dietetyczne jedzenie
13.01.2022 | Odżywianie, Zdrowie

Jak przejść na dietę i w niej wytrwać?

Chociaż wiele osób z nowym rokiem próbuje wprowadzić zmiany w sposobie odżywiania, nie wszystkim się to udaje. Z przeprowadzonych badań wynika, że 1/4 osób robiących postanowienia noworoczne rezygnuje z nich zaledwie po upływie 2 tygodni. Zastanawiasz się, jak zacząć dietę i utrzymać swoją motywację? Skorzystaj z naszych wskazówek!

Nie czekaj na odpowiedni moment

Jak zacząć dietę? Przede wszystkim nie czekaj do jutra, poniedziałku, czy następnego miesiąca. Wprowadź zdrowe zmiany już dziś i ciesz się doskonałym samopoczuciem i zdrowiem. Pamiętaj, aby wdrażać je stopniowo i notować swoje osiągnięcia.

Wyznacz cel diety

Jak przejść na dietę i utrzymać motywację? Określ sobie konkretny cel, do którego będziesz konsekwentnie dążyć. Upewnij się, że jest mierzalny, realny i osadzony w czasie. Nie zakładaj, że schudniesz 15 kg w ciągu miesiąca lub zrezygnujesz ze wszystkich niezdrowych przekąsek.

 

Starasz się zrzucić zbędne kilogramy? Walczysz z chorobą, a może po prostu zamierzasz zdrowiej się odżywiać? Jeśli chcesz wytrwać na diecie, zastosuj technikę małych kroków i nagradzaj się za osiągnięcie kamieni milowych. 

Wystrzegaj się diety cud!

Szukasz porady, jak wytrwać w diecie? Marzysz o tym, aby pozbyć się nadprogramowych kilogramów bez efektu jojo? Nie ograniczaj drastycznie liczby kalorii, nawet jeśli zależy Ci na szybkich efektach. W przeciwnym razie zaburzysz równowagę energetyczną, a w konsekwencji staniesz się głodny, zmęczony i rozdrażniony. Dodatkowo możesz mieć problem z utrzymaniem radykalnej diety dłużej niż kilka dni. 

Zamień złe nawyki na dobre

Zerwanie z nałogiem i złymi przyzwyczajeniami może być trudne, dlatego warto zastąpić je nowymi nawykami. Pod wpływem stresu sięgasz po batonika, lody lub czekoladę? Niezdrowe przekąski zamień na owoce, warzywa lub garść orzechów. Zwróć też uwagę na to, jakimi ludźmi się otaczasz. Jeśli Twoi bliscy prowadzą niezdrowy tryb życia, poszukaj kogoś, kto Cię wesprze. Spróbuj pokonać codzienną rutynę, dzięki czemu łatwiej unikniesz pokusy.

 

Nie traktuj diety jako pasma wyrzeczeń, w przeciwnym razie będzie kojarzyć Ci się tylko z żalem, frustracją i nieustannym burczeniem w brzuchu. Aby uniknąć zniechęcenia, wprowadzaj jedną zmianę na raz. Kiedy już się do niej przyzwyczaisz, możesz wdrażać kolejne.

Rób świadome zakupy

Zanim wrzucisz produkt do koszyka, zastanów się, czy rzeczywiście go potrzebujesz. Jeśli tak, zapoznaj się dokładnie z etykietą. Sprawdź datę przydatności do spożycia. W przeciwnym razie możesz kupić produkty, które szybko się przeterminują i wylądują w koszu. Przestudiuj też uważnie ich skład. Unikaj tych produktów, w których znajduje się duża ilość dodatków, cukru i niezdrowych tłuszczów

 

Aby uniknąć zakupów pod wpływem impulsu, przygotuj wcześniej listę potrzebnych produktów. W ten sposób nie tylko sporo zaoszczędzisz, lecz także unikniesz wyrzutów sumienia. Postaraj się również nie marnować resztek. Zastanawiasz się, jak wykorzystać obierki z marchewki, selera czy ziemniaków? Możesz z nich przygotować bulion warzywny lub przerobić na zdrowe i chrupiące chipsy. 

banany w sklepie spożywczym

Zaplanuj swoje posiłki

Chociaż układanie jadłospisu zajmuje trochę czasu, wysiłek na pewno się opłaci. W ten sposób nie tylko wzmocnisz swoją motywację, lecz także łatwiej stworzysz szczegółową listę zakupów. Planując posiłki, weź pod uwagę osobiste sympatie i antypatie żywieniowe. Kiedy już zdecydujesz, co będziesz jeść, pozbądź się produktów, które mogą Cię kusić. 

 

Marzysz o smukłej sylwetce? Zastanawiasz się, jak poprawić stan zdrowia i samopoczucie? Skoncentruj się na dodawaniu zdrowej żywności do swojej diety, a nie tylko wyeliminowaniu kalorycznych produktów. Wzbogać swój jadłospis o owoce, warzywa, wysokiej jakości oleje roślinne, orzechy i pełnoziarniste produkty zbożowe. 

 

Jeśli nie masz czasu ani ochoty na ustalanie menu, robienie zakupów spożywczych i gotowanie, spróbuj diety pudełkowej. Decydując się na takie rozwiązanie, masz pewność, że codziennie otrzymasz pyszne, zdrowe i pożywne posiłki pod wskazany adres. Poszczególne potrawy zostaną przygotowane przez doświadczonego szefa kuchni pod czujnym okiem dietetyka. Otrzymując gotowe dania łatwiej będzie Ci wytrwać w założeniach diety, a komponowaniem posiłków zajmą się eksperci. 

Skorzystaj z pomocy specjalisty

Niezależnie od tego, czy chcesz zmienić nawyki żywieniowe, pozbyć się nadwagi czy dopasować jadłospis do swojego stanu zdrowia, przed rozpoczęciem diety skonsultuj się z dietetykiem. Szukasz podpowiedzi, jak przygotować się do pierwszej wizyty? Przynieś ze sobą skrupulatnie wypełniony dzienniczek żywieniowy. Pamiętaj, aby uwzględnić w nim poszczególne posiłki i przekąski. Podaj wszystkie składniki, wielkość porcji, sposób przygotowywania i ewentualne dolegliwości, które pojawiają się po jedzeniu. 

 

Zanotuj też wszystkie spożywane napoje. W ten sposób specjalista łatwiej wychwyci błędy żywieniowe i pomoże Ci zacząć dietę. Jeśli zauważy, że notorycznie sięgasz po słodkie lub słone przekąski, może zaproponować smaczne i zdrowe zamienniki

Jak wytrwać w diecie?

Jeśli wyznaczysz sobie cel, zastanów się, co może utrudnić jego realizację. Pomyśl, jakie przeszkody możesz napotkać na swojej drodze i ustal strategię działania. Dzięki temu łatwiej poradzisz sobie z różnymi wyzwaniami, kiedy się pojawią. 

Jak poradzić sobie z kryzysem?

Jeżeli masz ochotę się poddać, nie marnuj czasu ani energii na myśleniu, że Ci się nie uda. Pamiętaj, że spadek motywacji jest całkowicie normalny. Zastanawiasz się, co zrobić, gdy masz gorszy dzień? Przede wszystkim nie skupiaj się na gorszym samopoczuciu, ale poszukaj wyjścia z sytuacji. Odpowiedz sobie na kilka pytań. Jak się czułeś, zanim przeszedłeś na zdrową dietę? Jak wygląda sytuacja, w której obecnie się znajdujesz? Jaki jest Twój cel i co musisz zrobić, aby go osiągnąć? Zamiast szukać miliona powodów, dla których powinieneś odpuścić, pozbądź się negatywnych emocji robiąc to, co Cię relaksuje i sprawia przyjemność.

 

Nie bój się prosić o wsparcie! Porozmawiaj z przyjaciółmi lub członkami rodziny. Zaproponuj wspólny trening lub przygotowanie zdrowego posiłku. Pamiętaj też, aby nagradzać siebie za każdy sukces (ale nie cukierkami ;)). W ten sposób utrzymasz motywację na wysokim poziomie i będziesz uparcie dążył do swojego celu.

 

 

Źródła:

https://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magazine/nutrition/weight/quick-fixes

https://www.uofmhealth.org/health-library/zx3211

https://circles.com/sweden/blog/2020/04/16/tips-tricks-maintaining-healthy-eating-habits/

https://www.webmd.com/diet/obesity/features/6-steps-to-changing-bad-eating-habits#3

https://www.mysouthernhealth.com/eat-healthy/

https://foodprint.org/blog/sustainable-grocery-shopping/

Autor

Znajdź idealnie dopasowaną dietę pudełkową

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.