owoce, metrówka i waga jako koncept odchudzania
20.10.2021 | Odżywianie, Zdrowie

Dlaczego nie chudnę? Najczęstsze przyczyny braku efektów odchudzania

Jeśli pomimo stosowania wielu diet Twoja waga stoi w miejscu, być może w głowie kołacze Ci myśl dlaczego nie chudnę? Niepowodzenia w utracie wagi można przypisać różnym czynnikom: od złej diety, przez nieprawidłowo dobrany plan treningowy, do ewentualnych schorzeń. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, dlaczego Twoje próby odchudzania nie przynoszą spodziewanych rezultatów.

Dlaczego nie chudnę mimo diety?

Jeśli masz problem ze zrzuceniem kilogramów, w pierwszej kolejności przeanalizuj swój jadłospis. Sprawdź, czy znalazłeś w nim miejsce na zbilansowane śniadanie. Upewnij się, że wspomniany posiłek zawiera tłuszcze, białko i węglowodany, które zapewnią Ci energię na cały dzień. Możesz zjeść placki orkiszowe z bananami, nocną owsiankę z malinami i masłem orzechowym lub pełnoziarniste kanapki z jajecznicą i awokado. Jeśli zależy Ci na czasie, sięgnij po jogurt naturalny z migdałami i jagodami.

 

Jedz mniej, ale częściej. Możesz wybrać jedną z następujących opcji: 

 

  • trzy główne posiłki (śniadanie, obiad i kolacja) i dwie lub trzy przekąski,
  • pięć lub sześć małych posiłków dziennie,
  • jedzenie co 3-4 godziny.

 

Niezależnie od tego, jakie podejście wybierzesz, zapewnisz sobie równomierny metabolizm, a tym samym utrzymasz stabilny poziom cukru we krwi. Dzięki temu nie tylko poczujesz się lepiej, lecz także łatwiej schudniesz. 

Sprawdź, jakie błędy dietetyczne popełniasz

Świadomość, że jesz, kiedy jesteś zdenerwowany, smutny lub sfrustrowany, to już połowa sukcesu. Poszukaj sposobów, które pomogą Ci się uwolnić od niezdrowych nawyków żywieniowych. Możesz posłuchać spokojnej muzyki, wziąć relaksującą kąpiel z bąbelkami, przeczytać książkę lub pójść na spacer. Jeśli martwisz się, że nie chudniesz pomimo stosowania diety i ćwiczeń, spróbuj nie podjadać, gdy czujesz się zestresowany.

Przestań jeść bezmyślnie

Jeśli ostatnio wciąż zadajesz sobie pytanie „dlaczego nie chudnę”, zwróć uwagę nie tylko na to, co jesz, ale też w jaki sposób. Zazwyczaj jadasz posiłki przed komputerem lub telewizorem? Nadeszła pora, by to zmienić. Jeżeli jesteś roztargniony w trakcie jedzenia, możesz jeść więcej niż Ci się wydaje. Odłóż telefon i delektuj się posiłkiem! Świadome i powolne spożywanie jedzenia sprawi również, że będziesz dokładniej przeżuwać kęsy, wspomagając tym samym proces trawienia.

Czy jesz przed snem?

Późny posiłek może zniweczyć Twoje starania, ponieważ podnosi temperaturę ciała oraz poziom insuliny i cukru we krwi, w konsekwencji zaburzając spalanie tkanki tłuszczowej. Postaraj się zjeść kolację przynajmniej 2-3 godziny przed pójściem spać. Pamiętaj, by po niej już nie podjadać. Zrezygnuj z frytek, lodów, czekolady czy chipsów. Dzięki temu łatwiej osiągniesz swój cel!

Ćwiczę i nie chudnę – możliwe przyczyny

Pomyśl, jak często trenujesz. Czy nie narzuciłeś sobie zbyt rygorystycznego planu ćwiczeń? Nadmierny, powtarzalny wysiłek może powodować stan zapalny. W konsekwencji przybierasz na wadze, zamiast tracić nadprogramowe kilogramy. Z biegiem czasu organizm dostosowuje się do reżimu treningowego i zużywa mniej kalorii, co przekłada się na wolniejszy spadek masy ciała. Jeśli do tej pory nie byłeś aktywny, skontaktuj się z trenerem personalnym, który ułoży dla Ciebie odpowiedni plan.

Jak ćwiczyć, żeby schudnąć?

Zastanawiasz się, dlaczego nie chudniesz mimo ćwiczeń? Intensywny plan treningowy sprawdzi się doskonale, gdy cieszysz się dobrym zdrowiem i jesteś zadowolony ze swojej sylwetki. Jeśli jednak walczysz z nadwagą, wykonuj ćwiczenia z umiarkowaną intensywnością. Dzięki temu szybciej spalisz tkankę tłuszczową, jednocześnie unikniesz nagłych skoków glukozy we krwi. Pamiętaj, że w takim przypadku regularne 30-minutowe spacery w umiarkowanym tempie (5 km/h) przyniosą lepsze efekty niż wyczerpujący 90-minutowy trening. 

 

Myśl realnie i wyznaczaj cele, które jesteś w stanie osiągnąć. W ten sposób łatwiej zmotywujesz się do działania. Jeśli chcesz zbudować masę mięśniową i przyspieszyć metabolizm, wykonuj trening oporowy przynajmniej trzy razy w tygodniu. Opiera się on na ćwiczeniach z hantlami lub sztangą. Aby uniknąć kontuzji, zacznij od małych obciążeń.

sprzęt do ćwiczeń wspomagających odchudzanie

Problemy zdrowotne, które utrudniają odchudzanie

Być może zadajesz sobie pytanie: dlaczego nie chudnę mimo diety i ćwiczeń? Niejednokrotnie przyczyna tkwi w przewlekłym stanie zapalnym, który zaburza prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Mogą go wywołać czynniki dietetyczne lub środowiskowe, takie jak palenie papierosów, leki na receptę, zanieczyszczenie powietrza i niektóre produkty spożywcze, szczególnie cukier, nabiał i pszenica.

 

Bezskutecznie walczysz z nadwagą, jednocześnie czujesz się ospały, zmęczony i masz problemy z koncentracją? Cierpisz na stany depresyjne, ciężkie PMS i ból mięśni? Koniecznie zgłoś się do endokrynologa, który przebada Cię pod kątem niedoczynności tarczycy. Jeśli tarczyca działa nieprawidłowo, nie produkuje odpowiedniej ilości hormonów, w konsekwencji spowalnia procesy metaboliczne organizmu.

Choroby powiązanie z tyciem

Zbyt długo utrzymujący się podwyższony poziom kortyzolu zwiększa ryzyko zespołu Cushinga, który objawia się trądzikiem, sennością, nieregularnymi miesiączkami i problemami ze snem. Wspomniane schorzenie może również prowadzić do nadciśnienia tętniczego, obrzęków kończyn dolnych, hiperpigmentacji skóry i wzmożonego apetytu. Wielu pacjentów przybiera znacznie na wadze. Tkanka tłuszczowa gromadzi się przede wszystkim na brzuchu, twarzy, karku i tułowiu. Na zespół Cushinga częściej chorują kobiety niż mężczyźni, zwłaszcza w wieku 25-40 lat.

 

Kolejną przyczyną problemów z odchudzaniem może być zespół policystycznych jajników (PCOS). To choroba, w której jajniki wytwarzają za dużo hormonów męskich. Nie tylko powoduje ona problemy z owulacją i płodnością, lecz także może iść w parze z insulinoopornością, czyli zaburzeniem metabolicznym, w którym organizm jest mniej wrażliwy na insulinę. Często wiąże się to z nadmiernym odkładaniem tkanki tłuszczowej, zwłaszcza w okolicy talii. Należy podkreślić, że nieleczona insulinooporność zwiększa ryzyko cukrzycy typu 2.

Alergia pokarmowa a nieskuteczne odchudzanie

Pokrzywka, świąd, obrzęk, wysypka, a w najgorszym przypadku wstrząs anafilaktyczny. Objawy alergii pokarmowej mają różne nasilenie, od łagodnych po zagrażających życiu. Jeśli przytyłeś, a jednocześnie cierpisz na wzdęcia, ból brzucha, nudności, wymioty lub ospałość po zjedzeniu posiłku, wybierz się do alergologa. Być może organizm nie jest w stanie strawić niektórych składników pokarmowych.

 

Jeśli od dłuższego czasu próbujesz bezskutecznie się odchudzać, skontaktuj się z lekarzem. Zleci odpowiednie badania, najprawdopodobniej skieruje Cię też do dietetyka i trenera. Spersonalizowana dieta i dopasowany plan treningowy pomogą Ci w walce z otyłością.



Źródła:

https://www.medanta.org/patient-education-blog/the-real-reason-youre-not-losing-weight-after-exercising/

https://health.clevelandclinic.org/5-ways-to-win-your-battle-with-weight-loss-2/

https://www.menopauza.pl/trening-oporowy-na-czym-polega/

https://www.garciaweightloss.com/blog/7-medical-conditions-make-difficult-lose-weight/

https://www.health.com/weight-loss/surprising-reasons-some-women-cant-lose-weight

https://www.partnermd.com/blog/food-allergies-and-weight-gain-is-there-a-connection

https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/weight/9-reasons-youre-not-losing-weight/

https://www.webmd.com/diet/obesity/why-cant-i-lose-weight#1

 

Autor

Znajdź idealnie dopasowaną dietę pudełkową

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.