Tofu w sosie balsamicznym z rozmarynem na szarym talerzu
20.07.2020 | Odżywianie

Ciekawe pomysły na wykorzystanie tofu w kuchni

Wraz z rosnącym zainteresowaniem dietami wege (wegeriańskimi i wegańskimi), rośnie również popularność tofu. Choć jeszcze jakiś czas temu był to produkt należący raczej do kategorii „egzotyczne”, to dziś pojawia się coraz częściej na naszych stołach. Niestety, delikatny smak tofu sprawia, że przy niewłaściwym podaniu można się do niego szybko zrazić. Dlatego sprawdźmy, jakie są ciekawe pomysły na jego wykorzystanie w kuchni. Dzięki nim istnieje większa szansa, że „zaprzyjaźnimy się” z tym wartościowym produktem.

Czym jest tofu?

Choć tofu jest ostatnio dość popularnym produktem, to nie zawsze do końca wiemy jak i z czego powstaje. Najprościej mówiąc jest to "serek" powstający poprzez dodanie koagulatu do mleka sojowego. W związku z tym, znajduje szerokie zastosowanie wśród wegetarian. Potocznie nazywany jest również „twarożkiem sojowym”. Jego smak jest bardzo delikatny, co można uznać zarówno za plus, jak minus. Zaletą takiego smaku jest możliwość podania tofu w różnych kombinacjach, ponieważ nie będzie to produkt, który zdominuje inne składniki. Może okazać się to również wadą, jeśli podamy tofu w niewłaściwy sposób. Możemy przez to od razu uznać go za coś mdłego i niezbyt smacznego. Jeśli szukamy inspiracji kulinarnych, warto zwrócić uwagę na dania kuchni azjatyckiej, z której wywodzi się tofu. W daniach tych znajdziemy również inne ciekawe produkty i dania na bazie soi, np. tempeh – produkt na bazie sfermentowanej soi czy miso – gęsta pasta japońska robiona podobnie jak tempeh ze sfermentowanych nasion soi.

Czy warto włączyć tofu do naszego jadłospisu?

Jeśli nie znamy wartości odżywczej tofu, możemy zastanawiać się czy w ogóle warto szukać ciekawych rozwiązań na jego podanie. Jak najbardziej tak! Tofu zawiera wiele cennych składników. Warto wspomnieć, że tofu występuje zarówno w wersji naturalnej, jak i wędzonej. Coraz częściej producenci żywności proponują nam tofu również w innych formach, np. w postaci tofu marynowanego, grillowanego.

Wartość odżywcza tofu naturalnego (podana na 100 g produktu):

  • Energia: 76 kcal
  • Białko: 8,1 g
  • Tłuszcze: 4,8 g
  • Węglowowdany: 1,9g
  • Błonnik pokarmowy: 0,3 g

Wartość odżywcza tofu wędzonego (podana na 100 g produktu):

  • Energia: 129 kcal
  • Białko: 13 g
  • Tłuszcze: 7,5 g
  • Węglowodany: 2,2 g
  • Błonnik pokarmowy: 0,2 g

Jak widać na powyższym zestawieniu, istnieją pewne różnice między tofu o smaku naturalnym i wędzonym. Część osób wybiera chętniej drugi z wymienionych produktów ze względu na nieco bardziej wyrazisty smak. Mówiąc o wartości odżywczej tofu, należy podkreślić, że jest ono dobrym źródłem białka roślinnego. Z tego względu jest szczególnie polecane osobom, które eliminują ze swojej diety produkty pochodzenia zwierzęcego. Oprócz tego, tofu wzbogaca nasz jadłospis w nienasycone kwasy tłuszczowe, lecytynę, składniki mineralne (m.in. wapń, żelazo) oraz witaminy (m.in. witaminy z grupy B). Dodatkową zaletą jest fakt, że nie jest produktem wysokokalorycznym. Dlatego o ile zostanie podane we właściwy sposób i w odpowiednich ilościach, może być również elementem diety odchudzającej.

Ciekawe sposoby na podanie tofu

Ze względu na swój bardzo delikatny smak, tofu podane bez żadnych przypraw czy marynaty może być dla wielu osób zbyt mdłe. Na szczęście istnieje wiele ciekawych sposobów na jego podanie. Wraz z rosnącą popularnością tego produktu, możemy spotkać się z co raz to bardziej wymyślnymi propozycjami. Zacznijmy od tego, że aby tofu nabrało niepowtarzalnego smaku warto je wcześniej zamarynować. Jest to czynność, która nie zajmuje zbyt wiele czasu i energii, a sprawi, że docenimy tofu w naszej kuchni.

Jak w prosty sposób zamarynować tofu?

  1. Pokrój tofu według uznania, np. w kostkę lub plastry;
  2. Przygotuj marynatę. Pomysłów na jej zrobienie jest naprawdę dużo, dlatego z czasem znajdziesz swój ulubiony przepis. Marynatę można przygotować, np. z połączenia musztardy, oliwy z oliwek, sosu sojowego i soku z limonki. Innym pomysłem jest zrobienie marynaty na bazie oliwy z oliwek, czosnku i ulubionych ziół. Pamiętajmy, że do każdej marynaty dodajemy wodę, a także odrobinę soli i pieprzu;
  3. Zalej tofu marynatą i odstaw na kilka godzin. Jeśli chcesz, aby smak był intensywny najlepiej pozostaw produkt w marynacie na całą noc. Po upływie określonego czasu dodaj tofu na zimno, np. do sałatki lub przygotuj je na ciepło, np. poprzez pieczenie.

Upieczenie zamarynowanego wcześniej tofu lub dodanie go do sałatki, to nie jedyne sposoby na wykorzystanie tego produktu w kuchni. Istnieją również inne, nieco bardziej wymyślne metody.

Inne ciekawe pomysły na podanie tofu:

  • Pierożki z nadzieniem z tofu (czyli pierogi ruskie w wersji wegańskiej)
  • Zapiekanka z warzywami i tofu (do jej przygotowania można wykorzystać, np. paprykę, bakłażana, cukinię, czosnek)
  • Tofucznica (czyli jajecznica w wersji wegańskiej) – można ją podać, np. z pieczarkami, papryką, szczypiorkiem, pomidorkami koktajlowymi
  • Klopsiki z tofu
  • Kotleciki z tofu
  • Wegański twarożek do kanapek
  • Mus czekoladowyna bazie tofu
  • Naleśniki z tofu i owocami

Jak widać, istnieje wiele sposobów na podanie tofu w ciekawy sposób. Ze względu na swój delikatny smak, produkt ten nadaje się zarówno do przygotowania dań wytrawnych, jak i potraw na słodko. Ważne, aby pamiętać o dodaniu do niego innych wartościowych składników, np. oliwy z oliwek, oleju lnianego, ziół, warzyw, świeżych owoców czy orzechów.

Autor
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.