kobieta w stroju treningowym spoglądająca na swój płaski brzuch
26.05.2020 | Odżywianie, Zdrowie

Czym jest efekt jo-jo i jak go uniknąć?

Większość z osób pewnie spotkała się choć raz z terminem „efekt jo-jo”. Jest on znany nie od dziś, choć wciąż pojawiają się pytania o to jak go uniknąć? Odpowiedź na to ważne pytanie może spędzać sen z powiek osobom, które chcą zredukować masę ciała. Dlatego w tym artykule przyjrzyjmy się bliżej efektowi jo-jo oraz sposobom na jego uniknięcie.

 

Szybko i efektownie, czyli jak wpadamy w pułapkę efektu jo-jo

Chcąc zrzucić nadmierne kilogramy szukamy sposobu na to, aby zrobić to jak najszybciej i jak najbardziej efektownie. Nasze emocje podsycane są przez zdjęcia metamorfoz, a także reklamy. Przedstawiają one osoby, które w kilkanaście dni osiągnęły szczupłą sylwetkę. Patrząc na to wszystko, niejednokrotnie podejmujemy pochopne kroki. Do najczęstszych z nich, które mogą przyczynić się do wystąpienia efektu jo-jo zalicza się:

  • dobieranie kaloryczności jadłospisu „na oko";
  • sięganie po mocno restrykcyjne, szablonowe diety, które nie uwzględniają naszych indywidualnych potrzeb;
  • ograniczanie liczby posiłków (najczęściej z pominięciem śniadania i/lub kolacji);

Po zastosowaniu powyższych kroków, mogą pojawić się szybkie efekty. Pozostaje tylko pytanie o to, jak długo się utrzymają i jaką cenę przyjdzie nam za nie zapłacić. Niestety, ale tego typu działania mogą w dłuższej perspektywie doprowadzić do spowolnienia tempa przemiany materii i wspomnianego efektu jo-jo. Będzie on dla nas bardzo nieprzyjemny, ponieważ oznacza powrót zgubionych kilogramów. Co więcej, istnieje duże ryzyko, że po takiej restrykcyjnej diecie zaczniemy po jakimś czasie „nadrabiać zaległości”. Dlatego nasza masa ciała może nie tylko wrócić do punktu wyjścia, ale może okazać się, że nadmiernych kilogramów jest znacznie więcej. Podstawą redukcji masy ciała powinna być indywidualnie dobrana kaloryczność jadłospisu, a także wykształcenie zdrowych nawyków żywieniowych. Takie podejście daje nam znacznie większą szansę na to, że osiągniemy upragnioną szczupłą sylwetkę, a także nie ucierpi na tym nasze zdrowie.

 

Dlaczego wciąż warto się starać o szczupłą sylwetkę?

Zacznijmy od tego, że jeśli należymy do grupy osób, które choć raz doświadczyły efektu jo-jo na własnej skórze, nie powinniśmy porzucać celu jakim jest szczupła sylwetka. Pamiętajmy, że prawidłowa masa ciała jest bardzo ważna ze względów zdrowotnych. Nadwaga i otyłość wiążą się chociażby z większym ryzykiem rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego, zaburzeń lipidowych, dny moczanowej, kamicy żółciowej, cukrzycy typu drugiego czy niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby (NAFLD). Są to tylko wybrane konsekwencje zdrowotne nadmiernej masy ciała. Dlatego nawet jeśli straciliśmy ochotę na odchudzanie, ponieważ doświadczyliśmy już efektu jo-jo, nie warto się poddawać. Należy raczej odpowiedzieć sobie na pytanie co zrobić, aby nie popełnić drugi raz tego samego błędu.

 

Co zrobić, aby uniknąć efektu jo-jo?

Po pierwsze należy unikać mocno restrykcyjnych diet, które nie uwzględniają naszych indywidualnych potrzeb. Kaloryczność diety odchudzającej powinna być dobrana w sposób, który umożliwi nam tempo redukcji na poziomie 0.5 – 1 kg tygodniowo. Takie postępowanie minimalizuje ryzyko wystąpienia efektu jo-jo. Po drugie powinniśmy pamiętać, że ważne jest regularne spożywanie posiłków. Zaleca się, aby były one spożywane w odstępie trzech-czterech godzin. Ostatni posiłek należy zjeść najpóźniej dwie godziny przed snem. Oprócz kolacji jednym z najczęściej pomijanych posiłków jest śniadanie. Pamiętajmy, że jest to bardzo ważny posiłek dlatego nie należy go pomijać. Regularne spożywanie posiłków zmniejsza ryzyko efektu jo-jo, pozwala nam uniknąć uczucia rozdrażnienia, a także korzystnie wpływa na utrzymywanie stężenia glukozy we krwi na odpowiednim poziomie. Kolejną ważną kwestią o której czasem zapominamy jest jakość posiłków. W procesie odchudzania bez efektu jo-jo istotne jest nie tylko ile, ale i co jemy. Pamiętajmy również o właściwej obróbce produktów. Stawiajmy na gotowanie w wodzie lub na parze, duszenie bez obsmażania oraz pieczenie bez dodatku tłuszczu.

Autor
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.