Fast food w wersji fit dietetycznej
20.10.2020 | Odżywianie

Popularne dania fast-food w wersji fit

Dania fast-food nie kojarzą się raczej ze zdrową dietą. Z każdej strony słyszymy, że należy ich unikać, ponieważ spożywanie tego typu potraw grozi otyłością oraz licznymi chorobami. Niestety, ich smak bywa dla nas bardzo kuszący, przez co stają się jedną z głównych przeszkód na drodze do osiągnięcia szczupłej sylwetki i lepszego samopoczucia. Czy będąc na diecie koniecznie musimy z nich rezygnować? A może istnieje jakaś zdrowsza alternatywa, która zadowoli nasze kubki smakowe?

Dlaczego należy unikać dań fast-food?

Pewnie większość z nas zdaje sobie sprawę, że dań fast-food należy unikać. Nie znajdziemy raczej dietetyka, który stwierdziłby, że ich spożywanie może polepszyć nasz stan zdrowia. Pozostaje jednak pytanie – dlaczego należy unikać dań fast-food? Po pierwsze są one źródłem, tzw. „pustych kalorii” co oznacza, że zwiększają kaloryczność diety nie dostarczając w zamian żadnych wartościowych składników. Nie wzbogacają naszego jadłospisu w witaminy, składniki mineralne, błonnik pokarmowy czy polifenole. Nie dość, że są źródłem „pustych kalorii” to obfitują w składniki, które zamiast poprawy stanu zdrowia mogą działać odwrotnie, powodując jego pogorszenie.

Nasycone kwasy tłuszczowe

Nadmiar nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie może działać prozapalnie. Co więcej, wielkość ich spożycia ma duży wpływ na poziom cholesterolu we krwi. Zbyt duża ilość nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie, poprzez zwiększenie poziomu cholesterolu we krwi, przyspiesza proces powstawania zmian miażdżycowych w tętnicach.

Kwasy tłuszczowe trans

Ich głównym źródłem w naszej diecie są produkty o wysokim stopniu przetworzenia. Kwasy tłuszczowe trans, znajdziemy nie tylko w daniach fast-food, ale także w daniach instant, miksach masła z margaryną czy wyrobach cukierniczych. Ich nadmierne spożycie może prowadzić do rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego, a także nowotworów.

Sód

Jest to pierwiastek, który odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Mimo wszystko, jego nadmiar w diecie może być dla nas niebezpieczny. Zbyt duże ilości sodu prowadzą do większego pobrania i retencji wody w organizmie, co może skutkować pojawieniem się obrzęków (szczególnie u osób z upośledzoną funkcją nerek). Nadmiar sodu w diecie jest również niewskazany ze względu na profilaktykę i leczenie nadciśnienia tętniczego.

Sztuczne dodatki do żywności

Dania fast-food bardzo często kuszą nas nie tylko swoim smakiem, ale także wyglądem (np. intensywną barwą, określoną teksturą) czy intensywnym zapachem. Część z tych właściwości jest możliwa do uzyskania wyłącznie przy zastosowaniu sztucznych dodatków do żywności. Jednym z najczęściej stosowanych jest glutaminian sodu (E621) należący do wzmacniaczy smaku. Skutkiem ubocznym spożywania produktów bogatych w E621 mogą być, m.in. bóle głowy. Innym dodatkiem do żywności, który występuje w daniach fast-food jest, np. azotyn sodu (E250). Jest to środek konserwujący, którego celem jest dłuższe zachowanie świeżości i jednoczesne wzmocnienie koloru produktów mięsnych (np. bekonu, szynki). Jest to związek, który przez Międzynarodową Agencję Badań nad Rakiem (IARC) został zaklasyfikowany jako potencjalnie rakotwórczy.

Zdrowsza alternatywa dla dań fast-food

W dzisiejszych czasach rośnie nasza świadomość na temat tego, jak ważną rolę odgrywa zdrowe odżywianie. Niestety, na drodze do pielęgnowania właściwych nawyków żywieniowych może stanąć nam coraz szerszy i bardziej kuszący asortyment dań fast-food. Dobra wiadomość jest taka, że równocześnie pojawia się też coraz więcej alternatyw dla tego typu produktów. Możemy znaleźć je na półkach sklepowych, a także przygotować samodzielnie w domu.

Frytki w wersji fit

Jedną z propozycji mogą być frytki w wersji fit, które są szybkie w przygotowaniu. Kolejnym plusem jest fakt, że w przeciwieństwie do swoich odpowiedników z lokalów serwujących dania fast-food mogą wzbogacić nasz jadłospis w cenne składniki. Przygotowując frytki z ciecierzycy czy warzyw takich jak marchew, buraki, bataty dostarczamy organizmowi błonnika pokarmowego, beta-karotenu, witaminy C czy żelaza. Jak przygotować takie frytki? Wystarczy obrać i pokroić nasze ulubione warzywa, obtoczyć je w niewielkiej ilości oliwy z oliwek wymieszanej z przyprawami i wstawić do piekarnika! Pamiętajmy, że ważne są również dodatki. Nie należy podawać frytek w wersji fit z tłustymi, sklepowymi sosami czy majonezem. Lepiej będzie jeśli przygotujemy domowy sos (np. na bazie jogurtu, czosnku, ulubionych przypraw).

Odchudzone burgery

Nie tylko frytki, ale także nasze ulubione burgery mogą być przygotowane w zdrowszej wersji. Wystarczy, że do nich zrobienia użyjemy pełnoziarnistego pieczywa i dużej ilości warzyw (np. sałata, pomidory, ogórki kiszone). Zamiast tłustych gatunków mięs wybierajmy te o mniejszej zawartości tłuszczu (np. indyk, kurczak). Dla osób, które stosują dietę wegetariańską dobrą alternatywą będzie zrobienie burgera, np. z dodatkiem tofu, falafela czy „kotleta” z buraka i kaszy jaglanej.

Pełnoziarnista pizza z dużą ilością warzyw

Dla fanów pizzy dobra informacja jest taka, ze również to danie możemy przygotować w odchudzonej wersji. W tym celu, do przygotowania ciasta warto użyć mąki pełnoziarnistej. Jeśli stosujemy dietę bezglutenową możemy zrobić ciasto, np. z mieszanki mąk bezglutenowych (z ciecierzycy, ryżu, tapioki), a nawet ciasto z kalafiora! Żeby pizza mogła być nazwana daniem fit musimy zadbać również o to, aby na ciasto nałożyć odpowiednie składniki. Najlepiej jeśli będzie to domowy sos pomidorowy, duża ilość warzyw (np. papryka, cukinia, bakłażan) i chude gatunki mięs jeśli preferujemy pizzę w wersji mięsnej. Dodatkowo możemy posypać nasze danie sporą ilością rukoli, roszponki czy świeżej bazylii.

Autor
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.