Majówkowy grill - kiełbaski z grilla
30.04.2020 | Odżywianie, Lifestyle

Majówkowy grill w wersji fit

Majówkowy grill

Majówka zbliża się wielkimi krokami, co oznacza, że pewnie część z nas pomyśli o zorganizowaniu grilla. Wraz z początkiem sezonu grillowego zaczynamy zastanawiać się czy potrawy z grilla nie zaprzepaszczą marzeń o szczupłej sylwetce. Do tego, nie bez powodu pojawiają się pytania o to czy są wskazane jeśli chcemy utrzymać dobry stan zdrowia.

Kiełbasa, kaszanka i karkówka – czy to dobry wybór?

Zacznijmy od przyjrzenia się krytycznym okiem produktom, które mogą pojawić się na naszych talerzach podczas majówkowego grilla. Zazwyczaj grill kojarzy nam się z daniami mięsnymi: karkówką, kiełbasą czy kaszanką. Są to produkty, które z pewnością zwiększają ilość tłuszczu w naszej diecie, co nie ułatwi utrzymania szczupłej sylwetki. Sprawdźmy ile tłuszczu mają w sobie typowe dania z grilla.

  • Kiełbasa grillowa (1 sztuka – 75 g): 14.1 g
  • Kiełbasa śląska (1 sztuka – 100 g): 13.4 g
  • Kaszanka (1 sztuka - 150 g): 18,9 g
  • Karkówka (1 porcja - 60 g): 19,8 g 

Ważna jest nie tylko ilość, ale i jakość tłuszczu. Dlatego musimy wziąć pod uwagę, że grillowane potrawy mięsne są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych. Niestety, ich nadmierny udział w diecie może przyczynić się do zwiększenia poziomu cholesterolu we krwi i przyspieszać rozwój zmian miażdżycowych w tętnicach. Nasycone kwasy tłuszczowe zwiększają również ryzyko rozwoju chorób nowotworowych (m.in. okrężnicy, prostaty, piersi).

Przyprawy, ketchup i inne dodatki do dań z grilla

Serwując dania z grilla często nie zwracamy uwagi na dodatki. Okazuje się jednak, że ważne jest nie tylko jaki rodzaj mięsa, ryby czy warzyw wybierzemy na grilla. Bardzo istotne są również dodatki. Przyjrzyjmy się poszczególnym z nich.

Przyprawy – majówkowy grill to świetna okazja, aby wypuścić do sprzedaży różne mieszanki przypraw typu „pikantny grill”, „karkówka z grilla”, „przyprawa do kiełbasy z grilla” itp. Niestety, choć tego typu mieszanki są bardzo wygodne w użyciu to dostarczają sporych ilości sodu. Dlatego powinny uważać na nie osoby, które cierpią na nadciśnienie tętnicze czy obrzęki. Alternatywą dla tego typu produktów może być, np. pieprz, oregano, tymianek, zioła prowansalskie, pikantna czy słodka papryka w proszku, bazylia. Jeśli mamy chwilę czasu, możemy przygotować samodzielnie mieszankę przypraw do grilla.

Ketchup – można powiedzieć o nim, że jest jednym z najmniej znanych źródeł cukru. O ile wiemy, że cukier znajduje się w czekoladzie czy batonach to ketchup nie zawsze kojarzy nam się z jego obecnością. Dlatego warto uważać z jego ilością ketchupu dodawanego do potraw z grilla. Jeśli używamy go z umiarem i okazjonalnie to nie powinno być problemu. Warto jednak zastanowić się czy nie lepszym rozwiązaniem będzie przygotowanie domowego sosu pomidorowego lub jogurtowego.

Gotowe sosy – podobnie jak mieszkanki przypraw do grilla czy ketchup, są wygodnym rozwiązaniem. Niestety większość z nich charakteryzuje się niską wartością odżywczą. Dostarczają sporej ilości kcal przy śladowej zawartości cennych składników. Przykładowo łyżeczka sosu tatarskiego to 40 kcal, hamburgerowego – 45 kcal, tysiąca wysp – 32 kcal, czosnkowego – 23 kcal. Tak jak w przypadku ketchupu, warto zastanowić się czy nie lepiej postawić na zdrowszy, domowy sos przygotowany, np. na bazie jogurtu lub oliwy z oliwek.

Majówkowy grill – zdrowsze alternatywy

Majówkowy grill nie zawsze musi oznaczać spożywania potraw z grilla, które obfitują w tłuszcz, cukry proste i sód. Bez problemu możemy znaleźć dla nich zdrowsze alternatywy i korzystać w pełni z sezonu grillowego.

Mięsa, ryby i owoce morza

Jeśli myślicie, że zdrowszą alternatywą dla karkówki jest wyłącznie sałatka to jesteście w błędzie. Dla osób, które przepadają za potrawami z mięsa, ryb czy owoców morza również znajdą się zdrowe i pyszne propozycje. Poniżej kilka przykładów.

  • Grillowana pierś z kurczaka lub indyka
  • Szaszłyki drobiowe (warto dodać do nich dużo warzyw, np. paprykę, cebulę, cukinię)
  • Grillowana ryba (np. pstrąg, łosoś)
  • Krewetki z grilla (do ich przyrządzenia można wykorzystać bardzo wartościowe dodatki, m.in. sok z cytryny, oliwę, czosnek, posiekaną natkę pietruszki)

Zdrowe dania w wersji bezmięsnej

Coraz więcej osób ogranicza lub eliminuje mięso z diety. Dlatego majówkowy grill może być coraz częściej serwowany w wersji wegetariańskiej. Nie jest prawdą, że wegetarianie nie mogą cieszyć się z sezonu grillowego. Istnieje szereg produktów bezmięsnych, które możemy zaserwować na grillu. Poniżej kilka inspiracji.

  • Grillowane warzywa podane z ulubionym sosem i ziołami (np. cukinia, bakłażan, papryka)
  • Bataty z grilla z dodatkiem rozmarynu
  • Szaszłyki warzywne
  • Faszerowane pieczarki
  • Marynowane tofu 

Nieodłącznym elementem majówkowego grilla powinny być sałatki. Będą one świetnym rozwiązaniem nie tylko dla wegetarian. Osoby jedzące dania mięsne z grilla powinny również pamiętać o tym, że dodatek warzyw jest wskazany. Są one źródłem błonnika pokarmowego, który usprawni funkcjonowanie naszego układu pokarmowego. Dzięki temu, że daje uczucie sytości jest większa szansa, że nie będziemy przejadać się podczas grilla. Pamiętajmy, że majówkowy grill nie musi być niezdrowy o ile zadbamy o odpowiednią ilość i jakość potraw z grilla.

Autor
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.