Pomoc dotycząca hasła
Podaj adres e-mail, który został użyty do założenia Twojego konta w Cateromarket:
Jeśli podany adres e-mail () został użyty do założenia konta w Cateromarket, wysłaliśmy właśnie wiadomość z instrukcjami zmiany hasła.
Odczyn pH produktów spożywczych
11.01.2018 | Zdrowie

Zakwaszenie organizmu – prawda czy mit?

Obecnie często słyszy się o zakwaszeniu organizmu. W Internecie aż roi się od opisów diet odkwaszających oraz reklam preparatów, które mają nas odkwasić i pozwolić zachować zdrowie i dobre samopoczucie. Czy to jednak nie jest zwykły chwyt marketingowy? Czy zakwaszenie organizmu to mit? Przekonaj się, czytając artykuł.

Zakwaszenie organizmu – na czym polega w teorii?

Zwolennicy diet zasadowych wysnuli teorię, że poprzez spożywane pożywienie możemy zmienić pH naszej krwi, co prowadzi do chorób, przewlekłego zmęczenia i innych, nieprzyjemnych objawów.

Co w takim razie zakwasza nasz organizm?

Mięso i wędliny, cukier i produkty zawierające cukier, sztuczne słodziki, biała mąka pszenna i inne produkty pszenne, biały, brązowy ryż, sery żółte, kawa, czarna herbata, kakao i czekolada, ryby, jaja, chleb żytni, płatki zbożowe, makaron pełnoziarnisty, orzeszki ziemne, alkohol, potrawy smażone rafinowane oleje roślinne, np. rzepakowy, słonecznikowy, sojowy, rośliny strączkowe, np. soja, groch, ziemniaki, papierosy, lekarstwa

Z kolei do produktów odkwaszających zaliczymy:

Warzywa, owoce, świeże soki warzywno-owocowe, grzyby, zieloną herbatę, oliwę z oliwek, migdały, dziki ryż, grykę, amarantus, kaszę jaglaną, stewę, ksylitol, prawdziwy miód, wodę z cytryną. Zgodnie z tą teorią powinniśmy oprzeć naszą dietę przede wszystkim na produktach zasadotwórczych. Ma to nas ochronić przed chorobami cywilizacyjnymi, takimi jak nowotwory, czy choroby wieńcowe.

Dlaczego zakwaszenie to mit?

Wszystko opiera się na stwierdzeniu, że jedzenie może zmienić pH naszej krwi. Jest to jednak niemożliwe. Nasza krew ma ściśle określony zakres pH – między 7,35 a 7,45. Wyjście poza tę normę, w którąkolwiek stronę, jest ogromnym zagrożeniem dla zdrowia i życia, dlatego nasz organizm sam kontroluje jej poziom poprzez mechanizmy ochronne (do tego służą mu aż trzy linie obrony). Kiedy dochodzi do obniżenia pH krwi, mamy do czynienia z kwasicą metaboliczną. Jej przyczyną może być:

  • kwasica ketonowa spowodowana alkoholem,
  • kwasica ketonowa spowodowana cukrzycą,
  • kwasica mleczanowa z powodu niedotlenienia,
  • niewydolność nerek oraz ostra biegunka.

Warto zauważyć, że na liście powodów kwasicy metabolicznej nie ma żywności! To, co jemy po prostu nie jest w stanie zmienić pH naszej krwi. Jedzenie może wpłynąć na pH moczu, jednak są to dwa różne systemy i kwaśne pH moczu nie wpływa na wystąpienie kwasicy metabolicznej.

Dieta kwasotwórcza, a nowotwory

Podobno dieta zasadowa ma nas uchronić przed nowotworami. Według tej teorii rak rozwija się w środowisku kwasowym, dlatego należy za wszelką cenę się odkwaszać. Okazuje się jednak, że nowotwory świetnie radzą sobie również w środowisku zasadowym (już abstrahując od faktu, że pH naszej krwi praktycznie jest niezmienne). Tak naprawdę komórki rakowe także potrafią tworzyć swoje własne środowisko o kwaśnym pH i nie jest to związane z pH naszej krwi.

To jak należy jeść?

Najlepiej skupić się na dobrze zbilansowanej, różnorodnej diecie, opartej o nasze samopoczucie i wyniki badań. Preparaty odkwaszające można zdecydowanie wyrzucić do kosza, ponieważ one dodatkowo odkwaszają żołądek, a obecnie coraz więcej ludzi ma problem z niedokwaszonym żołądkiem – co daje podobne objawy, jak przy nadkwasocie, przez co łatwo się pomylić. Więcej o żołądku przeczytasz w naszym artykule o chorobach żołądka. Kluczem do zdrowia jest zasada złotego środka – czyli nie należy przesadzać w żadną stronę. Zarówno zbytnie zakwaszanie się, jak odkwaszanie nie jest dobre. Jak wspominałam wcześniej - obniżenie pH krwi lub jego podwyższenie są patologicznymi stanami w organizmie i są bardzo niebezpieczne. To dlatego nasz organizm szybko niweluje wszelkie czynniki, które mogą na to wpłynąć.

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17936961

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4670772/

https://chriskresser.com/the-ph-myth-part-1/

https://chriskresser.com/the-acid-alkaline-myth-part-2/

https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/nutritional-disturbance-in-acidbase-balance-and-osteoporosis-a-hypothesis-that-disregards-the-essential-homeostatic-role-of-the-kidney/3EAD569004A55B4AEAA0DAFC30AB5BE6

https://jissn.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/1550-2783-9-50?site=jissn.biomedcentral.com  

Dicken Weatherby, ND, Scott Fergusson, ND, Blood Chemistry and CBC Analysis

Konturek S., Fizjologia człowieka, T. I - fizjologia ogólna, krew i mięśnie

Autor: Ewa Burzyńska

Ewa Burzyńska

Ewa Burzyńska - dietoterapeutka, entuzjastka holistycznego podejścia do zdrowia i naturalnych sposobów leczenia w coraz mniej naturalnym świecie; propagująca medycynę żywienia. Wyspecjalizowała się w pomaganiu kobietom z zaburzeniami hormonalnymi. Prywatnie szczęśliwa żona, mama, miłośniczka psów.

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.