Rodzaje diet pudełkowych

Świeże warzywa do diety pudełkowej
Choć kojarzy nam się zazwyczaj z odchudzaniem, wyrzeczeniami i całą masą kulinarnych restrykcji, to za słowem „dieta” powinno się kryć znacznie więcej niż mentalny obraz gotowanych na parze brokułów z marchewką i groszkiem. Już sama etymologia tego słowa daje do myślenia. W starożytnej Grecji słowo δίαιτα (czyt. diaita) oznaczało styl życia i z jedzeniem miało raczej mało wspólnego. W XXI w., przy dzisiejszym dostępie do wiedzy i poziomie edukacji, najwłaściwszą definicją diety wydaje się być po prostu sposób odżywiania i świadomość żywieniowa. Co taka definicja za sobą pociąga? Przede wszystkim zrozumienie, że wszyscy ludzie na świecie bez wyjątku są „na diecie”, choć mogą nawet o tym nie wiedzieć. Po drugie, pytanie „na jakiej jesteś diecie”, ma wówczas dużo głębszy, czasami wręcz psychologiczny wymiar, i nie sprowadza dyskusji do powierzchownej rozmowy o kaloriach, kilogramach i centymetrach w obwodzie.
Sami jesteśmy sobie winni. To my spłyciliśmy znaczenie diety. Dobra dieta to dla większości osób nie jest model odżywiania, który zapewnia zdrowie, dobrostan i siły witalne aby czerpać radość z życia. Dobra dieta to taka, która pozwala szybko zrzucić dużo kilogramów bez efektu jo-jo. To bardzo uproszczone rozumowanie, które może wyrządzić dużo krzywdy.

Rodzaje diet

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o dobrą i złą dietę. Choć w modzie są obecnie wszelakie rankingi diet, to jednak opierają się one na przesłankach, że każdy człowiek kieruje się podobnymi kryteriami w doborze sposobu odżywiania. Nic bardziej mylnego. Dobór i rodzaj diety to sprawa bardzo indywidualna, która zależy od wielu czynników. Dla jednych kluczowym czynnikiem przy wyborze diety będą uwarunkowania religijne (np. dieta koszerna), dla innych kwestie światopoglądowe i ideologiczne (np. dieta wegańska), a dla sportowców – rozkład makroskładników (np. dieta proteinowa, dieta low carb, dieta carb-back loading, dieta paleo, dieta samuraja, dieta ketogenna). Jednak coraz częściej do głosu dochodzą lekarze i dietetycy kliniczni, którzy ze względów zdrowotnych narzucają swoim pacjentom wykluczanie poszczególnych grup produktów (np. dieta dla diabetyków z niskim indeksem glikemicznym, dieta antycholesterolowa, dieta bezglutenowa, dieta Hashimoto, dieta Fodmap, dieta bez laktozy, protokół autoimmunologiczny, dieta DASH, dieta śródziemnomorska i wiele innych wariantów diet eliminacyjnych). A na koniec listy nie można nie dodać coraz popularniejszych diet oczyszczających (np. post warzywno-owocowy dr Dąbrowskiej, detoks sokowy, dieta zupowa).

Spis najpopularniejszych diet w cateringu

Choć bardzo często diety okazują się tylko przelotną modą i znikają szybciej niż się pojawiły (np. dieta kopenhaska, Kwaśniewskiego, Ornisha, Atkinsa, dieta Dukana, dieta Montignaca, dieta South Beach i wiele innych gwiazd jednego sezonu) to istnieją pewne modele żywieniowe, które można z powodzeniem uznać za trwałe i skuteczne. To właśnie te diety są najchętniej wybierane przez osoby zamawiające diety pudełkowe z dowozem.

Najchętniej wybierane warianty w cateringu dietetycznym

Pozostałe diety

Odżywianie vs jedzenie

Organizm ludzki to najbardziej skomplikowana machineria na świecie, która będzie długo i bezawaryjnie funkcjonowała tylko wtedy, kiedy będziemy jej regularnie dostarczali tego, czego potrzebuje. A to czego potrzebuje to… dobra dieta. Lecz nie chodzi o jedzenie sensu stricto. Chodzi o sposób odżywiania.
Wydaje się, że w ostatnich czasach trochę zapomnieliśmy jakie jest znaczenie jedzenia w naszym życiu. Jedzenie nie służy wyłącznie temu, aby zaspokoić głód - to tylko następstwo głównego celu jakim jest dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych składników do jego prawidłowego funkcjonowania i rozwoju. To tylko dla Ciebie jest ważne czy Twoja dieta ma 1000 kcal czy 2000 kcal. Dla Twojego organizmu nie jest ważne ile kalorii dziennie zjesz. Najważniejsze jest to czy dostarczysz odpowiednich (indywidualnych) proporcji pomiędzy białkami, węglowodanami, a tłuszczami oraz to, czy zostaną dostarczone optymalne dawki witamin, minerałów, mikro- i makroelementów, aminokwasów, pierwiastków śladowych i antyoksydantów.
Umówmy się, podczas drakońskich kuracji odchudzających nikt, ale to nikt nie patrzy na mikroelementy i pierwiastki śladowe. Liczy się bilans kaloryczny i zazwyczaj ograniczenie tłuszczów do minimum. A stąd już krótka droga to zaburzeń hormonalnych i poważnych chorób. Dlatego trzeba wyraźnie zaznaczyć, nie ma drogi na skróty. Szczupła sylwetka i zdrowe ciało to jest zawsze efekt uboczny dobrze dobranej diety. Tak to wygląda w scenariuszu idealnym, gdy na świecie nie ma chorób, głodu i ubóstwa. A jak jest w prawdziwym życiu? Jakie są rodzaje diet i które z nich są najlepsze?