ewa Dąbrowska zaprojektowała tę dietę, jako post leczniczy (nawiązanie do biblijnego postu), który oczyszcza z toksyn, wzmacnia organizm, niweluje stany zapalne i przywraca równowagę organizmowi.

Dieta składa się z dwóch faz.

W pierwszym etapie są dozwolone następujące produkty:

  • warzywa kapustne (np. brokuły, kalafior, kapusta pekińska, biała, czerwona),
  • warzywa korzeniowe (np. marchewki, buraki, pietruszka, rzodkiewki),
  • warzywa cebulowe (czosnek, cebula, por),
  • warzywa liściaste (sałata zwykła, rukola, roszponka, endywia, szpinak),
  • warzywa psiankowate (pomidor, papryka, bakłażan),
  • warzywa dyniowate (cukinia, dynia, ogórki),
  • niskocukrowe owoce (jabłka, grejpfruty, cytryny).

Najlepiej, aby jak najwięcej posiłków było spożywane w postaci surowej. W tej fazie nie można używać tłuszczów, oraz nie spożywa się mięsa w żadnej postaci. Z dozwolonych produktów można przygotowywać potrawki, gulasze, bigos, sałatki.

Do picia mamy do dyspozycji: wodę, soki warzywno-owocowe, herbaty owocowe  lub ziołowe, kompoty bez cukru. Ważne, aby się nawadniać i pić ok. 2-3 l płynów w ciągu dnia. Podczas postu odstawiamy wszelkie używki – kawa, papierosy, alkohol, napoje energetyczne.

Na diecie dr Dąbrowskiej najlepiej spożywać 3 posiłki w ciągu dnia, a pierwszy posiłek zjeść po 2 godzinach od przebudzenia. I faza trwa od 10 do 42 dni – to etap głodówki leczniczej, dzięki której uruchamiane są naturalne procesy regeneracyjne organizmu i włącza się odżywianie wewnętrzne. Dzienna podaż kalorii wynosi między 600 a 800 kcal.

W drugiej fazie zaczynamy łagodnie wychodzić z głodówki i rozszerzamy dietę o kolejne produkty. Trwa ona dwa razy więcej niż sam post, czyli, jeśli ktoś był na poście 3 tygodnie, to wychodzienie powinno trwać 6 tygodni. W tym etapie wyrabiamy sobie zdrowe nawyki żywieniowe, które nam będą towarzyszyć do końca życia. Wprowadzamy stopniowo warzywa strączkowe, tłuszcze, owoce, kasze, ziarna, chleb razowy, orzechy i nabiał, jajka, niewielkie ilości mięsa.

Przykładowy jadłospis na I fazie diety:

Śniadanie: Sok z buraka, jabłka i marchewki, mix sałat z ogórkiem i pomidorem

Przekąska: Pieczone jabłko z cynamonem

Obiad: Makaron z cukinii z sosem pomidorowym, cebulą i ziołami prowansalskimi

Podwieczorek: "Chipsy" z pietruszki z ziołami

Kolacja: Gotowane brokuły, sok warzywny z cytryną

Kto może przejść post dr Dąbrowskiej?

Ta dieta nie jest dla każdego, ponieważ istnieje szereg przeciwwskazań do wykonania takiej głodówki. Do tej diety nie powinny podchodzić:

  • kobiety w ciąży, karmiące piersią, dzieci,
  • osoby z niedowagą,
  • osoby z chorobami psychicznymi,
  • osoby z cukrzycą przyjmujące insulinę,
  • osoby z nadczynnością tarczycy,
  • osoby z wyniszczonym organizmem (np. po nowotworach).

Zalety i wady stosowania postu leczniczego

Z pewnością do zalet możemy wymienić znaczącą poprawę samopoczucia, regenerację organizmu oraz utratę wagi, która nie powinna wzrosnąć przy prawidłowym wyjściu z postu. Pomimo niewielkiej kaloryczności na poście nie odczuwa się głodu, a produkty dozwolone posiadają wysoką gęstość odżywczą, co przyczynia się do uzupełnienia niedoborów.

Post Dąbrowskiej poprawia stan gospodarki hormonalnej i cukrowej, wpływa na poprawę trawienia, a także praca mózgu jest wydajniejsza.

Jeśli chodzi o wady, to osoby, które kochają mięso, mogą nie dać rady przejść takiego postu. Może się pojawić silne osłabienie, bóle głowy, nudności, biegunka, stan podgorączkowy, czyli tzw. kryzys ozdrowieńczy. To wszystko przez to, że podczas postu toksyny zostają uwolnione do krwioobiegu, co wywołuje szereg nieprzyjemnych objawów.  Po ich usunięciu powinna nastąpić znaczna poprawa. Nie każdy jednak jest w stanie przejść taki kryzys ozdrowieńczy. Ogólnie podczas trwania postu zalecany jest bardziej oszczędny tryb życia, dlatego należy wybrać odpowiedni czas na taką dietę. Także osoby, które przyjmują na stałe leki powinny skonsultować z lekarzem przeprowadzenie postu i być stale monitorowane w jego trakcie.

Podsumowując, dieta dr Dąbrowskiej na pewno nie jest kolejną głodówką, dietą cud, dzięki której szybko się schudnie. To post leczniczy, który ma na celu uruchomienie odżywiania wewnętrznego. Oznacza to, że wszystkie zwyrodniałe tkanki, złogi zbędnych substancji, obrzęki, toksyny – są usuwane z organizmu. Jest to niezwykle oczyszczająca dieta, która może dosłownie zresetować organizm i pomóc stanąć na nogi przy przewlekłych chorobach.

Źródła:

Dąbrowska E., Ciało i ducha ratować żywieniem, 2014 Dąbrowska E., Przywracać zdrowie żywieniem, 2016

Dąbrowska E., Znaczenie żywienia w profilaktyce i leczeniu chorób cywilizacyjnych, 1998

Autor: Ewa Burzyńska

Autor Ewa Burzyńska

Arkadiusz Matras - dietetyk specjalizujący się dietetyce sportowej. W swojej codziennej praktyce stawia na medyczne i dietetyczne fakty (evidence-based medicine); przeciwnik tzw. bro-science. Prelegent na wielu konferencjach dietetycznych, publikuje w prasie naukowej i czasopismach popularnonaukowych. Swój warsztat praktyczny szlifuje współpracując z zawodnikami reprezentującymi Polskę na arenie krajowej, jak i międzynarodowej - w tym także z para-olimpijczykami.

Post dr Dąbrowskiej z dostawą do domu

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.