Pomoc dotycząca hasła
Podaj adres e-mail, który został użyty do założenia Twojego konta w Cateromarket:
Jeśli podany adres e-mail () został użyty do założenia konta w Cateromarket, wysłaliśmy właśnie wiadomość z instrukcjami zmiany hasła.
Sezonowe owoce
21.06.2018 | Zdrowie
Dlaczego powinniśmy jeść sezonowe owoce i warzywa?

Praktycznie wszystkie strony o zdrowym odżywianiu nawołują do codziennego jedzenia warzyw i owoców. W końcu to niezwykłe źródło błonnika, witamin i mikroelementów, które sprawiają, że nasz organizm tak dobrze funkcjonuje. Jednak warto również w swoim jadłospisie zwrócić uwagę na sezonowość warzyw i owoców i wybierać te, które aktualnie są dostępne. Dlaczego? O tym przeczytasz w artykule.

Co oznacza sezonowość?

Po prostu wybieramy warzywa i owoce, które są naturalnie dostępne o danej porze roku. Przecież obecnie możemy kupić truskawki w styczniu, jednak nie mają one takiego smaku, jak te nasze czerwcowe. Dlatego warto wiedzieć, kiedy dane warzywo czy owoc jest dostępne w naszym najbliższym otoczeniu.

Zalety sezonowych warzyw i owoców

Gdy opieramy się głównie na sezonowych produktach, zyskujemy bardzo wiele:

  • Takie warzywa i owoce nie są zbyt długo przechowywane, ani transportowane – dzięki temu zawierają więcej witamin oraz nie są tak konserwowane sztucznymi substancjami, aby przetrwać podróż.
  • Ulga dla naszego portfela – takie produkty są tanie i łatwo dostępne. Otrzymujemy wysoką jakość i gęstość odżywczą w niskiej cenie.
  • Sezonowe warzywa i owoce są smaczniejsze.
  • Nie zawierają tylu dodatków przedłużających świeżość.

Kalendarz sezonowych warzyw i owoców

Oto rozpiska, kiedy są dostępne poszczególne owoce i warzywa:

Styczeń, Luty

WARZYWA: ziemniak, topinambur, seler, por, pietruszka, pieczarki, kapusta czerwona, kapusta biała, jarmuż, fasola, czosnek, cebula, burak, brukselka

Marzec

WARZYWA: do wyżej wymienionych dołącza rzodkiewka i cebula dymka

Kwiecień

WARZYWA: do wyżej wymienionych dołącza pomidor

Maj

WARZYWA: do wyżej wymienionych dołącza szpinak, szparagi białe i zielone, szczaw ogórek, marchewka, kalafior, groszek cukrowy, bób

OWOCE: truskawki, rabarbar, agrest

Czerwiec

WARZYWA: ziemniak, szpinak, szparagi białe i zielone, szczaw, seler, por, pietruszka, pieczarki, ogórek, marchewka, kapusta pekińska, kapusta czerwona, kapusta biała, kalafior, groszek zielony, groszek cukrowy, fasola, czosnek, cebula dymka, cebula, burak, boćwina, bakłażan, bób

OWOCE: wiśnia, truskawki, śliwka, rabarbar, poziomka, porzeczka czerwona, czereśnia, agrest

Lipiec

WARZYWA: ziemniak, szpinak, szczaw, seler, por, pomidor, pietruszka, pieczarki, patison, papryka, ogórek, marchewka, kukurydza, koper, włoski, kapusta pekińska, kapusta czerwona, kapusta biała, kalafior, kabaczek, groszek zielony, groszek cukrowy, fasola szparagowa, fasola, czosnek, cebula dymka, cebula, burak, brokuł, boćwina, bakłażan, bób, cukinia

OWOCE: wiśnia, śliwka, rabarbar, poziomka, porzeczka czerwona, porzeczka czarna, morwa, morele, mirabelki, maliny, jagody, jabłka, gruszki, czereśnia, brzoskwinia, borówka, amerykańska, agrest

Sierpień

WARZYWA: ziemniak, szpinak, szczaw, seler naciowy, seler, por, pomidor, pietruszka, pieczarki, patison, papryka, ogórek, marchewka, kukurydza, koper włoski, karczochy, kapusta pekińska, kapusta czerwona, kapusta biała, kalafior, kabaczek, fasola szparagowa, fasola, dynia, czosnek, cebula dymka, cebula, burak, brukiew, brokuł, boćwina, bakłażan, bób, cukinia

OWOCE: śliwka, rokitnik, rabarbar, poziomka, porzeczka czerwona, porzeczka czarna, morwa, morele, mirabelki, maliny, jeżyny, jagody, jabłka, gruszki, czereśnia, brzoskwinia, borówka amerykańska, aronia, agrest

Wrzesień

WARZYWA: ziemniak, szpinak, szczaw, seler naciowy, seler, por, pomidor, pietruszka, pieczarki, patison, papryka, ogórek, kukurydza, koper włoski, karczochy, kapusta pekińska, kapusta czerwona, kapusta biała, kalafior, kabaczek, jarmuż, fasola, dynia, czosnek, cebula burak, brukiew, brokuł, boćwina, bakłażan, bób, cukinia

OWOCE: śliwka, rokitnik, morele, mirabelki, maliny, jeżyny, jabłka, gruszki, brzoskwinia, borówka amerykańska, aronia, agrest

Październik

WARZYWA: ziemniak, topinambur, szpinak, szczaw, seler naciowy, seler, por, pietruszka, pieczarki, patison, papryka, ogórek, kukurydza, koper włoski, karczochy, kapusta pekińska, kapusta czerwona, kapusta biała, kalafior, kabaczek, jarmuż, fasola, dynia, czosnek, cebula, burak, brukiew, brokuł, boćwina, bakłażan, cukinia

OWOCE: śliwka, rokitnik,  maliny, jeżyny, jabłka, gruszki, borówka amerykańska, aronia

Listopad

WARZYWA: ziemniak, topinambur, seler, por, pietruszka, pieczarki, koper włoski, kapusta czerwona, kapusta biała, kalafior, jarmuż, fasola, dynia, czosnek, cebula, bura, brukselka, brukiew

Grudzień

WARZYWA: ziemniak, topinambur, seler, por, pietruszka, pieczarki, kapusta czerwona, kapusta biała, jarmuż, fasola, czosnek, cebula, burak, brukselka, brukiew

Czy można jeść owoce egzotyczne?

Oczywiście, warto również sięgać po owoce egzotyczne, szczególnie zimą, kiedy nasze sezonowe owoce nie są dostępne. Trzeba jednak pamiętać, że takie owoce są nafaszerowane chemią (długi transport) i są ubogie w witaminy i mikroelementy, dlatego nie zastąpią one porcji warzyw czy dodatkowej suplementacji.

Co zrobić zimą, gdy jest mniej sezonowych warzyw i owoców?

Jak można zauważyć – zimą asortyment sezonowych produktów jest mocno ograniczony, co prowadzi do monotonii w diecie. Jak temu zaradzić? Trzeba popracować latem i jesienią! Możemy wszystkie skarby tych pór roku zamknąć w słoikach w formie przetworów. Własnoręczne dżemy, przeciery pomidorowe czy ogórki kiszone są wspaniałym wspomnieniem lata i świetnym uzupełnieniem codziennego, zimowego jadłospisu.

Źródła:

https://tomaszjakubiak.pl/kalendarz-sezonowosci

http://www.nourishinteractive.com/healthy-living/free-nutrition-articles/98-vegetables-by-season

http://www.lovebritishfood.co.uk/british-food-and-drink/fruit-and-vegetables

Autor: Ewa Burzyńska

Autor Ewa Burzyńska

Ewa Burzyńska - dietoterapeutka, entuzjastka holistycznego podejścia do zdrowia i naturalnych sposobów leczenia w coraz mniej naturalnym świecie; propagująca medycynę żywienia. Wyspecjalizowała się w pomaganiu kobietom z zaburzeniami hormonalnymi. Prywatnie szczęśliwa żona, mama, miłośniczka psów.

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.