nakrycie stołu na święta bożego narodzenia
29.11.2021 | Lifestyle

Jak nie przytyć w święta?

Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami, a wraz z nimi spotkania przy stole w gronie rodziny i przyjaciół. Z drugiej strony pod koniec grudnia wiele osób narzeka na nadprogramowe kilogramy. Zatem jak nie przytyć w święta, skoro jedzenie to nieodłączny element bożonarodzeniowego świętowania? Sprawdź, co robić, by nie zniweczyć wysiłków włożonych w odchudzanie!

Zaplanuj wcześniej świąteczne menu

Zastanów się, co przygotujesz na święta przynajmniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem. Dzięki temu na spokojnie zrobisz zakupy, unikając długich kolejek w supermarketach i chaotycznego wybierania produktów. Postaraj się też przewidzieć, ile porcji będzie potrzebnych. Nie będziesz wtedy dojadać resztek świątecznych dań przez kolejny tydzień lub dwa, co zdecydowanie nie sprzyja sylwetce. A jeśli przygotowałeś więcej jedzenia, zamroź je lub podziel się z potrzebującymi – na przykład korzystając z lodówek społecznych. 

Jak jeść w święta, żeby nie przytyć? Wypróbuj zasadę 80/20

Pamiętaj, że zdrowa dieta wcale nie musi wiązać się z pasmem wyrzeczeń. Ta zasada sprawdzi się nie tylko w święta, lecz także na co dzień. Układając jadłospis, upewnij się, że w 80 proc. składa się z nieprzetworzonych, pełnowartościowych produktów. Pozostałe 20 proc. obejmuje jedzenie „dla przyjemności”, takie jak popcorn, chipsy, alkohol, czekolada czy ciasteczka. 

 

Masz ochotę na makaron? Uwzględnij go w swoim menu, ale postaw na pełnoziarnistą wersję. Zastanawiasz się, jak zorganizować fit ucztę bożonarodzeniową? Przygotuj kilka pysznych dań wegetariańskich, takich jak makaron z brokułami w sosie kalafiorowo-porowym, zupa borowikowa pod ziemniaczaną pierzynką, kapusta z grochem czy sałatka jarzynowa z pieczonych warzyw korzeniowych. Nie musisz jednak rezygnować ze wszystkich potraw mięsnych. Możesz ugotować gulasz wołowy z kaszą i warzywami, polędwiczki z mozzarellą i szynką parmeńską lub pieczoną rybę po grecku. 

 

Jeśli chcesz schudnąć bez efektu jojo, zachowaj równowagę między zdrowymi produktami a tymi, które zaspokaja Twoje zachcianki. Ustalając realny plan działania, łatwiej wytrwasz na diecie – również w święta!

Zamów catering dietetyczny

Marzysz o tym, aby spokojnie spędzić bożonarodzeniowy czas w gronie najbliższych? Nie chcesz przytyć w święta, ale nie zamierzasz wpaść w wir gotowania dietetycznych potraw? W takim razie zamów catering świąteczny dla całej rodziny. Pyszne dania wprawią w zachwyt Twoich bliskich, a Ty odpoczniesz od gotowania. Możesz zamówić zarówno tradycyjne potrawy (takie jak ryba, pierogi z kapustą i grzybami czy barszcz czerwony), jak i bardziej nietypowe dania, w zależności od preferencji swoich i domowników. Niektóre firmy cateringowe proponują pasztet wegański, pierogi dyniowe ze szpinakiem, zupę grzybową z kluseczkami ziołowymi, krem z buraka, sernik żurawinowy czy fit pierniczki. Być może dzięki temu odkryjesz zupełnie nowe świąteczne smaki? 

Jak uniknąć przejedzenia w Boże Narodzenie?

Jeśli pilnujesz prawidłowej wagi, nie przychodź głodny na wieczerzę wigilijną lub przyjęcie bożonarodzeniowe. Zjedz zdrową, bogatą w białko przekąskę tuż przed wyjściem. Dzięki temu zaspokoisz uczucie głodu i nie będziesz się objadać przy świątecznym stole. Absolutnie nie funduj sobie głodówki, w przeciwnym razie narażasz się na zgagę, wzdęcia i uczucie ciężkości na żołądku.

 

Nie oznacza to wcale, że musisz rezygnować ze spróbowania wszystkich potraw i deseru – po prostu zachowaj umiar. Jeśli idziesz w gości i masz trochę czasu, zapytaj gospodarza, czy możesz przyrządzić dietetyczną potrawę i zabrać ją ze sobą. Zorientuj się, ile porcji powinieneś przygotować, aby wystarczyło dla wszystkich. Możesz również zaplanować kilka dodatkowych porcji, na wypadek, gdyby ktoś poprosił o dokładkę.

 

przekąska na boże narodzenie

Naucz się odmawiać

Boże Narodzenie to doskonała okazja, aby popracować nad asertywnością. Zastanów się, jak grzecznie, ale stanowczo odmówić mamie, cioci, babci czy przyjaciółce, gdy zaproponuje kolejny kawałek pysznego ciasta. Jeśli nie chcesz przybrać na wadze, kontroluj też wielkość porcji. Postaraj się jeść mniej, ale częściej, dzięki czemu zmniejszysz ryzyko przybrania na wadze. 

Nie jedz bezmyślnie!

Jeśli zależy Ci na tym, aby nie przytyć w święta, nie przekraczaj dziennego zapotrzebowania kalorycznego. W przeciwnym razie możesz szybko przybrać na wadze. Unikaj bezmyślnego podjadania przed ekranem komputera, telefonu czy telewizora. Istnieje wtedy duże ryzyko, że sięgniesz po dokładkę lub kaloryczny deser, nawet wtedy, gdy jesteś już najedzony. Zawsze miej pod ręką zdrową przekąskę (np. orzechy), na wypadek gdybyś poczuł głód.

Pamiętaj o piciu wody

Pij przynajmniej 2 litry wody dziennie, aby utrzymać prawidłowe nawodnienie organizmu. W ten sposób unikniesz wzdęć i zatrzymywania wody. Możesz również pić herbatki owoce, ziołowe napary, a w okresie świątecznym kompot z suszonych owoców, czyli tradycyjny susz wigilijny. Jeśli będziesz odwodniony, możesz łatwo pomylić pragnienie z głodem i sięgnąć po kolejne kalorie. 

Jak nie przytyć w święta Bożego Narodzenia? Ruszaj się!

Zastanawiasz się, jak wpleść ćwiczenia w świąteczne porządki i przygotowania? Szukasz porady, jak zaplanować aktywność fizyczną w czasie świąt? Jeśli nie masz zbyt wiele czasu, wypróbuj trening interwałowy o wysokiej intensywności, czyli HIIT. Krótkie serie intensywnych ćwiczeń przeplatane są okresami odpoczynku. W ten sposób nie tylko spalisz tkankę tłuszczową, lecz także wzmocnisz mięśnie, serce i płuca. Jeśli lubisz ćwiczyć w domu, możesz bazować na filmach dostępnych w Internecie lub ułożyć własny program. Nie potrzebujesz profesjonalnego sprzętu, aby wykonać skuteczny trening, który świetnie sprawdzi się przed Wigilią. Dzięki temu zapomnisz choć na chwilę o przedświątecznym rozgardiaszu, a także dodasz sobie energii i utrzymasz prawidłową wagę. 

 

Podczas świątecznego odpoczynku zadbaj o to, by wstać od stołu i wybrać się na długi spacer lub łyżwy. W ten sposób wspaniale się odstresujesz, a świąteczne smakołyki nie będą Cię kusić, kiedy jesteś poza domem. 

 

Przestrzeganie zdrowej, zbilansowanej diety sprawia spore trudności przez większość dni w roku. Jeśli do tego dołożysz przedświąteczne zamieszanie i bożonarodzeniową ucztę, możesz łatwo przybrać kilka dodatkowych kilogramów. Wypróbuj nasze sposoby na utrzymanie odpowiedniej wagi przez święta i wkrocz w nowy rok z motywacją i dobrym samopoczuciem!



Źródła:

https://www.womenshealthmag.com/uk/food/weight-loss/g30071633/how-to-stop-stressing-about-weight-gain/?slide=2

https://www.vipdiabetes.com.au/8-tips-to-celebrate-christmas-and-new-year-without-weight-gain-or-high-blood-glucose-levels/

https://28bysamwood.com/blog/weight-loss/avoid-weight-gain-over-christmas/

https://www.webmd.com/diet/obesity/features/dont-gain-weight-during-the-holidays#1

 

Autor
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.