wahania wagi spowodowane zatrzymaniem wody w organizmie
29.09.2021 | Zdrowie, Lifestyle

Zatrzymanie‌ ‌wody‌ ‌w‌ ‌organizmie‌ ‌– ‌objawy,‌ ‌przyczyny,‌ ‌leczenie‌

Prawdopodobnie nieraz słyszałeś, że ciało człowieka składa się w 60-70 proc. z wody, obecnej zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz komórek. Bierze ona udział w kluczowych procesach, dodatkowo ułatwia wchłanianie witamin i składników odżywczych. Niestety, jej nadmiar może wywołać niepożądane efekty. Sprawdź, co może pomóc w przypadku zatrzymania wody w organizmie!

Czym jest zatrzymywanie wody w organizmie?

O wspomnianym zjawisku możemy mówić wtedy, gdy nadmiar wody gromadzi się w tkankach miękkich, układzie krążenia lub jamach ciała. Zatrzymanie wody w organizmie zazwyczaj objawia się obrzękiem kostek, nóg, stóp i dłoni. 

 

Nasze narządy, mięśnie i kości składają się w dużej mierze z wody, która wpływa na ich prawidłowe funkcjonowanie. Z drugiej strony jej nadmiar powinien Cię zaniepokoić. Jeżeli żadna dieta ani regularna aktywność fizyczna nie łagodzą obrzęku i towarzyszącego mu bólu, możesz mieć problem z zatrzymywaniem wody w organizmie. Sprawdź, kiedy powinieneś zgłosić się do lekarza i jak poradzić sobie z tym problemem.

Objawy zatrzymania wody w organizmie

Zastanawiasz się, czy masz problem z nadmiarem wody w organizmie? Mogą o tym świadczyć następujące objawy:

 

  • przybranie na wadze w ciągu kilku dni lub tygodni,
  • ból i sztywność stawów,
  • niewyjaśnione wahania wagi,
  • obrzęki – zazwyczaj dłoni, kostek i stóp,
  • błyszcząca lub opuchnięta skóra,
  • tkliwość i bolesność kończyn.

Jeśli chcesz sprawdzić, czy organizm zatrzymuje wodę, możesz delikatnie i powoli nacisnąć kciukiem stopę, kostkę lub łydkę. Zaobserwuj, czy na skórze pojawiło się charakterystyczne wgłębienie, zwane także obrzękiem wżerowym. Jeżeli tak, nie zwlekaj i wybierz się do specjalisty.

Zatrzymywanie wody w organizmie – przyczyny

U osób z nadwagą lub otyłością częściej stwierdza się zatrzymywanie wody w organizmie. Spożywają one bowiem więcej kalorii, w związku z tym niejednokrotnie przekraczają dzienną zalecaną dawkę sodu. To z kolei przyczynia się do gromadzenia wody.

 

Choć zatrzymanie wody w organizmie powoduje duży dyskomfort, nie musi od razu oznaczać czegoś poważnego. Niekiedy wspomniana przypadłość może wynikać z siedzącego trybu życia, złej diety, niedostatecznego nawodnienia lub normalnych zmian hormonalnych, zachodzących przed miesiączką. Taki problem zgłaszają też niektóre kobiety w ciąży i pacjentki przyjmujące leki hormonalne.

 

Czasami retencja wody wskazywać na poważną chorobę, zwłaszcza jeśli pojawi się nagle lub przybierze bardzo ciężką formę. Natychmiast skontaktuj się z lekarzem, jeżeli dokuczają Ci duszności, ból w klatce piersiowej lub trudności w oddychaniu. 

 

Wiele leków może przyczyniać się do zatrzymywania wody w organizmie. Do tej grupy zaliczamy przede wszystkim środki przeciwbólowe, antydepresanty, estrogeny, lekarstwa na nadciśnienie, a także niesteroidowe leki przeciwzapalne, czyli NLPZ. Zapytaj lekarza, czy przyjmowane leki mogą wywołać taki problem. W takiej sytuacji specjalista prawdopodobnie zaleci inny lek. 

 

Do zatrzymania wody w organizmie mogą prowadzić również niektóre choroby. Zaliczamy do nich:

  • choroby serca, takie jak kardiomiopatia lub niewydolność serca,
  • marskość wątroby,
  • niedoczynność tarczycy,
  • niewydolność nerek,
  • niedożywienie,
  • przewlekła choroba płuc.

Jak usunąć nadmiar wody z organizmu?

Zmagasz się z zatrzymaniem wody w organizmie i zastanawiasz się, jak sobie z tym poradzić? Zgłoś się do lekarza, który prawdopodobnie przepisze diuretyk. Wspomniany lek pomaga organizmowi pozbyć się nadmiaru wody i sodu poprzez częstsze oddawanie moczu.

 

Postaraj się kilka razy dziennie położyć na plecach i podnieść nogi powyżej kolan. W ten sposób pozbędziesz się nadmiaru płynu z kostek i stóp. Możesz również nosić specjalne pończochy lub podkolanówki uciskowe, które poprawią krążenie krwi. Zanim jednak zdecydujesz się na takie rozwiązanie, skontaktuj się z lekarzem. Specjalista doradzi, jaki produkt uciskowy powinieneś wybrać, by zniwelować uczucie ciężkości i zmęczenia nóg. 

szklanka wody

Domowe sposoby na zatrzymanie wody w organizmie

Mocny (ale nie bolesny) masaż problematycznego obszaru w kierunku serca niejednokrotnie pozwala pozbyć się nadmiaru wody. Ponadto pilnuj, by obrzęknięte miejsce było czyste, wolne od ran i dobrze nawilżone. Sucha, popękana skóra jest bardziej narażona na infekcje, skaleczenia i zadrapania. 

 

Zdrową dietę połącz z regularną aktywnością fizyczną. Możesz jeździć na rowerze, biegać i spacerować, by pozbyć się nadmiaru wody z kostek, palców i nóg. Unikaj też zbyt długiego stania i siedzenia w jednym miejscu. Jeśli pracujesz przy komputerze, postaraj się co godzinę wykonać kilka prostych ćwiczeń fizycznych. Dzięki temu poprawisz krążenie krwi, a tym samym zmniejszysz ryzyko retencji wody.

Zatrzymywanie wody w organizmie – jakie badania warto wykonać?

Aby zdiagnozować nadmiar wody, specjalista przeprowadzi z Tobą wywiad lekarski i wykona badanie fizykalne. Zada Ci szczegółowe pytania związane z zatrzymywaniem wody w organizmie. Najprawdopodobniej zapyta Cię, kiedy dostrzegłeś pierwsze objawy i co je nasila, a także o to, czy masz problem ze stałym, czy nawracającym obrzękiem. Może również zlecić:

  • badanie ogólne,
  • morfologię krwi z rozmazem, 
  • próby wątrobowe (ASPAT, ALAT, GGTP, bilirubina i ALP),
  • profil nerkowy (sód, potas, kreatynina, mocznik i wapń całkowity).

Jeśli lekarz podejrzewa, że masz problem z zatrzymaniem wody w organizmie, może Cię też skierować na RTG klatki piersiowej i elektrokardiogram (EKG). 

 

Jaki wpływ na gromadzenie wody ma dieta?

Zła dieta może przyczynić się do zatrzymywania wody w organizmie. Badania pokazują, że zarówno nadmiar cukru, jak i nadmiar sodu, prowadzą do retencji wody. Z tego powodu powinieneś przede wszystkim ograniczyć słone i słodkie produkty.

 

Nie dodawaj soli podczas jedzenia posiłków. Trzymaj się z dala od solonych orzeszków ziemnych, chipsów, frytek, pizzy i zup w puszkach. Wzbogać za to codzienną dietę o niskotłuszczowy nabiał i świeże owoce, które są pełne witaminy D, wapnia i kwasu pantotenowego (witaminy B5). Postaraj się też dostarczać odpowiednią ilość białka i witaminy B1 (tiaminy), aby uniknąć poważnych niedoborów. 

 

Jeśli masz problem z zatrzymywaniem wody w organizmie, sięgnij po ziołowe diuretyki. Mniszek lekarski i skrzyp polny słyną z właściwości moczopędnych, z kolei olej z wiesiołka może pomóc w przypadku retencji wody pojawiającej się kilka dni przed spodziewaną miesiączką. Pij przynajmniej 8-12 szklanek płynów dziennie – oprócz wody, możesz też sięgnąć po koktajle owocowo-warzywne, mleko i herbaty ziołowe. Ponadto postaraj się włączyć do diety produkty bogate w potas, które przywracają prawidłowy poziom sodu w organizmie. Sięgnij po banany, pomidory, ziemniaki, suszone owoce, orzechy i nasiona roślin strączkowych. 

 

Jeżeli nie masz czasu na układanie jadłospisu i przygotowywanie posiłków, zamów catering dietetyczny. Decydując się na takie rozwiązanie, codziennie dostaniesz smaczne, pełnowartościowe i zbilansowane posiłki. Dietetycy zwracają uwagę na odpowiednie proporcje między białkiem, tłuszczami i węglowodanami. Dodatkowo dbają, by dieta była zróżnicowana. 

 

Źródła:

https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/weight/how-recognize-reduce-water-retention-edema/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/187978#symptoms

https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/Fluid-retention-oedema

https://patient.info/news-and-features/what-causes-water-retention

https://www.indiatoday.in/lifestyle/health/story/water-retention-weight-gain-loss-cause-cure-symptoms-1196220-2018-03-23

https://www.medistore.com.pl/profil-nerkowy

https://www.webmd.com/diet/why-am-i-retaining-water#1

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/edema/diagnosis-treatment/drc-20366532

https://www.healthdirect.gov.au/fluid-retention

https://www.hindustantimes.com/health/water-retention-causes-symptoms-treatment-for-swelling-in-the-hands-feet-ankles/story-rQLDAIRd6rjlBTTRxmWxPJ.html

 

Autor
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.