łyżki z przyprawami słodka papryka pieprz bazylia goździki zioła prowansalskie kumin
08.09.2020 | Odżywianie, Zdrowie

Przyprawy przydatne w diecie wege

 

Coraz więcej osób przekonuje się do diety wege. Jeszcze do niedawna kojarzona była z monotonną i mało smaczną dietą. Niektórzy zastanawiali się nawet, jak dania pozbawione mięsa mogą mieć jakikolwiek smak. Jednak dzięki rosnącej popularności dań w wersji wege, część z nas przekonała się, że mogą być one bardzo aromatyczne i smaczne! Ogromną rolę w ich przygotowywaniu odgrywają odpowiednio dobrane przyprawy.

 

 

Papryka słodka wędzona, czyli jak nadać potrawom lekko wędzonego posmaku

 

Jedną z najpopularniejszych przypraw w diecie wege jest papryka słodka wędzona. Jest to hiszpańska przyprawa, która powstaje poprzez suszenie papryki nad ogniem z drewna dębowego. Po procesie suszenia, który trwa zazwyczaj kilka tygodni, papryka mielona jest w kamiennych młynach. Skutkiem tego jest przyjemnie dymowy smaku i aromat tej przyprawy. Osoby na diecie wege chętnie sięgają po tego typu przyprawę, ponieważ nadaje daniom paprykowy i lekko wędzony posmak. Nie bez znaczenia pozostaje również jej wartość odżywcza. Papryka jest źródłem polifenoli, witaminy C, a także beta-karotenu. Można wykorzystać ją do przygotowania wielu wege dań, m.in. bezmięsnej „fasolki po bretońsku”, zapiekanek, zup, sałatek czy warzyw z grilla.

 

 

Kumin – wyrazista przyprawa z krajów arabskich

 

Kolejną przyprawą, która cieszy się dużą popularnością w diecie wege jest kumin (inaczej kmin rzymski lub czarny kminek). Są to nasionka rośliny baldaszkowatej, które osiągają rozmiary rzędu 3-6 mm. Kumin pochodzi z Egiptu, choć obecnie uprawiany jest w wielu krajach o cieplejszym klimacie. Bardzo dużą popularnością cieszy się w Maroku. Wybierając się do tego kraju, z pewnością będziemy mieli okazję spróbować dań z jego dodatkiem. Nie oznacza to jednak, że spotkamy go wyłącznie w daniach charakterystycznych dla tak odległych miejsc. Kumin wykorzystywany jest również w kuchniach europejskich, m.in. holenderskiej i niemieckiej (do produkcji sera) czy portugalskiej. Coraz większą popularność zyskuje również w naszym kraju. Warto używać go jeśli chcemy nadać naszym wege daniom wyrazisty smak. Kumin sprawdzi się, m.in. w daniach na bazie nasion roślin strączkowych, bakłażana oraz ryżu. Jego zaletą jest nie tylko to, że nadaje potrawom wyrazistego smaku. Oprócz tego posiada właściwości lekko moczopędne oraz przeciwskurczowe. Poleca się go, m.in. w przypadku wystąpienia biegunek i wzdęć.

 

 

Czarna sól zamiast jajek

 

Osoby, które wykluczają z diety wszystkie produkty zwierzęce, ale chcą nadać daniom smak jajek mogą sięgnąć po czarną sól (Kala Namak). Wydobywana jest ona na Cyprze, a także w Indiach, Bangladeszu i Pakistanie. Jednak głównym miejscem jej produkcji, w którym czarna sól wydobywana jest od wielu lat jest hawajska wyspa – Molokai. Jej mieszkańcy w celu uzyskania Kala Namak filtrują wodę, przelewają ją do mis wykonanych ze skały wulkanicznej, a następnie poddają działaniu promieni słonecznych. Choć czarna sól nie jest jeszcze zbyt popularna w naszym kraju to warto zwrócić uwagę na jej cenne właściwości. Zaleca się, aby czarną sól stosowały osoby cierpiące na wzdęcia i zgagę. Ze względu na większą zawartość cennych składników mineralnych, polecana jest jako zamiennik tradycyjnej białej soli. Trzeba jednak najpierw przekonać się do jej smaku, ponieważ jest dość charakterystyczny. Prawdopodobnie przypadnie do gustu osobom, które szukają zamiennika jajek. Czarna sól nadaje wege daniom lekko jajeczny posmak. Dlatego znajduje zastosowanie, m.in. w tofucznicy, czyli wegańskim odpowiedniku jajecznicy. Ponadto dodaje się ją do wegańskiego majonezu, warzyw z grilla, a nawet ciast. 

 

 

Czosnek, czyli naturalny antybiotyk w daniach wege

 

Czosnek jest powszechnie znany i stosowany od wielu lat dlatego z pewnością znają go również osoby, które nie są na diecie wege. Nazywany jest wręcz naturalnym antybiotykiem, ponieważ posiada właściwości antybakteryjne i wzmacnia naszą odporność. Zawarte w nim składniki sprawiają, że może pomóc nam w walce z bakteriami, które wywołują infekcje dróg oddechowych, a także moczowych. Czosnek jest również niezastąpiony w przypadku przeziębienia, ponieważ posiada właściwości przeciwzapalne, napotne oraz pomaga w walce z gorączką. Jest to przyprawa, którą z powodzeniem możemy stosować jako dodatek do domowych sosów, zapiekanek czy zup. Trzeba jednak pamiętać, że zbyt duże ilości czosnku mogą powodować u niektórych osób nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Z jego stosowania powinny zrezygnować również osoby z niskim ciśnieniem krwi, chorobą wrzodową czy niewydolnością wątroby.

 

 

Czosnek niedźwiedzi – przyprawa, którą możemy spotkać w lesie

 

Czosnek niedźwiedzi to przyprawa, którą możemy spotkać na przełomie kwietnia i maja w naszych lasach. Jedna z legend głosi, że swoją nazwę zawdzięcza temu, że stanowi pokarm dla niedźwiedzi, które budzą się po okresie zimowego snu. Nie wiadomo ile w tym prawdy, ale faktem jest, że czosnek niedźwiedzi może wzmacniać nie tylko organizm niedźwiedzi. Dzięki zawartym w nim związkom posiada właściwości antybakteryjne, przeciwzapalne i antynowotworowe. Polecany jest również osobom z nadciśnieniem tętniczym, a także tym, którzy cierpią na osłabiony apetyt. Najwięcej cennych właściwości posiadają świeże liście, ale czosnek niedźwiedzi stosuje się częściej w formie suszonej. Dobrze sprawdza się jako dodatek do zup, sera twarogowego i domowego pesto. 

 

 

 

 

 

Autor
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.