Grupa krwi i jej wpływ na dietę
21.04.2021 | Odżywianie, Zdrowie

Grupa krwi a dieta: czy to ma znaczenie? Badania naukowe pokazują zależności

Czy nasza grupa krwi powinna warunkować jakie produkty spożywcze wybieramy na co dzień? Wydana w latach 90. książka Petera D’Adamo zapoczątkowująca trend diety zgodnej z grupą krwi, stała się niezaprzeczalnym bestsellerem - od momentu wydania przetłumaczono ją na ponad 60 języków i sprzedano kilka milionów kopii. Czy za fenomenem książki i promowanej w niej idei kierowania się grupą krwi przy decyzjach związanych z dietą stoją jednak rzetelne dowody naukowe?

Grupa krwi a dieta - badania naukowe

Zgodnie z teorią autora diety, wybierając produkty „dopasowane” do naszej grupy krwi poprawimy swój stan zdrowia – w szczególności zmniejszymy ryzyko chorób przewlekłych, w tym schorzeń układu krążenia i nerek. Czy istnieją dane naukowe, które potwierdzają występowanie z sukcesem promowanej przez Petera D’Adamo zależności grupa krwi a dieta i zdrowie?

Na podstawie badań oceniających skuteczność tego podejścia do żywienia możemy wyciągnąć jeden podstawowy wniosek – chociaż niektóre z elementów diet polecanych przez Petera D’Adamo faktycznie wydają się sprzyjać zachowaniu zdrowia, to korzyści z zastosowania zmian w jadłospisie nie wynikają z ich dopasowania do grupy krwi.

U osób, które przez pół roku przestrzegały zasad diety zgodnej z grupą krwi „A” zaobserwowano obniżenie ciśnienia tętniczego. U badanych stosujących dietę najbardziej zbliżoną do polecanej dla osób z grupą krwi „A”, „B” i „0” przez 6 miesięcy odnotowano efekt w postaci zmniejszenia BMI i obwodu talii. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że skutki przestrzegania poszczególnych rodzajów diety nie zależał od tego, czy stosowała je osoba z grupą krwi, dla której w teorii został on przeznaczony.

Wszystko wskazuje więc na to, że dieta zalecana dla osoby z grupą krwi „A” w kontekście parametrów związanych z ryzykiem chorób żywieniowozależnych wykazuje podobne działanie niezależnie od tego, czy masz grupę krwi „A”, „B”, „AB”, czy „0”. To samo dotyczy pozostałych z opisanych przez autora sposobów żywienia, rzekomo dostosowanych do typu antygenów we krwi.

Stosowanie jakiejkolwiek określonej diety – niezależnie od tego, czy mówimy o diecie zgodnej z grupą krwi, diecie paleo, czy po prostu diecie zgodnej z zasadami zdrowego żywienia, wymusza na nas zwracanie większej uwagi na to, co ląduje na naszym talerzu i sprzyja eliminowaniu produktów ewidentnie niekorzystnych (np. żywności typu fast food). Już ten aspekt często ma wpływ na poprawę jakości dietetycznej codziennego jadłospisu.

Przyjrzyjmy się teraz dokładniej zasadom diety zgodnej z grupą krwi. Pomoże nam to wyjaśnić, dlaczego stosowanie niektórych z jej wariantów faktycznie może sprzyjać zdrowiu (choć wymusza także niepotrzebne eliminowanie całych grup wartościowych produktów).

Grupa krwi a dieta – tabela

Teorię, że wybory żywieniowe powinny być podyktowane typem grupy krwi autor książki uzasadnia informacjami o nawykach naszych przodków, po których odziedziczyliśmy genotyp – warto dodać, że nie zawsze zgodnymi z naukową wiedzą historyczną i medyczną. Zgodnie z nimi:

  • osoby z grupą krwi 0, najstarszą, są potomkami „łowców” i w związku z tym powinny stosować dietę bogatą w białko zwierzęce,
  • osoby z grupą krwi A pochodzą od pierwszych rolników i dlatego przystosowani są najlepiej do diety wegetariańskiej,
  • osoby z grupą krwi B to pod względem genotypu „nomadzi”, których organizm dobrze radzi sobie z wieloma rodzajami produktów, w tym z produktami mlecznymi spożywanymi w dużych ilościach,
  • osoby z grupą krwi AB powinny natomiast zastosować dietę łączącą zasady diety polecanej osobom z grupą krwi A i B.

Bardziej szczegółową charakterystykę zasad diety zgodnej z grupą krwi znajdziesz w poniższej tabeli.

Grupa krwi

Cechy
charakterystyczne diety

Zalecane produkty

Przeciwwskazane produkty

A

Dieta zbliżona do wegetariańskiej

Warzywa, owoce, produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, orzechy
i nasiona

Mięso i produkty mleczne

B

Dieta bardzo zróżnicowana

Warzywa, owoce, produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, mięso, ryby, jaja, produkty mleczne

Orzechy i nasiona

AB

Dieta głównie wegańska, ale mogą w niej znajdować się produkty zalecane osobom
z grupą krwi A i B

Wszystkie produkty rekomendowane osobom z grupą krwi A i B,
ale z naciskiem na te pochodzenia roślinnego

Nie określono typowych dla
grupy krwi przeciwwskazanych rodzajów produktów

0

Dieta „mięsna”

Mięso, umiarkowane ilości warzyw, jaj, orzechów i nasion

Produkty mleczne
i zbożowe

 

Grupa krwi a dieta – przepisy

Analizując wyniki badań naukowych, które oceniały związek między grupą krwi i efektami diety opisanej przez Petera D’Adamo, nie możemy pominąć jednej ważnej kwestii.  Przepisy na potrawy zalecane osobom z każdą grupą krwi, choć niepotrzebnie eliminują wiele wartościowych produktów, opierają się głównie na żywności rekomendowanej zgodnie z powszechnie znanymi zasadami zdrowego żywienia. Dotyczy to po części nawet osób z grupą krwi „0” mających stosować dietę „mięsną” - choć tutaj proporcje w odniesieniu do zaleceń są mocno zaburzone.

Zdrowe produkty, które wszyscy zwolennicy diety zgodnej z grupą krwi powinni wykorzystywać w wybieranych przepisach w opinii Petera D’Adamo to m.in.:

Kolejną, prawdopodobnie jeszcze ważniejszą kwestią mogącą tłumaczyć poprawę niektórych parametrów metabolicznych u badanych stosujących się do opisanych w książce zasad, jest lista produktów, które w opinii autora z diety powinny wykluczyć osoby z każdą z grup krwi. Znajdziemy na niej:

  • przetworzone mięso,
  • hamburgery,
  • wieprzowinę,
  • pizzę,
  • chipsy,
  • gazowane napoje słodzone,
  • lody,
  • mocne alkohole.

Widząc te zalecenia chyba nie powinno nas już dziwić, że dieta zgodna z grupą krwi może przynosić korzyści w kontekście utraty masy ciała i niektórych parametrów metabolicznych.

Wszystko wskazuje na to, że Peterowi D’Adamo udało się opakować część z przekazywanych do znudzenia przez dietetyków zaleceń (jedz więcej warzyw i owoców, nie jedz słodyczy, unikaj mocno przetworzonego i tłustego mięsa, nie spożywaj żywności typu fast food, nie pij słodzonych napojów i mocnego alkoholu) w ciekawszą formę i całość skutecznie sprzedać w postaci idei promowanej jako niezwykłe odkrycie.

To nie pierwszy taki przypadek – i możemy się spodziewać, że nie ostatni. Niestety, autorzy tego rodzaju popularnych teorii często niepotrzebnie zniechęcają przy okazji do spożywania produktów, których uwzględnianie w diecie przynosi udokumentowane korzyści zdrowotne.

Najlepsze, co w kontekście żywienia możemy zrobić dla swojego zdrowia to wybór diety, której pozytywny wpływ ma uzasadnienie i został wielokrotnie dowiedziony naukowo. Dieta zgodna z grupą krwi do tego grona nie należy.

Bibliografia:

  1. Wang J., Garcia-Bailo B., Nielsen D. E. i wsp. (2014) AB0 Genotype, „Blood-Type” Diet and Cardiometabolic Risk Factors, PLoS ONE, 9(1): e84749.
  2. Wang J., Garcia-Bailo B., Nielsen D. E. i wsp. (2018) AB0 Genotype Does Not Modify the Association between the “Blood-Type” Diet ad Biomarkers of Cardiometabolic Disease In Overweight Adults, The Journal of Nutrition, 148: 518-525.
Autor

Znajdź idealnie dopasowaną dietę pudełkową

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.