Pomoc dotycząca hasła
Podaj adres e-mail, który został użyty do założenia Twojego konta w Cateromarket:
Jeśli podany adres e-mail () został użyty do założenia konta w Cateromarket, wysłaliśmy właśnie wiadomość z instrukcjami zmiany hasła.
Jak wybrać catering dietetyczny
19.09.2016 | Odżywianie, Lifestyle

Jak wybrać catering dietetyczny

W zasięgu kilku kliknięć myszką mamy całą gamę firm cateringowych, a każda z nich oferuje rozmaite diety i plany żywieniowe. Począwszy od diet standardowych, przez wegetariańskie, odchudzające i sportowe, a kończąc na bardzo specjalistycznych i rygorystycznych dietach zdrowotnych. Duży wybór oznacza w tym wypadku duży ból głowy. Ale spokojnie, wszyscy przez to na początku przechodziliśmy. Spróbujemy pomóc - podpowiemy czym się należy kierować i na co zwracać szczególną uwagę przy wyborze cateringu i diety.

Wybór cateringu dietetycznego prawie zawsze sprowadza się do trzech prostych rzeczy. Po pierwsze, musisz odpowiedzieć na pytanie po co Ci catering (czyli jaki jest Twój cel korzystania z diety, co chcesz osiągnąć, po co Ci catering). Po drugie - czy masz jakieś specjalne wymagania żywieniowe. I po trzecie, musisz zdecydować się na firmę, której powierzysz przygotowanie posiłków i codzienną dostawę.

Jaką dietę pudełkową wybrać?

Wszystko zależy od tego kim jesteś i jaki jest Twój cel. Coraz częściej obserwujemy, że osobami korzystającymi z diet są młodzi, dynamiczni i zapracowani bez żadnych specjalnych wymagań dietetycznych - ot tak po prostu chcą się wygodnie, smacznie i regularnie odżywiać. Jednak w większości przypadków osobom poszukującym diety przyświeca jakiś nadrzędny cel i wewnętrzna motywacja. Inna dieta będzie dla wegetarianina, który chce przytyć, inna dla osoby z nietolerancją glutenu, a jeszcze inna dla sportowca, przygotowującego się do zawodów. W kolejce po diety stoją jeszcze kobiety w ciąży i mamy karmiące, diabetycy, alergicy i młode kobiety przygotowujące się do sezonu bikini. 

Po pierwsze, choroby i indywidualnie upodobania.

Jeśli cierpisz na poważne choroby (cukrzyca, celiakia, Hashimoto, ZJD, SIBO, choroby serca) czy nietolerancje pokarmowe (gluten, laktoza) Twój wybór jest dość oczywisty, ale także w pewien sposób ograniczony. Wybierz swoje miasto i wyfiltruj na liście jedną z diet uwzględniających Twoje dolegliwości i przejdź do wstępnej listy wyników.

Po drugie, Twój cel.

Określ czy catering jest Ci potrzebny aby zrzucić zbędne kilogramy pod okiem specjalisty (diety redukcyjne, modne diety odchudzające), aby oczyścić organizm z toksyn i metali ciężkich (detoks), aby nabrać masy mięśniowej (diety sportowe) czy aby najzwyczajniej w świecie, zdrowo, smacznie i wygodnie się odżywiać (diety standard).

Dzienne zapotrzebowanie na kalorie.

Niezależnie od tego jaką dietę wybierzesz, będziesz musiał określić jej kaloryczność. I tu zaczynają się schody. Aby wiedzieć ile kalorii wybrać, musisz wiedzieć ile kalorii dziennie spalasz. Ujemny bilans energetyczny pomoże Ci zgubić zbędne kilogramy. Dodatni bilans energetyczny sprawi, że nabierzesz masy. Proste? Nie! Problemem jest to, że nie ma możliwości policzenia, ile tak naprawdę Twój organizm zużywa kalorii. Do wyliczenia dziennego zapotrzebowania kalorycznego powinniśmy wziąć pod uwagę cztery czynniki, z których tylko jeden da się wyliczyć, a jeden bardzo prowizorycznie oszacować.

  • Podstawowa Przemiana Materii – jest to ilość kalorii potrzebna do zapewnienia podstawowych funkcji życiowych (oddychanie, utrzymanie temperatury ciała, pompowanie krwi itd.). Oczywiście inne są wartości dla kobiet, a inne dla mężczyzn. Inaczej to wygląda w przypadku osób w podeszłym wieku, a inaczej u młodych;
  • Efekt Termiczny Pożywienia – jest to ilość kalorii potrzebna do strawienia tego, co zjesz w ciągu dnia. W zależności od tego jakie pokarmy spożywasz, Twój organizm będzie potrzebował więcej lub mniej kalorii aby zapewnić "paliwo" organom wewnętrznym (żołądek, jelita, wątroba, trzustka itd.) do procesów trawienno-odżywczych. Najmniej kalorii zużywamy na strawienie tłuszczów, najwięcej – na strawienie białek. Efekt Termiczny Pożywienia jest najlepszym dowodem na to, że nie ilość, ale jakość kalorii ma znaczenie;
  • Aktywność fizyczna w ciągu dnia. Nie chodzi tu tylko o to czy jesteś sportowcem czy nie. Czy chodzisz regularnie na siłownię czy jesteś typem kanapowca. Czy słyszałeś o potędze NEAT - aktywności niezwiązanej z treningami? W dużym uproszczeniu - jeśli jednego dnia pojedziesz do pracy rowerem, a nie samochodem i jeśli na trzecie piętro wejdziesz po schodach, a nie windą, to różnice w dziennym zapotrzebowaniu kalorycznym mogą wynieść  nawet kilkaset kalorii.
  • Inne czynniki (geny, poziom stresu, choroby wewnętrzne i nietolerancje pokarmowe, temperatura i wilgotność otoczenia, w przypadku kobiet – dzień cyklu).

Mając tyle zmiennych i niewiadomych jak zatem wyliczyć dzienne zapotrzebowanie kaloryczne? Z brutalną szczerością odpowiadamy, że się nie da. Jednak aby nie pozostawiać nikogo bez jakiegokolwiek punktu odniesienia, zachęcamy do skorzystania z naszego autorskiego kalkulatora kalorii, który bazuje na kilku powszechnie stosowanych wzorach i który określa w jakim przedziale, z dużą dozą prawdopodobieństwa, znajduje się Twoje dzienne zapotrzebowanie.

Kalkulator dziennego zapotrzebowania na kalorie

Którą firmę cateringową wybrać?

W Twoim mieście jest od kilku do kilkudziesięciu firm oferujących catering dietetyczny. Jeśli jesteś z Warszawy, masz szczęście - takich firm jest ok. 150. Każda z nich oferuje, z pozoru, bardzo podobne diety. Jak zatem wybrać?

Z wyborem firmy cateringowej jest jak z wyborem restauracji na sobotnią kolację. Co sprawia, że wybierasz tę pizzerię, a nie inną? Co sprawa, że burgery wolisz zjeść tam, a nie tu? Czy jest to lepszy smak? Niższa cena? Sposób podawania posiłków? Atmosfera lokalu? Restauracja restauracji nie równa. Podobnie jest z firmami cateringowymi. Choć wszystkie serwują z pozoru bardzo podobne diety, to z jakiegoś indywidualnego powodu jedne podpasują Ci bardziej niż inne.

Cateromarket - znajdź catering

Cena cateringu

Ceny diet różnią się i to bardzo. Najtańsza może kosztować 29zł za dzień, najdroższa ponad 100zł. Czy to oznacza, że ktoś nas próbuje naciągnąć? Niekoniecznie. Jesteśmy wielkim przeciwnikiem oceniania firm pod kątem ceny, zwłaszcza jeśli z daną firmą nie mieliśmy wcześniej styczności. Skąd zatem aż takie różnice w cenie? Przede wszystkim wynika to z jakości produktów. Tzw. food cost jest najważniejszym składnikiem wpływającym na ostateczną cenę diety. Zestaw posiłków na cały dzień można skomponować już za kilkanaście złotych. Ale można także za kilkadziesiąt złotych. Jeśli catering nie używa gotowych półproduktów, tylko wszystko jest przygotowywane przez kucharzy od podstaw, to cena musi być wyższa ze względu na większą pracochłonność. Zauważ, że można chleb wypiekać samemu na samodzielnie zrobionym zakwasie, a można kupić cały bochenek wyrobu chlebo-podobnego za 2 zł. Można kupić jajko za 30 groszy i jajko od kury z wolnego wybiegu za 1,20zł. Można kupić szynkę w dyskoncie, a można ją upiec samemu bez dodatku konserwantów. Można smażyć na drogim oleju kokosowym lub maśle klarowanym, a można też na taniej margarynie.

Pamiętaj, że na finalną cenę produktu składa się także koszt dostawy posiłków do Twojego domu (od 6zł do 10zł w zależności od miasta), miesięczne wynagrodzenie dietetyka, technologa żywienia oraz kucharzy (dobry i pomysłowy kucharz z dużego miasta naprawdę sporo kosztuje!), czynsze, leasingi i cała masa innych, pozornie nieistotnych (dla Ciebie) kosztów, jak na przykład pudełka na jedzenie. Czy wiesz, że całodzienny koszt opakowań biodegradowalnych to ponad 6zł?

Wybierając oferty droższe bardzo często dostajemy w zamian usługę lepszej jakości. Darmowa opieka dyplomowanego dietetyka, produkty własnego wyrobu, dobrej jakości produkty ekologiczne, produkty znane jako „superfoods”, produkty sezonowe czy produkty egzotyczne. Każda firma znajdzie swoich pochlebców i krytyków, każda ma grono swoich zwolenników i grupę tych, którzy nie byli z niej zadowoleni. Wszystko zależy od tego jakie mamy oczekiwania (czy wolimy krewetki i wołowinę czy w zupełności wystarczy nam drób i wieprzowina) i jaka jest nasza świadomość żywieniowa. Czy jemy po to aby zaspokoić głód, czy traktujemy dietę jako lekarstwo. Nieważne do której grupy konsumentów się zaliczasz, na pewno znajdziesz coś dla siebie.

Smak i sposób podania

Jedzenie to uczta dla zmysłów. Dobre jedzenie powinno nie tylko smakować, ale także cieszyć wzrok. Najlepsze cateringi wiedzą o tym doskonale i przywiązują niesamowicie dużą wagę do tego aby jedzenie nie tylko wyśmienicie smakowało, ale także pięknie wyglądało. W tym celu, wiele firm zatrudnia kucharzy z doświadczeniem w renomowanych restauracjach. Firmy, które mają się czym pochwalić bardzo chętnie pokazują swoje kulinarne arcydzieła w galerii zdjęć oraz prezentują przykładowe menu na cały dzień.

Różnorodność dań

Prawie wszystkie firmy zapewniają, że ich menu nie powtórzy się przez co najmniej miesiąc. Najlepsi oferują nawet pół roku bez „powtórek”. W praktyce różnie to bywa. Czy jak na śniadanie dostaniemy jednego dnia owsiankę z jagodami goji, a drugiego dnia owsiankę z orzechami to czy jadłospis się powtórzył czy też nie? Firma będzie twierdziła, że nie i w teorii ma rację. Ale chyba nie o to w tym wszystkim chodzi. Niemniej jednak, niezależnie od tego czy jadłospis powtarza się co tydzień, co miesiąc czy co trzy miesiące, jedno jest pewne. Prędzej czy później i tak Ci się znudzi. Każdy kucharz, nawet najlepszy, ma swoją "manierę" gotowania. Żeby nie wiem jak bardzo smakowała Ci jego kuchnia, prędziej czy później poczujesz znudzenie. Nie jest to nic złego, wszyscy przez to przechodzimy. Dobrze zrobi Ci przerwa od danego cateringu. Najpopularniejszym sposobem na walkę z monotonią jest rotowanie pomiędzy trzema lub czterami ulubionymi firmami. Jest to sprawdzony sposób, polecany przez doświadczonych Użytkowników naszego serwisu. Dlatego dobrym sposobem jest zamówienie diety z kilku firm na okres co najmniej 10 dni aby poznać "manierę" kucharza. Jeśli nam posmakuje, śmiało przedłużajmy! Jeśli nie... wybór jest naprawdę ogromny, mamy dokąd pójść.

Podsumowanie

Wybór odpowiedniej firmy nie jest rzeczą łatwą, zwłaszcza jeśli wybierasz catering po raz pierwszy. Łatwo się rozczarować. Wszyscy przez to przechodziliśmy. Musisz być przygotowany na to, że za pierwszym razem może Ci się nie udać znaleźć tej właściwej firmy. Nie wolno się jednak zniechęcać do cateringu pudełkowego.

Jeśli w końcu znajdziesz właściwą firmę, to masz gwarancję, że z utęsknieniem będziesz czekał każdego poranka na dostawę i swoją paczuszkę z jedzeniem będziesz otwierał równie podekscytowany jak dziecko otwierające prezent od Św. Mikołaja.

Aby uniknąć rozczarowań, i aby szybciej znaleźć to czego się szuka, zachęcamy do każdorazowego przeczytania opinii o firmie. Nie ma cenniejszego źródła wiedzy niż doświadczenia innych Klientów. Po to właśnie powstała platforma Cateromarket.pl! Jesteśmy nie tylko po to aby zebrać wszystkie oferty w jednym miejscu. Jesteśmy przede wszystkim po to aby umożliwić wymianę doświadczeń i aby sobie nawzajem pomagać poprzez wspólne ocenianie. Dzisiaj Ty jesteś nowy i czytasz opinię innych, jutro to Twoja opinia pomoże komuś innemu.

Autor:

Łukasz Sot

Łukasz Sot - niezależny ekspert ds. cateringu dietetycznego, współzałożyciel serwisu Cateromarket.pl

Entuzjasta zdrowego odżywiania i holistycznego rozwiązywania problemów. W życiu hołduje zasadzie, że nie ma drogi na skróty i że nie ma - niestety - uniwersalnej diety cud. Na każdym kroku powtarza, że szczupła sylwetka jest „efektem ubocznym” dobrze dobranej diety , którą należy stosować przez całe życie. Jest przeciwnikiem bezmyślnego odchudzania i drakońskich diet redukcyjnych, które mogą prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji zdrowotnych w zamian oferując, tylko chwilową, poprawę wyglądu. Fan zdrowych tłuszczów, sceptycznie nastawiony do węglowodanów, zwłaszcza prostych. Nigdy nie kupuje produktów spożywczych, w których składzie znajdują się cyfry i słowa, których nie potrafi wymówić.

Znajdź i wybierz najlepszy catering dietetyczny

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Blog Cateromarket jest miejscem spotkań osób zainteresowanych tematyką zdrowego żywienia i wpływem właściwego odżywiania na nasze zdrowie i codziennie samopoczucie. Celem bloga jest zmuszenie Czytelnika do refleksji i poszukiwania własnej drogi do zdrowia i życiowej równowagi. W tym celu publikujemy treści Autorów różnych środowisk, nierzadko mających sprzeczne poglądy. Łączy ich natomiast wspólne przekonanie - wszyscy wierzą, że właściwe odżywianie jest głównym fundamentem zdrowia. Treści na naszym blogu służą pozyskaniu inspiracji do działania i nie mogą zastępować porady lekarza. Cateromarket ani Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sposób w jaki Czytelnicy wykorzystują informacje zawarte na stronie.