płatki zbożowe w miarce i truskawki
18.08.2020 | Odżywianie

Płatki zbożowe w diecie bezglutenowej

Płatki zbożowe mogą stanowić cenny element naszej diety. Zależy to jednak od tego, które z nich trafią na nasz talerz oraz z jakimi dodatkami będą podane. Na jakie płatki zbożowe warto zwrócić uwagę stosując dietę bezglutenową? Co warto do nich dodać, aby przygotowany z nich posiłek dostarczał jeszcze więcej cennych składników?

 

 

Płatki jaglane, czyli produkt o korzystnym wpływie na zdrowie i wygląd zewnętrzny

 

Wszystkie panie z pewnością ucieszy informacja, że płatki jaglane mają pozytywny wpływ zarówno na nasze zdrowie, jak i wygląd zewnętrzny. Zawarty w nich kwas krzemowy może poprawić kondycję skóry, a także włosów i paznokci. Płatki jaglane to także źródło witamin z grupy B oraz witaminy E. Znajdziemy w nich również składniki mineralne, m.in. wapń, magnez, cynk i żelazo. Ponadto stanowią one źródło lecytyny, dzięki czemu dobrze wpływają na funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego. Płatki jaglane można ugotować na mleku i wodzie przygotowując danie będące alternatywą dla popularnej owsianki. Na tym jednak nie kończą się możliwości ich wykorzystania w kuchni. Płatki jaglane mogą być stosowane również jako panierka, a także dodatek do sałatek czy koktajlów.

 

Wartość odżywcza płatków jaglanych (podana na 100 g produktu)

 

  • Energia: 391 kcal
  • Białko: 8.1 g
  • Tłuszcze: 3.2 g 
  • Węglowodany: 80.5 g
  • Błonnik pokarmowy: 3.8 g

 

 

Płatki ryżowe – polecane przy dolegliwościach ze strony układu pokarmowego

 

Płatki ryżowe są produktem łatwostrawnym dlatego polecane są przy dolegliwościach ze strony układu pokarmowego. Przede wszystkim stanowią źródło węglowodanów. Zawartość tłuszczów oraz błonnika pokarmowego jest w nich niewielka. Nie oznacza to jednak, że są produktem pozbawionym cennych składników. Na uwagę zasługuje fakt, że mogą wzbogacić nasz jadłospis w żelazo, magnez, cynk, witaminy z grupy B oraz witaminę C. 

 

Wartość odżywcza płatków ryżowych błyskawicznych (podana na 100 g produktu)

 

  • Energia: 365 kcal
  • Białko: 7.1 g
  • Tłuszcze: 0.7 g 
  • Węglowodany: 78.7 g
  • Błonnik pokarmowy: 1.3 g

 

 

Płatki gryczane – bezglutenowe źródło białka

 

Jeśli chcemy, aby płatki zbożowe wzbogaciły nasz posiłek w białko, warto postawić na płatki gryczane. Są one nie tylko źródłem białka, ale i błonnika pokarmowego, który pomaga utrzymać prawidłową masę ciała. Płatki gryczane są również bogatym źródłem witamin i składników mineralnych. Dostarczają, m.in. witamin z grupy B, witaminy E, żelaza, magnezu oraz wapnia. Płatki gryczane możemy ugotować na wodzie lub mleku, jak również przygotować z nich bazę do wegetariańskich kotlecików lub domową mieszankę muesli.

 

Wartość odżywcza płatków gryczanych (podana na 100 g produktu)

 

  • Energia: 365 kcal
  • Białko: 11.6 g
  • Tłuszcze: 3 g 
  • Węglowodany: 68.5 g
  • Błonnik pokarmowy: 8.7 g

 

 

Płatki amarantusowe - dobre źródło białka i błonnika pokarmowego

 

Płatki amarantusowe są nieco mniej znanymi płatkami bezglutenowymi, choć w ostatnim czasie zyskują na popularności. Doceniane są przede wszystkim za dużą zawartość białka, obecność nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika pokarmowego, a także witamin i składników mineralnych. Płatki amarantusowe mogą wzbogacić dietę bezglutenową w tak cenne składniki, jak wapń, potas, żelazo, magnez, cynk czy witaminy z grupy B.

 

Wartość odżywcza płatków amarantusowych (podana na 100 g produktu)

 

  • Energia: 364 kcal
  • Białko: 16.2 g
  • Tłuszcze: 7.2 g 
  • Węglowodany: 51.7 g
  • Błonnik pokarmowy: 13.6 g

 

 

Z czym warto łączyć bezglutenowe płatki zbożowe?

 

Bezglutenowe płatki zbożowe możemy ugotować na wodzie lub mleku (może być to mleko roślinne), a następnie dodać do nich różne dodatki. Cennym uzupełnieniem posiłku będą świeże owoce, orzechy, nasiona chia czy otręby. Bezglutenowe płatki zbożowe mogą być przez nas wykorzystane również do przygotowania panierek bez glutenu. Możemy je również dodać do jogurtu, koktajlu lub sałatki.

 

Przykłady posiłków z wykorzystaniem bezglutenowych płatków zbożowych

 

  • Bezglutenowe placuszki, które dobrze sprawdzą się jako drugie śniadanie lub podwieczorek 

Możemy przygotować je, np. z dodatkiem banana przez co zyskają lekko słodki smak bez dodatku cukru.

  • Budyń na bazie płatków jaglanych

Jest to danie łatwe w przygotowaniu, a zarazem bardzo zdrowe. Szczególnie, gdy dodamy do płatków jaglanych produkty, takie jak owoce, orzechy, nasiona chia. Budyń przygotowuje się bardzo szybko. Najpierw należy ugotować płatki jaglane, np. na mleku roślinnym. Następnie całość zmiksować i podać z ulubionymi dodatkami.

 

  • Koktajle z dodatkiem bezglutenowych płatków śniadaniowych

Bezglutenowe płatki mogą być również cennym uzupełnieniem dla koktajli na bazie owoców. 

 

 

Autor
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.