Kobiety na plaży
12.03.2021 | Odżywianie

Idealna figura na lato czy na lata?

Idealnej dla nas figury nie osiągniemy bez długoterminowego zaangażowania. Zdrowe nawyki tworzone w czasie diety odchudzającej powinny towarzyszyć nam przez resztę życia. Dzięki temu efekty, na które zapracujemy będą widoczne przez lata, a nie tylko przez jeden sezon. Skorzystanie z usług cateringu dietetycznego może ułatwić nam wprowadzenie zmian w żywieniu, szczególnie na początkowym etapie odchudzania.

Idealna figura, czyli jaka? Kanon kobiecego piękna

Zgodnie z sondażami przeprowadzanymi w ostatnich latach, idealną figurę dla kobiety opisuje się jako „klepsydrę”, czyli sylwetkę z wyraźnie zaznaczonym wcięciem w talii, szerszą w ramionach i w biodrach. Za najbardziej atrakcyjną uznaje się figurę szczupłą (ale nie wychudzoną).

Kanon kobiecego piękna często się zmienia, a idealna sylwetka nie dla każdego musi wyglądać tak samo. Dążenie do figury rodem z magazynu modowego jest często skutecznym sposobem na wieczne niezadowolenie z własnego wyglądu.

Osiągnięcie perfekcyjnego rozmiaru i kształtu ciała nie odmieni magicznie naszego życia na lepsze. Jeśli jednak mamy problem z nadwagą lub otyłością, zrealizowanie celu w postaci zrzucenia kilku zbędnych kilogramów pozwoli nam poczuć, że zdrowie i wygląd jest w naszych (dobrych) rękach. Zróbmy to dla siebie, wyznaczając własne standardy figury idealnej.

Dieta cud nie istnieje. Zaangażuj się i chudnij

Skuteczna dieta odchudzająca wymaga od nas takiej dawki zaangażowania, którą będziemy w stanie utrzymywać przez długie lata, a nie jedno lato. Krótkotrwałe diety cud nie kończą się dobrze. Choć w pierwszej fazie często widzimy zachęcające efekty, to stracone kilogramy szybko wracają – a wraz z nimi pojawia się poczucie, że trwała redukcja masy ciała to przedsięwzięcie poza naszym zasięgiem.

Wprowadzając jakąś zmianę w żywieniu zastanów się, czy uważasz za realne, praktyczne i korzystne dla ciebie kontynuowanie jedzenia w ten sposób na stałe. Ani głodówka, ani dieta składająca się w przeważającej części z potraw, za którymi specjalnie nie przepadasz, ani jadłospis wymagający od ciebie poświęcania codziennie kilku godzin na przygotowanie posiłków raczej nie spełni wszystkich tych kryteriów.

Opcją, która może ci pomóc we wprowadzeniu zdrowych zmian w jadłospisie jest catering dietetyczny. Otrzymywanie gotowych, smacznych posiłków o odpowiednio dostosowanej kaloryczności zdecydowanie ułatwia proces odchudzania, bo zmniejsza ilość wysiłku potrzebnego do codziennego gotowania zdrowego jedzenia w określonej ilości. Pomaga też przyzwyczaić się do porcji o odpowiednich rozmiarach oraz do opierania diety na produktach o prozdrowotnych właściwościach.

Idealna sylwetka to połączenie odpowiedniej diety i ćwiczeń

Zmniejszenie ilości spożywanych kilokalorii do poziomu niższego od zapotrzebowania stanowi podstawę odchudzania - niezależnie od tego, czy korzystamy z cateringu dietetycznego lub planu żywieniowego otrzymanego od dietetyka, czy bazujemy na własnej wiedzy i umiejętnościach. Optymalnie w czasie redukcji chcemy jeść tyle żywności, by dostarczyć sobie o 500 kcal mniej niż zużywamy. Ma to nam pozwolić nam na redukcję masy ciała średnio o około 0,5 kg tygodniowo.

Zmniejszenie ilości spożywanych kilokalorii o zalecane 500 w przypadku kobiet o niskiej aktywności fizycznej może spowodować, że jadłospis będzie musiał dostarczać bardzo mało energii, np. 1300-1400 kcal. Całkowite pokrycie zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze przy tak ograniczonej ilości spożywanego pokarmu na dłuższą metę jest sporym wyzwaniem, a stosowanie niedoborowej diety odchudzającej nigdy nie jest dobrą opcją – w końcu chcemy zadbać o swoje zdrowie, a nie je niszczyć.

Jest to jeden z ważnych powodów, dla których aktywność fizyczną uznaje się za nieodłączną część odchudzania. Inny wiąże się z utrzymywaniem (lub zwiększaniem) masy mięśniowej. Utrata masy mięśniowej, która może towarzyszyć redukcji masy ciała powoduje, że zmniejsza się zapotrzebowanie energetyczne, bo w czasie każdego wysiłku, który podejmujemy spalamy mniej kilokalorii. Odpowiednio dobrane ćwiczenia fizyczne zapobiegają traceniu masy mięśniowej w czasie diety odchudzającej.

Efekt jojo: jak się przed nim ustrzec

Efekt jojo jest zmorą wielu osób dążących do idealnej figury. Ostatnie, czego życzylibyśmy sobie po włożeniu czasu i energii w utratę masy ciała, jest powrót zgubionych kilogramów, szczególnie taki z nawiązką.

Jak ustrzec się przed efektem jojo po diecie odchudzającej?

  • nie stosuj głodówek, „detoksów”, monodiet – na dłuższą metę nie przyniesie ci to żadnych korzyści, a redukując drastycznie spożycie kilokalorii zmuszasz organizm do tego, żeby po pierwsze – korzystał z tkanki mięśniowej do zaspokojenia potrzeb metabolicznych, a po drugie – przeszedł w tryb „oszczędzania energii”, przez co później schudnięcie jest jeszcze większym wyzwaniem,
  • zadbaj o wystarczającą podaż białka – uwzględnij produkt bogaty w ten składnik (np. chude mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych, jaja, nabiał) w każdym swoim posiłku; spożycie białka w czasie diety odchudzającej zapobiega utracie masy mięśniowej,
  • wprowadź wybraną formę aktywności fizycznej do swojego codziennego życia – jeśli nie masz jeszcze nawyku częstego podejmowania wysiłku fizycznego, postaw sobie cel, który możesz zdecydowanie określić jako osiągalny, np. ćwiczenia przez 10 minut codziennie przed kolacją; nawet niewielka ilość czasu poświęcanego na aktywność fizyczną – jeśli wykonujemy ją każdego dnia - może przynieść ci duże korzyści w kontekście odchudzania

Bibliografia:

  1. Bleske-Rachek A., Kolb C. M., Stern A. S. i wsp. (2014) Face and body: Independent Predictors of Women’s Attractiveness, Archives of Sexual Behavior, 43: 1355-1365.
  2. Polskie Towarzystwo Dietetyki (2015) Standardy leczenia dietetycznego otyłości prostej u osób dorosłych. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Dietetyki 2015.
Autor

Znajdź idealnie dopasowaną dietę pudełkową

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.