lista postanowień noworocznych na kartce
27.12.2021 | Lifestyle

Jakie mogą być postanowienia noworoczne dotyczące zdrowia i sylwetki?

Wiele osób traktuje nowy rok jako szansę na nowy początek, w związku z tym wyznacza sobie cele zdrowotne, takie jak utrata wagi, rozpoczęcie regularnych treningów, rzucenie palenia czy zmiana nawyków żywieniowych. Niestety, postanowienia noworoczne są często zbyt restrykcyjne, dlatego łamiemy je już po kilku tygodniach. Sprawdź, jak wyznaczyć sobie realistyczny cel i go osiągnąć!

Jak napisać postanowienia noworoczne?

Wymyśl cel, który jest jasny, osiągalny i mierzalny, dzięki czemu możesz łatwo śledzić postępy i utrzymać motywację. Zastanów się, dlaczego chcesz dotrzymać postanowień noworocznych. Podczas gdy jedna osoba chce schudnąć, aby cieszyć się zgrabną sylwetką, druga może chcieć zrzucić zbędne kilogramy, żeby zmniejszyć ryzyko rozwoju chorób przewlekłych. Niezależnie od tego, jakie są Twoje powody, określenie ich pomoże Ci zrealizować postawione cele. 

 

Swoje noworoczne postanowienia zapisz na kartce i trzymaj w widocznym miejscu. Przelanie myśli na papier i wracanie do nich (częściej niż raz w roku!) będzie Cię stale motywować. Postaraj się wybrać maksymalnie 5 jasno określonych celów – w tym przypadku więcej wcale nie znaczy lepiej. Mniejsza liczba postanowień pomoże Ci się skupić na tym, co ważne, bez produkowania listy kilkudziesięciu życzeń, o których zapomnisz w drugim tygodniu stycznia. 

 

Zamiast myśleć, z czego musisz zrezygnować, aby zrealizować swoje postanowienia noworoczne, skup się na pozytywach. Żałujesz, że nie możesz zjeść po obiedzie kawałka ulubionego ciasta? Przypomnij sobie, jak czujesz się pełen energii, gdy się nie przejadasz. Możesz też prowadzić dziennik żywieniowy, aby znaleźć motywację do wytrwania w swoich postanowieniach.

Jakie mogą być postanowienia noworoczne? 5 pomysłów

Chcesz żyć zdrowiej i zadbać o swój wygląd, ale nie masz pomysłu na postanowienia noworoczne, które mógłbyś zapisać na swojej liście? Poniżej znajdziesz przykłady zdrowych celów noworocznych, które możesz wykorzystać!

Zadbam o lepszy sen

Brak odpowiedniej ilości snu prowadzi do szybkiego przyrostu masy ciała, depresji, cukrzycy, astmy, zaburzeń hormonalnych i przewlekłych chorób układu krążenia. Aby uniknąć poważnych problemów zdrowotnych, powinieneś spać 7-8 godzin dziennie. Jeśli jednak do tej pory nie zapewniałeś sobie wystarczającej dawki snu, włączenie dodatkowej godziny lub dwóch do tego cyklu może przysporzyć Ci niemałych trudności. Staraj się położyć 15 minut wcześniej niż zwykle. Kiedy przyzwyczaisz się do tego kwadransa, dodaj kolejny, aż zaczniesz faktycznie przesypiać 7-8 godzin dziennie. 

 

Żeby łatwiej wypracować dobre nawyki, rób notatki. Możesz ściągnąć aplikację na telefon lub założyć specjalny zeszyt, w którym będziesz dokumentować swoje poczynania. Zapisuj w nim czas przeznaczony na nocny odpoczynek, a także to, jak się czujesz. 

Będę ćwiczyć uważne jedzenie

W styczniu jesteśmy bombardowani informacjami o najnowszych trendach żywieniowych i suplementach na odchudzanie. Zamiast jednak ulegać modzie, postaraj się zmienić swoje podejście do jedzenia. Skoncentruj się na posiłku i spożywaj go wolniej, dzięki czemu unikniesz przejedzenia i niestrawności. Nie jedz przed komputerem i telewizorem, aby nic Cię nie rozpraszało. Żuj powoli każdy kęs, skupiając się na jedzeniu i potrzebach swojego ciała. 

 

Pamiętaj, że modne diety zazwyczaj przynoszą imponujące, ale krótkotrwałe rezultaty. Jeśli chcesz cieszyć się szczupłą sylwetką i świetnym samopoczuciem, wypracuj zdrowe nawyki żywieniowe. Spróbuj jeść częściej, ale mniej, aby pobudzić metabolizm. Wzbogać swoją dietę o różnorodne warzywa, owoce, orzechy i nasiona, dzięki czemu dostarczysz odpowiednią dawkę witamin i minerałów.

faszerowane awokado

Ograniczę przetworzoną żywność

Badania pokazują, że przetworzona żywność zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, otyłości i chorób serca. Dodatkowo przyczynia się do stanów zapalnych, niedoborów żywieniowych i zaburzeń łaknienia. Nic więc dziwnego, że wśród popularnych noworocznych postanowień często znajdziemy „zdrowe i świadome odżywianie”. 

 

Nie musisz jednak z dnia na dzień zmieniać swoich przyzwyczajeń, w przeciwnym razie łatwo się zniechęcisz. Zamiast rezygnować ze wszystkich ulubionych posiłków na raz, na początek wprowadź jedną lub dwie zmiany. Jeśli regularnie jesz jajecznicę na śniadanie, smaż ją na minimalnej ilości tłuszczu. Dodaj do niej trochę pomidorów, garść szpinaku i kilka listków świeżej sałaty. Jeśli nie jesteś przyzwyczajony do jedzenia pięciu porcji warzyw i owoców dziennie, spokojnie zacznij od jednej. Możesz przygotować smoothie, deser owocowy, zupę krem, sos warzywny do makaronu czy surówkę do obiadu. Zamień batonika lub ciastko na pyszne talarki z marchewki ze szczypiorkiem lub natką pietruszki i czosnkiem. Ponadto pij 2 litry wody dziennie w ten sposób nie tylko nawodnisz organizm, lecz także powstrzymasz się od słodkich napojów gazowanych.

Zacznę się więcej ruszać

Wiele osób zakłada, że od nowego roku będzie chodzić kilka razy w tygodniu na siłownię, basen lub zajęcia fitness. Aktywność fizyczną ograniczają jednak do samych treningów. Jeśli na swojej liście postanowień noworocznych uwzględniłeś regularne wizyty na siłowni, zastanów się też, jak włączysz więcej ruchu w ciągu dnia. 

 

Zamiast jeździć windą, wybierz schody. Jeździsz do pracy komunikacją miejską? W takim razie wysiądź jeden-dwa przystanki wcześniej, a pozostałą część drogi pokonaj pieszo. A może na trasie znajduje się wygodna ścieżka rowerowa, dzięki której unikniesz korków i z rana pobudzisz się do działania? Jeśli cały dzień spędzasz przy biurku, pamiętaj, żeby przynajmniej co godzinę wstać i przespacerować się lub wykonać kilka ćwiczeń rozciągających. Nie myśl tylko o tym, jak ruch wpływa na Twoją wagę, ale zwróć uwagę na korzyści dla samopoczucia, zdrowia i mobilności!

Zmniejszę ilość spożywanego alkoholu

Choć niewielka ilość alkoholu może w niektórych przypadkach złagodzić stan zapalny i przyspieszyć oczyszczanie organizmu z toksyn, jego nadmiar zwiększa ryzyko depresji, problemów z pamięcią, a nawet drgawek. Co więcej, długotrwałe picie alkoholu w dużych ilościach przyczynia się do nadciśnienia, udaru mózgu, chorób serca i wątroby, a także raka gardła, jamy ustnej, piersi i wątroby.

 

Ustal sobie rozsądny cel, na przykład sięgaj po niego tylko w weekendy lub specjalne okazje. Szukasz pysznych i zdrowych zamienników alkoholu? Przygotuj kombuchę, domowy napój izotoniczny, sok warzywny czy mrożoną herbatę. W pubach i restauracjach znajdziesz coraz więcej drinków bezalkoholowych, które wyglądają i smakują równie atrakcyjnie, co te z procentami. A jeśli pijesz, gdy czujesz się zdenerwowany, poszukaj innych sposobów, które pomogą Ci się odstresować. Możesz wybrać się na spacer, posłuchać relaksującej muzyki, poćwiczyć jogę lub wziąć gorącą kąpiel. 

 

planer roczny do zapisywania noworocznych postanowień

 

Pamiętaj, że zbyt radykalne postanowienia noworoczne zazwyczaj kończą się niepowodzeniem i wyrzutami sumienia. Zamiast postanawiać, że „schudniesz 20 kg w tydzień” pomyśl, jakimi działaniami możesz zrzucić zbędne kilogramy zdrowo i długoterminowo niech to właśnie one będą Twoimi noworocznymi postanowieniami. Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia i najczęściej sięgasz po gotowe posiłki, nie zakładaj, że od stycznia zaczniesz codziennie biegać i przejdziesz na dietę wegetariańską. Wprowadzaj małe i realne zmiany, które pozwolą Ci osiągnąć swój cel.



Źródła:

https://blog.mercy.com/tips-for-keeping-new-years-resolutions/

https://parade.com/969195/megangrant/new-years-resolutions-ideas/

https://www.mana.md/is-it-healthy-to-make-new-years-resolutions/

https://www.healthline.com/nutrition/realistic-new-years-resolutions#16.-Cut-back-on-alcohol

https://gwrymca.org/blog/healthy-new-years-resolutions

https://www.health.com/mind-body/top-10-healthiest-new-years-resolutions

Autor
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.